🔶نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه 07642228010

🔶نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه 07642228010

1402/1/14 125 0

🔶نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه 07642228010

این دو دارو مکانیسمی کاملا متفاوت دارند. از آمفتامین یک محرک سیستم عصبی مرکزی در درمان اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی و نارکولپسی استفاده می‌شود.

نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه

تفاوت آمتفامین با مت آمفتامین (شیشه)

این دو دارو مکانیسمی کاملا متفاوت دارند. از آمفتامین یک محرک سیستم عصبی مرکزی در درمان اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی و نارکولپسی استفاده می‌شود. آدرال (Adderall) یکی از انواع داروهای حاوی آمفتامین است که ترکیبی مشابه مت آمفتامین دارد و برای درمان اختلالات مذکور استفاده می‌شود.

مواد مخدر شیشه

آمفتامین و مت آمفتامین‌ها از دسته گروه‌های دارویی فنیل آمین هستند و در دسته مواد مخدر طبقه‌بنده می‌شوند. مهم‌ترین تفاوتشان ساختار شیمیایی است که بسته به قدرت و دوز مورد استفاده تاثیرات متفاوت و گاهی مشابهی بر بدن دارند. مت آمفتامین‌ها از داروهای حاوی آمفتامین به‌طرز چشم‌گیری قوی‌تر هستد.

از میان تمام مشتقات و مخدرهای حاصل از آمفتامین یا مت آمفتامین، مخدر شیشه، قوی‌ترین ماده اعتیاد‌آور است که به‌شکل بلورهای آمفتامین ساخته می‌شود. این ترکیب شیمیایی غیرقانونی است. انواع مختلفی از داروهای حاوی مت آمفتامین در بازار سیاه وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از افدرین، سودو و سودوافدرین.

بیشتر بخوانید: مواد مخدر هروئین چیست؟

تاثیر مت آمفتامین بر بدن 

مت‌آمفتامین عوارض بسیار شدید و جبران‌ناپذیری دارد. این ماده با ورود به سیستم عصبی مرکزی، انتقال دهنده عصبی دوپامین را بصورت ناگهانی در مغز آزاد می کند. آزاد شدن دوپامین باعث تحریک سلول‌های مغزی و افزایش حالت تهاجمی و افزایش انرژی جسمی خواهد شد.

بعد از اتمام این اثرات، علائم بدخلقی و افسردگی و علائم اختلال حرکتی مثل پارکینسون در فرد نمایان می‌شود. این ماده در شروع مصرف صدمات جبران‌ناپذیری به مغز وارد می‌کند که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره نمود:

آسیب‌های مغزی و عصبی

رفتارهای جنون‌آمیز و غیرعادی

افت حافظه

پرخاشگری

علائم مصرف شیشه

این ماده به صورت استنشاقی و خوراکی و تزریق وریدی و کشیدنی یا تدخین مصرف می‌شود و بلافاصله پس از مصرف، بین ۵ تا ۳۰ دقیقه، حالتی به نام rush یا flash در فرد بوجود می آید.

شیشه بصورت مستقیم بر مغز تاثیر می گذارد و جذب آن به‌صورت کبدی است؛ بنابراین در بدن به‌سرعت منتشر می‌شود و علائم اولیه مصرف شیشه قابل مشاهده است. ماندگاری علائم دو الی سه روز بعد یا تا ۱۲ ساعت ادامه خواهد داشت. علائم مصرف شیشه به دو دسته علائم اولیه و علائم طولانی مدت قابل تقسیم است.

بیشتر بخوانید: مواد مخدر شیشه چیست؟ 

علائم اولیه مصرف شیشه

این عوارض طی ۵ تا ۳۰ دقیقه اول پس از مصرف ایجاد می شود:

تند صحبت‌ کردن

هیجان‌زدگی

افزایش فعالیت‌های فیزیکی

تحریک‌پذیری

احساس سرخوشی و توهمات ذهنی

بی‌میلی به‌غذا برای روزها

افزایش تعداد ضربان‌های قلب

کاهش اشتها

بی‌تابی

گشاد شدن مردمک‌ چشم‌ها

افزایش تنفس

خشونت

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

افزایش دمای بدن

بی‌خوابی

برافروختگی چهره

متصاعد شدن یک بوی شیمیایی از تنفس

پارانویا یا بدبینی

 قرمز شدن چشم‌ها

گیجی

لرزش و تشنج

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

بیشتر بخوانید: عوارض هروئین بر قلب

علائم طولانی‌مدت مصرف مخدر شیشه

زخم‌های پوستی و آکنه

کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها

کمبود ویتامین و مواد معدنی

لاغری بیش از حد

توهم و هذیان

آسیب به اندام‌های داخلی از جمله ریه، کبد و کلیه‌ها

بی‌قراری

خشکی و خارش پوست

افسردگی

از دست دادن حافظه برای مثال گم کردن زمان و تاریخ

پوسیدگی دندان‌ها

مصرف طولانی مدت شیشه  منجر به ابتلاء شخص به برخی بیمار‌ها می‌شود که از جمله این بیماری ها می توان چند مورد را برشمرد:

عفونت‌های دهانی

بوی دهان افراد معتاد به شیشه بسیار بد است که به دهان عفونی معروف است و یکی از عوارض جانبی اعتیاد به مصرف متا آمفتامین‌ها می باشد. این ماده بر پوسیدگی دندان بسیار موثر است. به‌دلیل تنگ شدن عروق خونی، خشکی دهان، مصرف سایر مواد مخدر همراه با شیشه و غیره، پوسیدگی دندان و مشکلات پوستی و بروز عفونت‌های دهانی بسیار متداول است.

اسکیزوفرنی

یکی از عوارض روانی اعتیاد به مخدر آیس بیماری شبیه به اسکیزوفرنی است که فرد دچار توهمات بینایی و شنوایی، بدبینی و پرخاشگری غیرعادی می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم ترک هروئین چیست؟

لاغری بیش از حد

معمولا معتادان به مصرف شیشه تا چند روز اشتها ندارند. همین مورد باعث مصرف آن در قرص‌های لاغری غیرقانونی شده است. اعتیاد به شیشه می‌تواند باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی، کاهش اشتها و در نتیجه نقص در سیستم ایمنی شود و در نهایت بدن در مقابل ورود ویروس‌ها و عفونت‌ها مقاومت خود را از دست می دهد. این افراد معرض ابتلاء به بیماری‌های عفونی هستند.

توهم کرم‌زدگی

احساس کرم‌زدگی، بین افراد معتاد به مصرف مخدر شیشه و انواع مت آمفتامین یک توهم رایج است. دلیل بروز این توهمات، اثر محرک شیشه بر مغز می باشد. فرد حس می‌کند کرم‌هایی تمام بدن او را فرا گرفته و در حال خوردن او هستند. این احساس می‌تواند باعث آسیب فرد به خود شود. در بعضی افراد ابتلاء به اختلال وسواس اجباری و حتی خودکشی برای رهایی از این حس بوجود خواهد آمد.

 ترک اعتیاد در میناب

بیماری‌ها و زخم‌های پوستی

اعتیاد به مخدر شیشه در کمتر از یک سال  تأثیرات زیادی چهره فرد مصرف کننده دارد. این ماده با ایجاد کم آبی، لاغری، راش‌های و زخم‌های پوستی، ظاهر شخص را به کلی تغییر می دهد و به‌مرر زمان زخم‌هایی شبیه به مته و جای سوراخ در بدن بوجود می آید. این زخم‌ها بیشتر در ناحیه صورت و بازوی فرد قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: علائم ترک تریاک چیست؟

اوردوز با مصرف شیشه

دوزهای کنترل شده و مرغوب شیشه باعث مرگ نمی‌شود، اما در اثر مصرف سایر مواد مخدر تقلبی با نام شیشه، شرایط روحی و توهمات فرد در زمان مصرف منجر به مرگ این افراد می‌شود. مقدار تحمل مصرف هر فرد به عوامل مختلفی وابسته است. در صورتی که فرد بیش از ۲۰۰ دوز در یک مرتبه استفاده نماید دچار اوردوز شده که علائم آن شامل تعریق بیش از حد، عدم توانایی در تنفس، افزایش شدید ضربان قلب و مشکلات قلبی و گرفتگی عروق خواهد بود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟