مواد مخدر شیشه چیست؟ | 07642228010🔴

مواد مخدر شیشه چیست؟ | 07642228010🔴

1402/1/14 130 0

مواد مخدر شیشه چیست؟ | 07642228010🔴

می توان گفت مواد مخدر شیشه یا کریستال قوی‌ترین نوع مت‌آمفتامین است. مت آمفتامین مصرف پزشکی دارد؛ اما نوع غیرقانونی آن یعنی شیشه در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود و با نام‌هایی مثل کرانک، آیس، مت در بین مصرف کنندگان شناخته شده است.

مواد مخدر شیشه چیست؟

می توان گفت مواد مخدر شیشه یا کریستال قوی‌ترین نوع مت‌آمفتامین است. مت آمفتامین مصرف پزشکی دارد؛ اما نوع غیرقانونی آن یعنی شیشه در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود و با نام‌هایی مثل کرانک، آیس، مت در بین مصرف کنندگان شناخته شده است. ساختار شیمیایی شیشه به آمفتامین شباهت زیادی دارد، اما تاثیرات آن بر روی سیستم اعصاب مرکزی بسیار قوی‌تر است.

مواد مخدر شیشه

ماده مخدر شیشه چیست؟

شیشه در رده دارویی سایکواکتیو دارد و جزو داروهای محرک است. نام پزشکی این ماده مخدر مت آمفتامین (Methamphetamine) می باشد و به نامهای کرانک، آیس، کریستال، یخ، قرص‌های اکستازی، دزوکسین (نوع دارویی) نیز شناخته می شود. فرمول شیمیایی شیشه C۱۰H۱۵N است.

شکل مصرف ماده مخدر شیشه بصورت تزریق، استشمام و بلع می باشد و مدت زمان ماندگاری ماده مخدر شیشه دربدن ۸ تا ۱۲ ساعت می باشد. ماده مخدر شیشه شبیه پودری کریستالی و خرده شیشه سفید رنگ و براق و بی‌ بو و تلخ مزه است و به راحتی در آب یا مشروبات الکی حل می‌شود.

مواد مخدر شیشه هیچ بوی خاصی ندارند و امکان تشخیص مواد مخدر شیشه بوسیله بو، بسیار دشوار است. اما افرادی که از این ماده ی مخدر مصرف کرده اند تعرق بد بویی دارند. 

بیشتر بخوانید: عوارض هروئین بر قلب

مت آمفتامین در بازار سیاه با نام  مخدر شیشه (crystal) شناخته است. این ماده یک روان‌گردان و محرک سیستم عصبی مرکزی با پتانسیل بالای اعتیاد می باشد و برای سرخوشی و احساس لذت و تفریح استفاده می‌شود.

اما این دارو در مواردی از بیماری‌ها نیز به عنوان درمان استفاده می‌شود که از جمله می توان درمان نارکولپسی (حملات خواب)، افسردگی‌های شدید، خط دوم اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی و چاقی‌های مقاوم به درمان را نام برد. البته مصرف پزشکی متامقتامین بسیار محدود است. 

مت آمفتامین، در روزهای اول مصرف و دوز های کم، با تحریک گیرنده‌های مغز، باعث افزایش انرژی و تمرکز، سرخوشی، کاهش اشتها و بی‌خوابی در فرد می شود، اما در دوزهای بالا عوارض خطرناکی مانند تشنج، خونریزی مغزی و روان‌پریشی ایجاد خواهد کرد، همچنین مصرف مت‌آمفتامین به مدت طولانی عواقب جسمی، روانی و اجتماعی بسیاری را برای مصرف کنندگان این ماده به دنبال خواهد داشت.

ساختار شیمیایی مت آمفتامین

ترکیب اصلی این ماده (مت‌آمفتامین) از آمفتامین C9H13N گرفته شده است، این ماده یک محرک و اعتیاد‌آور است. این ماده مغز و سیستم عصبی را به شدت تحریک می‌کند و اثر آن از نظر شیمیایی بیشتر از آمفتامین می باشد.

بیشتر بخوانید: علائم ترک هروئین چیست؟ 

این ماده به شکل پودر سفیدرنگ شبیه بلورهای شیشه، بدون بو و تلخ می باشد و به‌راحتی در نوشابه‌های الکلی و غیرالکلی حل می‌شود. مت‌آمفتامین از احیاء شدن سودوافدرین به‌وسیله فسفر قرمز سنتز می‌شود و در روش دیگر از فنیل‌استیک اسید و متیل آمین استفاده می‌شود.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

یکی دیگر از اثرات مصرف این ماده مخدر، عوارض ناخوشایند بر روی دهان و دندان‌ها است. افراد مصرف کننده شیشه معمولا دندان‌های کوتاه، کج و بسیار خراب به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری دارند و دهانشان همیشه خشک است. این خشکی دهان به دلیل تخلیه غدد بزاقی با مصرف شیشه و اسیدی است که در ساخت آن به‌کار رفته است.

شیشه با استفاده از اسیدهیدروکلراید تولید می‌شود و به هنگام مصرف به روش های خوراکی، استنشاقی و یا تدخیتی، علاوه بر تاثیر بر روی غدد بزاقی و خالی کردن آن‌ها، روی مینای دندان‌ها نیز تاثیر می گذارد و باعث فساد و خرابی دندان ها می شود. میل به خوردن شیرینی‌جات نیز در مصرف‌کنندگان شیشه بسیار زیاد است.

تخریب مینای دندان، خوردن شیرینی و به‌دنبال آن نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان باعث پوسیده شدن و از بین رفتن دندان ها می شود. بعضی از دندان ها نیز خودبه‌خود لق می شود و می‌افتد که این از دست دادن دندان به دلیل تخریب لثه‌ها اتفاق می افتد. سلامت لثه‌ها نیاز به خون رسانی کافی به آن‌هاست؛ اما مصرف شیشه باعث تنگ شدن رگ‌ها می‌شود و در نتیجه خون رسانی به این عضو مختل می شود و پس از مدتی بافت لثه از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: علائم ترک تریاک چیست؟

طریقه مصرف شیشه

یک روش استفاده شیشه حل کردن آن در آب یا الکل و تزریق در رگ می باشد. 

روش دیگر دود کردن (تدخین) و یا بلعیدن آن و یا استنشاق از راه بینی است. 

پس از استفاده از شیشه، مصرف کننده دچار حالت سرخوشی شدیدی می‌شود که این حالت در اصطلاح راش یا فلش نامیده می‌شود، اما این حالت کاملا موقتی است. اثرات مصرف شیشه به‌ شکل تدخینی ۸ تا ۲۴ استو ۵۰ درصد ماده مصرفی پس از ۱۲ ساعت از بدن دفع می‌شود. مصرف شیشه بسیار خطرناک است و مشکلات روانی بسیار زیادی در فرد بوجود می آورد.

پس از مصرف شیشه فرد چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

پس از مصرف شیشه ، ماده شیمیایی دوپامین قسمت‌هایی از مغز را که احساس لذت را ایجاد و تنظیم می‌کند، فعال می سازد که باعث می‌شود فرد احساس سرخوشی و انرژی کند. با مصرف شیشه فرد به سرعت معتاد می‌شود و با ادامه استفاده، تحمل بدن شخص نسبت به آن زیاد می شود و فرد به دوزهای بالاتر نیاز خواهد داشت تا همان احساس اولیه را تجربه نماید. هر چه دوز مصرفی بیشتر باشد، خطرات بیشتری در پی خواهد داشت.

 ترک اعتیاد در میناب

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟