عوارض مصرف تریاک چیست؟ ⚜ 07642228010

عوارض مصرف تریاک چیست؟ ⚜ 07642228010

1402/1/14 216 0

عوارض مصرف تریاک چیست؟ ⚜ 07642228010

مواد قلیایی که در تریاک وجود دارد، پس از ورود به بدن فرد مصرف کننده، 24 الی 48 ساعت در بدن او باقی می ماند و زیان های جبران ناپذیری بر سیستم دفاعی فرد وارد می کند

عوارض مصرف تریاک چیست؟

مواد قلیایی که در تریاک وجود دارد، پس از ورود به بدن فرد مصرف کننده، 24 الی 48 ساعت در بدن او باقی می ماند و زیان های جبران ناپذیری بر سیستم دفاعی فرد وارد می کند، احساس خوشایند به وجود آمده بر اثر مصرف تریاک، کمتر از 4ساعت دوام خواهد داشت؛ این نکته را در نظر داشته باشیم که مصرف تریاک می تواند به سرعت اعتیاد جسمانی و روانی ایجاد نماید.

ترک تریاک و کنترل وابستگی روانی و جسمی به این ماده مخدر، نیاز به دریافت خدمات روانشناسی و روانپزشکی مناسب برای جلوگیری از مصرف مجدد این ماده مخدر دارد.

مواد مخدر تریاک

علائم فرد معتاد به تریاک

1-نشانه‌های ظاهری

علائم و نشانه‌های جسمی اعتیاد به تریاک، زمانی مشخص می شود که حدود  9 الی 12 روز از مصرف تریاک گذشته باشد.

تغییر رنگ پوست مصرف کننده به رنگ قهوه ای و تقریبا آفتاب سوخته 

تغییر وزن و سایز بی دلیل به علت مصرف تریاک؛ چون باعث کاهش اشتها می‌شود، یکی از راههای شناسایی فرد معتاد به تریاک، بدون شک تغییر در سایز اندام او است. طوری که صورت فرد به شدت لاغر می شود و استخوان های فک و گونه بیرون می زند.

بیشتر بخوانید: علائم مصرف شیشه

کاهش بهداشت دهان و تغییر رنگ و پوسیدگی شدید دندان‌ها؛ در این حالت، دندان‌ها زرد خواهد شد و رنگ لثه ها نیز تیره می‌شود.

کاهش تمرکز در انجام کارهای ساده به دلیل اثری که مصرف تریاک بر روی سلول های عصبی می‌گذارد، در اینصورت شخص نمی توانند سلیس و راحت گفتگو کنند. افراد معتاد حتی در هنگام حرف زدن نیز کند پیش می روند. آن‌ها تمرکز خود را از دست می دهند.

2-تغییرات رفتاری

مصرف کننده تریاک، به تدریج دچار نوسات خلقی می‌شود, این تغییرات رفتاری تا جایی پیش می‌رود که می توان گفت، شخصیت و هویت خود را از دست می‌دهد و به یک انسان متزلزل و ضعیف تبدیل می‌گردد.

عوارض مصرف تریاک 

ایجاد وابستگی جسمی

وابستگی جسمانی زمانی اتفاق می افتد که بدن به‌طور مکرر تریاک مصرف کند و اگر به‌ صورت ناگهانی مصرف مواد مخدر قطع شود، علائم ترک مثل تهوع، دردهای عضلانی، لرز، تعریق در فرد مصرف کننده ایجاد می شود که ناخوشایند است، به‌طوری که فرد را مجبور به مصرف مواد در فواصل زمانی مشخص حدود ۸ تا ۱۲ ساعت می کند، تا اضطراب غیر قابل تحمل ناشی از محرومیت از مواد را از خود دور کند.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

ایجاد تحمل

تحمل زمانی پیش می آید که بدن ابتدا در ازای مصرف مقدار کمی از ماده مخدر پاسخ می دهد و فرد به احساس لذت می‌رسد؛ اما هر چه زمان می گذرد و مصرف مواد ادامه پیدا می کند، بدن نسبت به ماده مورد مصرف تحمل پیدا نموده و احساس خوشایند اولیه را برای شخص براورده نمی کند و فرد مجبور است هر بار برای تجربه مجدد احساسات خوشایند قبلی، مقدا بیشتری از ماده مخدر را مصرف کند که در اینصورت روز به روز به میزان مصرف مواد افزوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علائم تشخیص وابستگی به تریاک چیست؟

وابستگی روان‌شناختی

وابستگی روان‌شناختی مربوط به زمانی است که فرد تمایل شدیدی به مواد  مخدر پیدا کرده و تحت هر شرایطی به دنبال به دست آوردن این ماده است. این نوع وابستگی ، همان اعتیاد روانی است و به دلیل قدرت و نیروی بالایی که دارد، کنترل آن دشوارتر از اعتیاد جسمانی می باشد.

این حالت حتی پس از ترک جسمانی مواد مخدر باقی می ماند و علت اصلی این که ترک اعتیاد تریاک در بسیاری از بیماران با شکست روبرو می شود و دوباره به سمت مواد مخدر گرایش می‌یابند، همین وابستگی روانشناختی به مواد مخدر است.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرارآیا مصرف تریاک ممکن است به اعتیاد آن منجرب شود؟

تاثیر مصرف تریاک بر مغز

تریاک باعث تضعیف مغز می شود و با کاهش جریان خون در نواحی خاصی از مغز فعالیت های آن را کند می کند، این عملکرد می تواند سبب کاهش هوشیاری، اغماء و حتی مرگ شود. مغز به صورت طبیعی برای مواجهه با درد و استرس ماده ای به نام اندورفین ترشح می کند که با پر کردن فواصل بین سلول های عصبی، مانع از مخابره پیام درد می شود و به این ترتیب فرد احساس درد کمتری خواهد داشت.

مواد افیونی با مکانیسمی شبیه به اندورفین احساس لذت خاصی در فرد ایجاد می کنند. هنگامی که شخص به صورت مداوم و طولانی این مواد را مصرف نماید؛ دچار اعتیاد می شود، چون مغز به وجود دائمی مواد مخدر عادت کرده است و آن را جایگزین اندورفین طبیعی نموده است.

بیشتر بخوانید: علائم ترک هروئین چیست؟

وقتی تریاک به سلول های مغز نرسد، فرد درد شدیدی را در بدن خود احساس خواهد کرد و برای رهایی از این احساس ناخوشایند، شروع به مصرف دائمی و افزایشی تریاک خواهد نمود. از جمله اثرات دیگر تریاک بر مغز لخته شدن خون در مغز و خطر سکته مغزی نیز می باشد.

ترک اعتیاد در میناب

دلایل اعتیاد افراد به تریاک

یکی از دلایل اعتیاد افراد به تریاک باورها و نگرش های اشتباهی است که جنبه علمی ندارند. بعضی افراد از قدیم بر این باورند که مصرف تریاک با عوارض جانبی کمتر برای تسکین و کاهش درد های مزمن، به خصوص در افراد مسن بسیار موثر است و موجب درمان دیابت و کنترل قند خون می شود.

بیشتر بخوانید: علائم ترک تریاک چیست؟

همینطور اعتقاد دارند مصرف تریاک باعث افزایش قوای جنسی و بهبود کیفیت روابط جنسی می شود. این افراد معتقدند تریاک قدرت تمرکز را افزایش می دهد و در مقایسه با سایر مواد افیونی اعتیاد آوری کمتری دارد.

این باور های غلط، در کنار در دسترسی آسان به این ماده و استفاده از آن به عنوان نوعی وسیله پذیرایی از مهمان در برخی مناطق، گرفتار شدن افراد در دام اعتیاد به تریاک را باعث می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟