روش ترک شیشه بدون دارو و روان‌درمانی ☎️ 07642228010

روش ترک شیشه بدون دارو و روان‌درمانی ☎️ 07642228010

1402/4/24 109 0

روش ترک شیشه بدون دارو و روان‌درمانی ☎️ 07642228010

ترک مصرف شیشه بهروش های مختلفی صورت می گیرد که بسته به شرایط بیمار، درمان مناسب به او پیشنهاد می شود.

روش ترک شیشه بدون دارو و روان‌درمانی

ترک مصرف شیشه بهروش های مختلفی صورت می گیرد که بسته به شرایط بیمار، درمان مناسب به او پیشنهاد می شود. به تازگی در درمان بیماری هایی که وابسته به مواد محرک از جمله شیشه هستند، از روش ماتریکس استفاده می شود که از الگوی ماتریکس (Matrix) الهام گرفته شده است.

شیشه

ماتریکس یکی از معروف ترین راه های ترک اعتیاد به شیشه در دنیاست و بر خلاف ترک شیشه با بهترین قرص ها برای ترک شیشه، یک راه غیر دارویی می باشد. این روش به صورت هفتگی و به کمک درمانگر انجام می شود، ماتریکس یک برنامه زمان بندی شده سه ماهه است.

بیشتر بخوانید: خطرات استفاده همزمان شیشه و گل

تمام جلسات، از قبل تعیین می شود و در برخی از جلسات، حضور یکی از اعضای خانواده به عنوان همراه بیمار لازم است. مدت زمان لازم برای هر جلسه در یک روز حدود 30 دقیقه می باشد. در طول جلسات مباحث مخصوصی توسط درمانگر به شخص تعلیم داده می شود.

همچنین تکالیف جلسه قبل مورد بررسی قرار می گیرند و آموزش هایی برای هفته آینده برای شخص مشخص می شود و وضعیت رفتاری در طول هفته و موارد دیگر را شامل می‌شود. در الگوی ماتریکس وجود یک برنامه مدون و اهداف درمانی بسیار با اهمیت است.

از اهداف اصلی این روش درمان این است که بیماران بتوانند نحوه ترک شیشه را بیاموزند و از آموزه های خود برای دور ماندن از مواد استفاده نمایند و میل و وسوسه افراد برای کاهش مصرف مواد ادامه داشته باشد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

در هر مراجعه، بیمار آزمایش تست اعتیاد انجام می دهد و بر اساس نتایج آزمایش و مصاحبه ها، وضعیت پیشرفت بیمار در طول دوره درمان ارزیابی می شود و بر این اساس، درمانگر روش مناسب برای ترک شیشه را برای شخص انتخاب می کند.

مسئله مهم که در ترک شیشه این است که روان درمانی باید به صورت خاص و صرفا برای ترک شیشه انجام گیرد و از روش های غیر دارویی (مگر در موراد خاص) استفاده شود. این نوع از روان درمانی برای ترک شیشه روان درمانی شناختی (CBT) نام گرفته است. مراقبت پس از ترک اعتیاد به خصوص درباره شخصی که مصرف همزمان شیشه و الکل دارد، حساس تر نیز هست.

بیشتر بخوانید: چگونگی ترک اعتیاد به گل

با از بین رفتن حالت علاقه به مصرف، چند ماه زمان نیاز است تا شخص وسوسه به مصرف شیشه را از دست بدهد، برای بعضی افراد این زمان گاهی بین 9 ماه تا یک سال طول خواهد کشید. از این نظر، ترک شیشه یکی از سخت ترین انواع ترک مواد مخدر است، چون شخص در این مدت با حالات روانی سخت و وسوسه کننده ای روبرو می شود.

در این بازه زمانی، فرد ترک کننده، باید حتما با یک متخصص در ارتباط باشد و در گروه های مختلفی عضو باشد تا انگیزه ترک مصرف را در خود حفظ نماید.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

زمان بدون درد بودن ترک مصرف شیشه (مرحله ماه عسل)

دو هفته اول پس از قطع مصرف شیشه، زمان علائم ترک خواهد بود که این علائم بیشتر روانی است و علائم جسمانی کمتر بروز می کند. پرخوابی، کلافگی، بی رمقی، وسوسه، تحریک پذیری و عصبانیت علائمی هستندکه بیمار در دو هفته اول تجربه خواهد کرد. پس از دو هفته اول، حال عمومی بیمار خوب شده و بیمار احساس می کند بهبود یافته است.

بیشتر بخوانید: چرا هروئین اعتیاد آور است؟

و به این خاطر ممکن است به این نتیجه برسد که نیازی به ادامه درمان نخواهد داشت. این احساس بهبودی بیمار، به طور متوسط 4 هفته به طول می انجامد. این 4 هفته اصطلاحا ماه عسل نام گرفته است.

به طور متوسط، پس از یک ماه و نیم پس از قطع مصرف شیشه، مغز بیمار شروع به ترمیم آسیب های وارد شده توسط شیشه می کند که باعث می شود بیمار دچار علائم ناخوشایندی شود، میزان و شدت این علائم با مقدار و مدت زمان مصرف شیشه متغیر است. به این مرحله که پس از ماه عسل شروع می شود، مرحله دیوار گفته می شود.

این مرحله سه و نیم تا پنج ماه طول می کشد و اگر بیمار در این مرحله مواد مصرف نکند در حقیقت به مغزش برای بهبود اساسی فرصت داده است و بعد از این مرحله علائم فروکش خواهد کرد و وسوسه ها کم می شود. اگر بیمار بتواند به مدت حداقل 2 سال پاک بماند، بهبود اساسی مغز بیمار و موفقیت او در درمان صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: جایگاه مصرف دارو در درمان و ترک شیشه

توصیه های لازم برای ترک همیشگی شیشه

برای ترک مصرف شیشه با یک فرد متخصص و آگاه که بتواند درست ترین روش را به شما نشان دهد مشاوره کنید. لازم است در طول دوره ترک،مصرف کننده با یک روانشناس در ارتباط باشد تا بتواند مشکلات ذهنی و روحی را کنترل نماید.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

به هیچ عنوان درمان ترک شیشه را به صورت خودسرانه انجام ندهید و برای ترک به بهترین مرکز ترک شیشه مراجعه نمایید. مدت زمانی که شخص تصمیم می گیرد ماده مخدر شیشه را ترک کند بسیار اهمیت دارد و درمان خودسرانه برای ترک می تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای شخص به همراه داشته باشد.

معمولا فرد معتاد به شیشه اعتیاد خود را نمی پذیرد، مهمترین عاملی که می تواند در ترک مصرف شیشه نقش اصلی را ایفا کند، خانواده است. اعضای خانواده معمولا می توانند از یک درمانگر مشاوره بگیرند و از راهکارهای خوبی استفاده کنند. بدون نظر پزشک نباید هیچ دارویی مصرف شود، خانواده می تواند یک رویکرد جدی در برابر شخص بیمار نسبت به ترک اعتیاد شیشه اعمال نماید.

یکی از اولویت های ترک شیشه، آموزش است. خانواده و بیمار با آموختن برخی اصول و رفتارها،در زمانی که علائم ترک مصرف اعتیاد به شیشه در بیمار نمایان شد، از آن ها برای پیشرفت اصولی ترک به طرز صحیحی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ترک هروئین با متادون

یکی از مهم ترین عوامل در ترک شیشه ، نوع رفتار خانواده است. زمانی که فرد به شیشه اعتیاد داشته، اتفاقاتی در خانواده رخ داده است و رفتارها در خانواده بر اساس آن شکل گرفته است، زمانی که بیمار تصمیم به ترک مصرف شیشه می گیرد، باید با خانواده ای که رفتارهای سالم و درست از خود نشان می دهند روبرو شود و حمایت آن ها را کسب نماید. پس خانواده باید تغییراتی در رفتار ایجاد نمایند و آمادگی پذیرش بیمار را پس از ترک مصرف شیشه داشته باشند. 

 ترک اعتیاد در میناب

پس از اتمام دوره درمانی ترک مصرف شیشه، بیمار حتما باید به یک پزشک مراجعه کند تا از این که سموم از بدنش خارج شده اطمینان یابد. برای اینمنظور تست اعتیاد به شیشه انجام می شود و پس از آن می تواند وارد مرحله بعدی ترک مصرف شیشه شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟