مقدار مصرف متادون برای ترک هروئین چقدر است؟ - 07642228010

مقدار مصرف متادون برای ترک هروئین چقدر است؟ - 07642228010

1402/4/27 113 0

مقدار مصرف متادون برای ترک هروئین چقدر است؟ - 07642228010

متادون در دسته ای از داروها و به عنوان اپیوئیدها و یک داروی ترک اعتیاد شناخته می شوند.

مقدار مصرف متادون برای ترک هروئین چقدر است؟

متادون چیست؟

متادون در دسته ای از داروها و به عنوان اپیوئیدها و یک داروی ترک اعتیاد شناخته می شوند. این دارو در جنگ جهانی دوم توسط آلمان تولید و در آمریکا در ابتدا به عنوان ضد درد قوی به کار برده شد. این دارو امروزه علاوه بر تسکین درد اغلب به عنوان بخشی از درمان وابستگی به مصرف هروئین یا نارکوتیک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

داروی متادون به فرم های قرص خوراکی، فرآورده تزریقی، پودر و محلول خوراکی در بازار دارویی ایران وجود دارد. متادون ماده ای به شدت اعتیادآور است و در کتب پزشکی از آن به عنوان شبه مخدر نیز نام برده می شود.

متادون

عوارض استفاده طولانی از متادون

افسردگی

اختلالات روانی

عدم اعتماد به نفس

عدم ثبات شخصیتی

ضربان نامنظم قلب

پوسیدگی دندان‌ها

کند یا متوقف شدن تنفس

بعضی مواقع افزایش میل به خودکشی

بیشتر بخوانید: مراحل ترک اعتیاد به گل 

چرا متادون اعتیادآور است؟

متادون از انواع داروهای افیونی است و در آزمایشگاه‌ها و با تقلید از ترکیبات شیمیایی مرفین ساخته می‌شود، به همین دلیل مصرف آن درست مانند تریاک و سایر مواد افیونی باعث ایجاد آرامش و یک احساس خوشایند در فرد خواهد شد. به دنبال تجربه این لذت، فرد برای تجربه مجدد آن به سراغ مصرف متادون می رود.

یکی دیگر از دلایل اعتیاد این موضوع می باشد که با مصرف متادون برای یک دوره زمانی، تغییراتی در ترشح مواد ضد درد به صورت طبیعی از مغز پیش می آید و توانایی کارکرد طبیعی مغز تغییر نموده و فرد برای تجربه احساس طبیعی بودن باید بصورت مرتب مقداری از این ماده را مصرف کند.

در غیر این صورت نشانه‌های ناخوشایند جسمی و روانی ترک این ماده ظاهر خواهد شد. در این شرایط برای جلوگیری از بروز این احساسات منفی، مصرف متادون ادامه خواهد یافت.

مرگ در اثر مصرف متادون معمولا به این دلایل رخ می دهد:

مصرف بیش از حد یا همزمان با داروها یا الکل و ایجاد تداخل 

خودکشی به دلیل اختلالات عاطفی 

صدمات و آسیب ها از جمله تصادف

متادون در میناب

درمان اعتیاد با کمک متادون

هدف از درمان اعتیاد به تریاک با کمک متادون دو مورد است:

1-سم زدایی با متادون

با سم زدایی، بدن از مواد مخدر پاک می شود و در صورت عدم مصرف بیمار خماری پیش نمی آید. سم زدایی فقط وابستگی جسمانی را درمان می کند و برای درمان وابستگی روانی به مصرف مواد مخدر روان درمانی و درمان اختلالات زمینه ای اعتیاد مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: علائم ترک حاد هروئین

در سم زدایی تریاک با متادون، ابتدا مصرف متادون جایگزین مصرف تریاک می شود و مقدار متادون مصرفی به تدریج کاهش می یابد تا به طور کامل قطع شود. سم زدایی اولین بخش از شروع برنامه بلند مدت ترک اعتیاد است و درمان کلی نیست. پیگیری درمان اعتیاد و پیشگیری از وسوسه مجدد مراحل بعدی درمان اعتیاد هستند. سم زدایی با متادون حدود 3 تا 4 هفته زمان نیاز دارد.

سم زدایی با متادون باید تحت نظر پزشک درمانگر اعتیاد و در کلینیک ترک اعتیاد انجام شود. مصرف متادون برای ترک اعتیاد در منزل اصلا توصیه نمی شود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

2-درمان نگهدارنده با متادون

دلیل استفاده از متادون به عنوان درمان نگهدارنده کاهش آسیب مصرف مواد مخدر است. درباره بیماری که به دلیل مصرف تزریقی مواد مخدر به هپاتیت مبتلا شده و در صورت ادامه این روند خطر ابتلا به ایدز نیز برای او وجود دارد، پزشک مصرف متادون به جای مواد مخدر دیگر را تجویز می کند. به این ترتیب بیمار از آسیب هایی که در حین تهیه، نگهداری و مصرف مواد مخدر ایجاد خواهد شد در امان است.

بیشتر بخوانید: روش ترک شیشه بدون دارو و روان‌درمانی 

در درمان نگهدارنده، مقدار داروی متادون به تدریج افزایش می یابد، به طوری که علائم ترک مشهود نباشدو فرد به مصرف مجدد مواد مخدر گرایش پیدا نکند. این درمان طولانی مدت است و از چندین ماه تا بیش از یک سال یا مادام العمر ادامه خواهد داشت. در درمان نگهدارند ه با متادون بیمار باید به طور مرتب با مراکز درمانی و ترک اعتیاد در ارتباط باشد.

فواید درمان نگهدارنده با متادون

کاهش مصرف مواد مخدر

کاهش مصرف خودسرانه داروها

کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد

کاهش رفتار های پرخطر

کاهش ارتکاب جرم و اعمال غیر قانونی

ایجاد ثبات در زندگی بیمار

بیشتر بخوانید: خطرات استفاده همزمان شیشه و گل

روش های ترک هروئین 

روش های زیادی برای ترک هروئین وجود دارد، انتخاب روش درست طبق نظر پزشک متخصص و باتجربه و پس از جلسات مشاوره و بررسی جنبه های فیزیکی و روانی در بیمار انجام خواهد شد. برخی از روش های ترک هروئین که در ایران انجام می شود به این شرح هستند:

ترک هروئین به روش سرپایی

ترک هروئین با دارودرمانی

ترک هروئین به روش بستری

ترک هروئین به روش سنتی یا ترک یابویی

ترک هروئین در خانه

ترک به روش سقوط آزاد

ترک اعتیاد به روش سم زدایی و روان درمانی

ترک اعتیاد به هروئین در خانه 

متادون تهران

حالات روحی و جسمانی بعد از ترک

بعد از ترک هروئین، ممکن است بیمار دچار سندروم محرومیت از هروئین شود که این سندورم با علائم جسمانی و روانی مانند پرش عضلانی، عدم تمرکز، خمیازه پی در پی در صورت بی خوابی، تهوع و استفراغ، هذیان گویی، اختلال حواس و نوسانات خلق و خو همراه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چگونگی ترک اعتیاد به گل

نکته قابل توجه این است که شدت این علائم به شرایط جسمانی بیمار و دوز مصرفی آنها بستگی دارد و باید حتما زیر نظر پزشک کنترل شود و این موارد ضرورت مراجعه بیماران را به کلینیک ترک اعتیاد دوچندان می کند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟