قرص بوپرنورفین چقدر اعتیاد آور است؟ 🔵 07642228010

قرص بوپرنورفین چقدر اعتیاد آور است؟ 🔵 07642228010

1401/10/7 301 0

قرص بوپرنورفین چقدر اعتیاد آور است؟ 🔵 07642228010

قرض ب 2 یا بوپرنورفین برای درمان وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود.

قرص بوپرنورفین چقدر اعتیاد آور است؟

قرص ب2 یا بوپرنورفین چیست؟

قرض ب 2 یا بوپرنورفین برای درمان وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود. بوپرنورفین شایع‌ترین دارو برای درمان اعتیاد به سایر مخدرهاست و در برخی کمپ‌ها و مراکز غیر‌تخصصی ترک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به گیرنده‌هایی در مغز متصل می‌شود که مواد مخدرها متصل می‌شوند، قرص بی2 عوارض جانبی نیز دارد اما باعث نعشگی زیادی نمی‌شود. قرص b2 برای مدیریت درد در برخی شرایط طبق تشخیص پزشک تجویز می‌شود.

قرص بوپرنورفین

علائم اولیه سوء مصرف بوپرنورفین

از علائم اولیه سوء مصرف بوپرنورفین استفاده از این دارو بدون تجویز پزشک و یا مصرف دوز بیشتر، در تعداد دفعات بیشتر از دستور پزشک است. همچنین اگر بیمار درخواست دوز بیشتر برای مصرف در خانه داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از اعتیاد به قرص ب2 باشد.

برخی از افرادی که به بوپرنورفین اعتیاد دارند، دارو را از بازار سیاه تهیه می کنند، یا به چندین پزشک مراجعه می‌کنند تا چند بار برای دارو نسخه بگیرند. گذراندن وقت بیش از حد در مورد راه‌های تهیه قرص ب2، یکی دیگر از علائم مهم سوءمصرف و اعتیاد به بوپرنورفین است.

بیشتر بخوانید: قرص ب ۲ برای ترک تریاک 

افراد مصرف‌کننده علاقه دارند تا این دارو را پس از هر گونه مشکل در منزل، مدرسه، یا کار مصرف کنند. بیمار بارها سعی به ترک b2 می‌کند، اما به تنهایی موفق نمی‌شود.

نحوه مصرف بوپرنورفین زیر زبانی

بوپرنورفین را دقیقا مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. برای مصرف قرص های زیر زبانی بوپرنورفین باید قرص را به مدت 5 تا 10 دقیقه زیر زبان قرار دهید تا به طور کامل حل شود. معمولا این دارو به صورت روزانه و در یک دوز تجویز می شود. اگر بیش از یک قرص در روز برای شما تجویز شده، می توانید همه قرص ها را با هم یا هر بار 2 قرص را زیر زبان خود قرار دهید.

هرگز قرص های زیر زبانی بوپرنورفین را نبلعید یا نجوید. نحوه مصرف این قرص با قرار دادن دارو زیر زبان و حل شدن آهسته آن می باشد.

بهترین عملکرد بوپرنورفین در جلوگیری از بروز علایم ترک مواد، در صورتی است که دوز اول با ظهور علائم سندروم محرومیت یا ترک مواد مصرف شود. اگر زودتر از این زمان و با فاصله کم از آخرین مصرف مواد، بوپرنورفین مصرف شود امکان ایجاد علائم سندروم محرومیت در اثر مصرف دارو وجود دارد، پس حتما دارو را بر اساس دستور پزشک مصرف کنید.

دوز دارو بر اساس وضعیت بالینی بیمار و پاسخ دهی به درمان، تنظیم می شود. بنابراین هرگز دوز دارو، طول درمان یا تکرار دوزها را زیادتر نکنید. 

قطع ناگهانی این دارو موجب بروز علائم ترک اعتیاد خواهد شد خصوصا اگر دارو را برای مدت طولانی استفاده کرده باشید. 

چنانچه در طول درمان با بوپرنورفین، به علائم سندروم ترک اعتیاد دچار شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. این علایم به این قرار است:

بیقراری و اختلال خلق مانند اضطراب، اختلالات خواب یا افکار خودکشی.

اشک ریزش، آبریزش بینی، تهوع، اسهال، تعریق زیاد، درد عضلانی یا تغییر رفتار ناگهانی.

بیشتر بخوانید: عوارض قرص ب 2

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

طریقه مصرف قرص b2

بیماران معمولا مصرف قرص b2 را حداقل ۱۲ ساعت پس از استفاده مواد افیونی و بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف متادون شروع می کنند، اما این زمان با توجه به وضعیت هر فرد متغیر می باشد. طبق توصیه پزشکان باید تا حد امکان بین استفاده از مواد مخدر و درمان بوپرنورفین فاصله‌ای در نظر گرفته شود. نکته مهم دیگر این است که درمان اعتیاد با هر دارو یا مخدر جایگزین، حتما باید با زیر نظر پزشک متخصص و یک تیم با تجربه انجام شود.

متادون در میناب

آیا قرص ب2 اعتیاد آور است؟

قرص b2 گیرنده‌های مواد افیونی را فعال می‌کند و میل به مصرف را کاهش می‌دهد، ولی مشکل بزرگتر، احتمال وابستگی به خود داروست. البته تعداد کمی از بیماران توانایی کنترل دارویی خود را از دست می‌دهند و دچار سوء مصرف بوپرنورفین می‌شوند؛ که بیمار باید برای ترک ب2 اقدام نماید. بوپرنورفین برخی وابستگی‌های موجود در بدن بیمار به مواد افیونی را حفظ می‌کند، اما این امر قابل کنترل بوده و کم کم برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: عوارض جانبی شربت اپیوم چیست؟

مواد مخدری که سریع‌تر به مغز می‌رسد، پتانسیل بالاتری برای اعتیاد دارد، داروهایی که فرایند و چرخه کوتاه‌تری برای اثر‌گذاری دارند نسبت به داروهایی که سیکل طولانی‌تری دارند، قدرت اعتیاد آوری بالاتری خواهند داشت. چرخه بوپرنورفین نیز آرام شروع می‌شود و تاثیر خفیف و طولانی مدتی دارد؛ به همین دلیل در مقایسه با موادی چون هروئین و مورفین، وابستگی کمتری در فرد ایجاد می‌کند.

عوارض قرص ب 2 

بوپرنورفین بر خلاف سایر مواد افیونی مانند هروئین، سقف اثر دارد، یعنی تا زمانی که فرد میزان مشخصی از ماده مخدر را مصرف نکند، اثرات آن را حس نخواهد کرد، اما قرص b2 مانند سایر داروها، عوارض جانبی متعددی به همراه دارد. متداول ترین عوارض جانبی بوپرنورفین را می توان به این صورت برشمرد:

سر درد

خشکی دهان

سوزش و خارش پوست

دل درد

تورم یا قرمزی در ناحیه پد بوپرنورفین

بی خوابی

بعضی از عوارض نامطلوب مصرف بوپرنورفین که باید بیشتر به آن توجه شود، به این شرح است:

تب و لرز

گرفتگی عضلات

توهم

تعریق

اسهال و استفراغ

سرگیجه

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

کنترل وابستگی فیزیکی و روانی به قرص بوپرنورفین

احتمال وابستگی فیزیکی به قرص B2 وجود دارد، اما اعتیاد روانی آن بسیار شایع‌تر است. اعتیاد روانی زمانی به وجود می‌آید که مصرف‌کننده باور داشته باشد که برای فعالیت‌های روزمره و یا درمان زودانزالی نیاز به مصرف قرص ب2 دارد، همچنین فرد فکر می کند ترک بوپرنورفین باعث بازگشت اعتیاد به مخدر اصلی و دیگر مشکلات او خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علائم مصرف بیش از اندازه متادون چیست؟ 

ترس از بازگشت  بیشتر باعث می شود که فرد بوپرنورفین را در زمان طولانی‌تری نسبت به زمان مورد نیاز مصرف کند و ترک b2 برای وی سخت شود. یکی دیگر از دلایل بالقوه اعتیاد روانی به بوپرنورفین، ترس از بازگشت درد مزمن و مشکلات روابط جنسی او در اثر قطع مصرف بوپرنورفین است. این نوع اعتیاد روانی اغلب در افرادی اتفاق می‌افتد که بوپرنورفین را به عنوان سم زدایی بدن از سایر مواد مخدر و یا خود‌درمانی برای بیماری‌های خود استفاده می‌کنند.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟