عوارض مصرف آمفتامین 07642228010

عوارض مصرف آمفتامین 07642228010

1402/2/12 180 0

عوارض مصرف آمفتامین 07642228010

گاهی از گیاه سوسن اصغر به‌عنوان آمفتامین طبیعی نام برده می‌شود. این گیاه با برگ‌های شمشیری شکل و معطر؛ بومی اروپا، آسیا و شمال آمریکا است.

عوارض مصرف آمفتامین

آمفتامین‌های طبیعی گیاهی 

گاهی از گیاه سوسن اصغر به‌عنوان آمفتامین طبیعی نام برده می‌شود. این گیاه با برگ‌های شمشیری شکل و معطر؛ بومی اروپا، آسیا و شمال آمریکا است. ریشه این گیاه در باتلاق‌ رشد می‌کند و در اواخر پاییز و بهار جمع‌آوری می‌شود. پس از خشک‌کردن و فرآوری سوسن اصغر؛ برای موارد مختلف و حتی سرخوشی استفاده می‌شود.

آمفتامین

مصرف سوسن اصغر در دوز کم دارای اثراتی مشابه با آمفتامین است، به همین دلیل باعث افزایش تمرکز مثل ریتالین و کاهش افسردگی می‌شود. در دوز مصرف زیادتر اثراتی مانند مسکالین دارد و شخص دچار توهم می‌شود که به آن مسکالو آمفتامین گفته می‌شود. مصرف سوسن اصغر همچنین باعث درمان اختلالات شناختی می‌شود.

بیشتر بخوانید: عوارض کشیدن گل تا چند روز در بدن میماند؟

تاثیر استفاده از سوسن اصغر مانند استفاده از تریمتوکسی آمفتامین است که دسته‌ای از مواد روانگردان توهم‌زا و از مشتقات آمفتامین هستند. از سوسن اصغر به‌صورت بلعیدنی برای تفریح و سرخوشی استفاده می‌شود، اثرات استفاده زیاد از این گیاه دقیقا مانند قرص اکستازی است و از آنجایی که این گیاه حاوی آمفتامین است، دقیقا تداخلات دارویی مشابه با آمفتامین‌های صنعتی دارد. دقت کنید که هرگز خودسرانه اقدام به استفاده از این گیاه نکنید و عوارض سوء مصرف آن را جدی بگیرید.

موارد استفاده آمفتامین در پزشکی 

آمفتامین یک ماده محرک قدرتمند است و سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می دهد، آمفتامین‌ها گیرنده‌های موجود در مغز را فعال می‌کنند و فعالیت تعدادی از انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین را افزایش می‌دهند. در حقیقت دوپامین با پدیده لذت، حرکت و توجه ارتباط مستقیم دارد.

از انواع قرص آمفتامین بیشتر برای درمان کمبود توجه و در موارد کمتری برای افسردگی استفاده می‌شود. در گذشته از این ماده محرک برای درمان اعتیاد به مواد مخدر و کمک به کاهش وزن استفاده می‌شد که به دلیل عوارض جانبی و قدرت وابستگی به آن، از این دارو کمتر استفاده می‌شود.

اگر انواع قرص آمفتامین بر اساس نسخه و تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد، بی‌خطر و مؤثر خواهد شد. قرص آمفتامین موجب سرخوشی و کاهش اشتها در می شود که همین امر باعث کاهش وزن خواهد شد، اما استفاده از محرک ها خارج از زمینه‌های پزشکی  عوارض جانبی جدی برای افراد ایجاد خواهد نمود.

بیشتر بخوانید: علائم مصرف آمفتامین

درمان چاقی

در دهه ۱۹۳۰ از آمفتامین برای مهار اشتها استفاده می‌شد. آمفتامین‌ها قابلیت بی‌اشتهایی فرد و در نتیجه لاغری را دارند. پس از آگاهی بیشتر در مورد اعتیاد و عوارض آمفتامین‌ها، مصرف آن برای لاغری متوقف شد. 

درمان افسردگی با آمفتامین

از دهه ۱۹۳۰ میلادی، آمفتامین برای درمان اختلالات عاطفی، اختلال وسواس و اسکیزوفرنی استفاده می‌شد. بعد از دهه‌‌ی ۱۹۵۰ و با افزایش نگرانی در مورد عوارض جانبی و اعتیاد به آمفتامین، این دارو با داروهای ضدافسردگی و غیر مخدر و محرک دیگر جایگزین شد.

در موارد نادر در صورتی‌که فرد به درمان‌های دیگر پاسخ ندهد، انواع قرص آمفتامین در کنار داروهای ضد افسردگی برای درمان برخی از انواع اختلالات شخصیت مانند افسردگی استفاده می‌شود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی

ADHD با بیش فعالی، عدم ثبات خلقی، مشکلات توجه، تحریک پذیری، عدم سازماندهی و رفتارهای تکانشی مشخص می‌شود. این اختلال اغلب در کودکان مشاهده می‌شود اما می‌تواند تا سنین بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از مشتقات آمفتامین به نام ریتالین بعضی از این علائم را معکوس نموده و رشد مغز و رشد عصبی در کودکان مبتلا به ADHD را بهبود می‌بخشد. مهمترین استفاده از آمفتامین‌ها در پزشکی، قرص ریتالین است که برای درمان ADHD استفاده می‌شود.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

نارکولپسی

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به نارکولپسی تجربه خواب‌آلودگی روزانه و دوره‌های متناوب و غیرقابل کنترل خوابیدن در طول روز را دارند. این حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز اتفاق بیفتد که مشتقات آمفتامین برای درمان نارکوپسی تجویز می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر هروئین

موارد منع مصرف آمفتامین

علاوه‌بر تداخلات دارویی، موارد دیگری وجود دارد که باعث منع مصرف آمفتامین می‌شود. از جمله:

آلرژی به مواد یا سایر داروها

افراد دچار اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی

مادر باردار یا شیرده

افرادی که قصد بارداری دارند

افراد دارای بیماری‌های قلبی و مشکلات گردش خون

افراد دارای افکار منفی مانند آسیب به خود یا دیگران

بیماری تیروئیدی

مبتلایان به صرع و تشنج

سابقه سوءمصرف الکل و اعتیاد به سایر مواد مخدر

افراد دچار بیماری‌های کلیوی (به‌دلیل دفع آمفتامین از طریق کلیه و آسیب شدید به آن).

افرادی که حداقل ۱۴ روز گذشته از داروهای حاوی MAO (لینزولید، ایزوکربوکساید) استفاده کرده‌اند

مصرف آمفتامین در شیردهی و بارداری

از جمله عوارض مصرف آمفتامین‌ها در دوران بارداری عبارت‌اند از:

احتمال تولد نوزاد کم‌وزن

مرده‌زایی

نقص‌های ظاهری

تولد نوزاد معتاد

عقب‌ماندگی رشد

زایمان زودرس.

این عوارض در مادران شیرده هم ایجاد می شود. آمفتامین‌ها با ورود به جریان خون وارد بدن نوزاد شده و مشکلات زیادی از جمله مشکلات عصبی و روحی و بی‌قراری شدید یا اعتیاد نوزاد را به‌همراه دارد.

این ماده محرک با تأثیر بر سیستم عصبی، میزان ترشح هورمون‌ها و بسیاری از موارد دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل ترک مصرف آمفتامین‌ها برای کسانی که قصد بارداری دارند، اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر متادون 

از جمله تأثیرات منفی آمتامین‌ها بر باروری از این قرار است:

کاهش سلامت دستگاه باروری زنان و به‌خصوص رحم و تخمدان‌ها

سردمزاجی

کیفیت اسپرم‌ها

عدم توانایی لقاح

مشکلات قاعدگی و نازایی در زنان

دیرانزالی یا زودانزالی

اختلالات نعوظ و مشکلات زناشویی

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

 ترک اعتیاد در میناب

عوارض مصرف آمفتامین

عوارض خفیف آمفتامین ها عبارتند از برافروختگی، استفراغ، تنگی نفس، تهوع، دندان قروچه، رنگ پریدگی، سیانوز، سردرد، تاکیکاردی، لرزش، تپش قلب و  آتاکسی

از جمله عوارض دیگر که در دوزهای بالاتر ایجاد می‌شود می‌توان به انفارکتوس میوکارد، افزایش شدید فشار خون، کولیت روده‌ای، بیماری عروق مغزی، گرفتگی عضلانی، اغماء، تشنج و مرگ اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر گل 

در مصرف بالای آمفتامین ها اختلال افزایش میزان پرولاکتین خون دیده شده که باعث گالاکتوره می‌شود. همچنین مصرف مستمر و طولانی مدت آن باعث لطمه به کبد، مشکلات جدی روانی و حتی بروز جنون (Psychosi) در فرد خواهد شد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟