بهترین روش ترک متادون | 07642228010

بهترین روش ترک متادون | 07642228010

1402/2/12 126 0

بهترین روش ترک متادون | 07642228010

تریاک یک مخدر قوی است که قطع ناگهانی مصرف آن عوارض شدید و علائم خماری سختی برای فرد بوجود می آورد.

بهترین روش ترک ماده مخدر متادون

ترک متادون به چه صورت است؟

تریاک یک مخدر قوی است که قطع ناگهانی مصرف آن عوارض شدید و علائم خماری سختی برای فرد بوجود می آورد. متادون درد ناشی از خماری تریاک را ا تا حدود 4 الی 8 ساعت تسکین می‌دهد و رو پزشکان برای جلوگیری از علائم خماری تریاک، متادون تجویز می کنند.

معمولا مقدار مجاز برای مصرف متادون توسط پزشکان روزانه 1 بار تعیین می شود، اما با توجه به شرایط فرد، مقدار مصرفی تریاک، سن، تعداد سالهای مصرف و از این قبیل موارد، امکان تغییر دوز بالا یا پایین تر وجود خواهد داشت.مدت دوره ی مصرف متادون و نوع مصرف بصورت تزریقی و یا شربت و قرص را پزشک مشخص می کند.

متادون در میناب

مدت زمان ترک اعتیاد با متادون

متادون باعث کاهش علائم خماری می شود و در روند سم زدایی بدن از تریاک موثر نیست. اگر دوران سم زدایی به درستی طی شود، حدود 2 تا 3 هفته زمان لازم است تا بدن از تریاک پاکسازی شود. به طور کلی ترک کامل تریاک با متادون با توجه به شرایط بیمار معمولا  6 ماه تا یکسال زمان نیاز دارد، اما اگر مدت زمان اعتیاد به تریاک کوتاه باشد ممکن است 3 تا 5 ماه طول بکشد تا مراحل ترک کامل شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر گل

مراحل ترک متادون

ترک متادون در منزل اگر به تنهایی و بدون مراقبت متخصص باشد، با عوارضی همراه خواهد بود، ترک ناگهانی تأثیرات مخربی بر مغز، روان و جسم خواهد داشت. ترک متادون به دو مرحله کلی تقسیم می شود.

مرحله‌ی حاد 

علائم ترک متادون معمولا ۳۰ ساعت بعد از آخرین مصرف شروع می شود و فرد پس از ۵ الی ۷ روز وارد مرحله سم زدایی می شود.

مرحله  ثانویه

پس از عبور از مرحله سم زدایی و پاک سازی بدن از مخدر متادون، مرحله ثانویه شروع می شود. در این مرحله عوارض روانی ناشی از ترک مصرف برای فرد بوجود می آید که ممکن است برای هفته‌ها و حتی تا ۸ ماه ادامه یابد.

متادون

عوارض جانبی ترک متادون

ترک متادون در منزل

عوارض ترک ناگهانی مواد مخدر بسیار وابسته به مدت زمان استفاده از مواد، علائم فیزیکی و موارد دیگر دارد. برخی از شایع‌ترین عوارض ترک متادون در منزل عبارت است از سردرد و سرگیجه، دردهای بدن، بی‌قراری، تعریق، حالت تهوع و اسهال، تب یا لرز، بی خوابی بعد از ترک اعتیاد و توهم، عصبانیت غیرمنطقی، افسردگی، از دست دادن اشتها و اضطراب و تنش.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر شیشه

ترک متادون با دارو در خانه

برای تسکین علائم ترک که برای بسیاری افراد غیر قابل تحمل است داروهای ترک اعتیاد بوپرنورفین، نالوکسون و کلونیدین توسط پزشک تجویز می شود. این داروها برای آسان کردن فرایند ترک و کاهش برخی از علائم دردناک کاربرد دارند.

عوارض ترک اعتیاد با متادون

متادون در کاهش وابستگی به تریاک و علائم خماری موثر است و در ترک اعتیاد تجویز می شود، اما مصرف خودسرانه متادون عوارض جانبی زیادی دارد که عبارتند از  سرگیجه و کم سو شدن دید، تهوع و استفراغ، ضعف و بی اشتهایی اختلال در خواب، کاهش شدید فشار خون، خارش و التهاب پوست، اضطراب و بی قرار شدن در طول مصرف متادون

افسردگی شدید، یبوست، افزایش تعرق بدن، کاهش میل جنسی، بی حالی و سستی، پوسیدگی دندان، ورم دست و پا و برهم خوردن نظم عادت ماهیانه. سکته قلبی نیز یکی از عوارض خطرناک مصرف خودسرانه و بدون کنترل متادون در طولانی مدت است.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر تریاک

تداخل دارویی متادون

تداخل متادون با آلپرازولام یا دیازپام می‌تواند باعث اوردوز شود، چون این داروها اعتیادآور هستند و ترک آلپرازولام و دیازپام پروسه درمانی مخصوصی دارند.

بی خوابی ترک متادون چند روز است؟

مدت زمان اختلال خواب در این دوران به مواردی مانند میزان دوز مصرفی، مدت زمان مصرف، سن و شرایط جسمانی فرد معتاد بستگی دارد و می‌تواند از چند روز تا چند سال متفاوت باشد. به طور معمول یک هفته زمان نیاز است تا روال خواب فرد به حالت عادی بازگردد. در بسیاری از موارد این اختلال در خوابیدن تا 6 ماه الی یکسال به طول می انجامد.

درمان بی خوابی بعد از ترک متادون

درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد یکی از بخش های مهم درمان و ترک است. به جز بی‌خوابی، علائم دیگری مانند خماری نیز پیش خواهد آمد که عوارض ناخوشایند جسمی ایجاد می‌کند و باعث لکه های پوستی می شود. برای درمان بی‌خوابی توصیه می شود فرد اضطراب را از خود دور کند و از محیط ها و افراد تنش‌زا دوری نماید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر بوپر

ورزش در ترک اعتیاد بسیار موثر است. انجام پیاده‌روی و دویدن قبل از خواب و خوردن غذاهای سبک به خواب راحت و خارج شدن سموم از بدن‌ کمک می‌کند.

قرص متادون

اگر بی‌خوابی با خماری و یا بدن درد همراه باشد استحمام پیش از خواب توصیه می شود. شخص باید سعی کند به خود به خود روحیه بدهد. در مواردی که بی‌خوابی باعث بروز تشنج و یا علائم دیگر شود، نیاز به مشورت با پزشک خواهد بود. 

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟