علائم تشخیص وابستگی به تریاک چیست؟ ☎ 07642228010

علائم تشخیص وابستگی به تریاک چیست؟ ☎ 07642228010

1402/1/14 128 0

علائم تشخیص وابستگی به تریاک چیست؟ ☎ 07642228010

در مراحل اولیه مصرف، نشانه‌های اعتیاد به کلیه مواد مخدر، یکسان است. تفاوت‌ها زمانی که فرد معتاد در مدت طولانی به مصرف ادامه دهد نمایان خواهد شد.

علائم تشخیص وابستگی به تریاک چیست؟

در مراحل اولیه مصرف، نشانه‌های اعتیاد به کلیه مواد مخدر، یکسان است. تفاوت‌ها زمانی که فرد معتاد در مدت طولانی به مصرف ادامه دهد نمایان خواهد شد. اولین نشانه‌ها در فرد معتاد زمانی آشکار می‌شود که بدن مصرف‌کننده به ساختار ماده مصرفی عادت کرده باشد.

مواد مخدر تریاک

در این مرحله فرد معتاد از چرخه زندگی معمول خود خارج شده و با نشان دادن بعضی نشانه‌ها؛ اعتیاد خود را آشکارمی کند. افرادی که گاهی مواقع تریاک می‌کشند و دچار وابستگی نشده‌اند، هیچ علامت خاصی نشان نمی‌دهند، یعنی شرط بروز علائم ظاهری فرد معتاد، مصرف دائم مواد مخدر است.

بیشتر بخوانید: علائم ترک هروئین چیست؟

علائم فرد معتاد به تریاک

1-نشانه‌های ظاهری

علائم و نشانه‌های جسمی اعتیاد به تریاک، زمانی مشخص می شود که حدود  9 الی 12 روز از مصرف تریاک گذشته باشد.

تغییر رنگ پوست مصرف کننده به رنگ قهوه ای و تقریبا آفتاب سوخته 

تغییر وزن و سایز بی دلیل به علت مصرف تریاک؛ چون باعث کاهش اشتها می‌شود، یکی از راههای شناسایی فرد معتاد به تریاک، بدون شک تغییر در سایز اندام او است. طوری که صورت فرد به شدت لاغر می شود و استخوان های فک و گونه بیرون می زند.

کاهش بهداشت دهان و تغییر رنگ و پوسیدگی شدید دندان‌ها؛ در این حالت، دندان‌ها زرد خواهد شد و رنگ لثه ها نیز تیره می‌شود.

کاهش تمرکز در انجام کارهای ساده به دلیل اثری که مصرف تریاک بر روی سلول های عصبی می‌گذارد، در اینصورت شخص نمی توانند سلیس و راحت گفتگو کنند. افراد معتاد حتی در هنگام حرف زدن نیز کند پیش می روند. آن‌ها تمرکز خود را از دست می دهند.

علائم و نشانه های فیزیکی اعتیاد به تریاک 

خستگی، اسپاسم عضلانی، تعریق بیش از حد و حالت تهوع وخارش از دیگر علائم مصرف تریاک است. وقتی مجموعه این علائم، یکی پس از دیگری ظاهر شوند، ابتلاء به بیماری اعتیاد را بصورت واضح تر و نمایان تر قابل تشخیص می سازد؛ به همین دلیل بروز آن‌ها پیش از اینکه این نوع عوارض به صورت جدی سلامت جسمانی مصرف کننده را به خطر بیندازد جدی بگیرید و اقدامات لازم برای ترک اصولی را جلوی پای شخص معتاد قرار دهید.

بیشار بخوانید: علائم ترک تریاک چیست؟

2-تغییرات رفتاری

مصرف کننده تریاک، به تدریج دچار نوسات خلقی می‌شود, این تغییرات رفتاری تا جایی پیش می‌رود که می توان گفت، شخصیت و هویت خود را از دست می‌دهد و به یک انسان متزلزل و ضعیف تبدیل می‌گردد.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

در این قسمت از مقاله به مرور بعضی از این تغییرات رفتاری می پردازیم:

افسردگی

یکی از بارزترین راههای تشخیص فرد معتاد به تریاک، روحیه انزوا طلبی است؛ حتی اگر در گذشته این فرد شاداب و اجتماعی بوده، تریاک او را به شخصی افسرده و تنها تبدیل می کند. او دیگر تمایلی به انجام کارهای مورد علاقه اش ندارد و تنهایی را ترجیح می دهد. این اختلال را می توان بزرگترین آسیب وابستگی به تریاک دانست؛ چون اعتماد به نفس معتاد از بین میرود و از حضور در جمع دوستان و خانواده دوری می کند و باعث تعلل در روند درمان می شود.

بزهکاری های اجتماعی

فرد معتاد در گذشته انسان شریف و نجیبی بوده است، اما با مصرف تریاک به انجام بزهکاری هایی اقدام نموده است. سرقت از خانواده و یا داروخانه ها، مواد فروشی، تن فروشی و هزاران بزهکاری دیگر، از جمه نشانه های رفتاری مصرف تریاک هستند.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

بیشتر بخوانید: علائم اعتیاد به هروئین

دروغگویی

معمولا افراد مصرف کننده، حتی به خودشان دروغ می گویند. در مراحل ابتدایی اعتیاد،  نمی‌خواهند اعتیاد را بپذیرند و به شدت آن را انکار می کنند. پس از گذشت مدتی، فرد برای به دست آوردن زمان و مکان مناسب مصرف، قرارهای خود را لغو می‌کند و با دروغگویی، سعی در پنهان نمودن اعتیاد خود دارد.

از دیگر تغییرات رفتاری شخص معتاد می توان به نوسانات خلق و خو، توهم و شک، تحریک‌پذیری، اضطراب و استرس بیش از حد و بی‌حوصلگی اشاره نمود. فرد معتاد این حالات را به مرور زمان نمایان می کند.

بیماری‌های ناشی از مصرف تریاک

به دلیل عوارضی که مصرف تریاک بر روی قلب و عروق می‌گذارد، احتمال ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد، به خصوص در افرادی که سابقه بیماری داشته‌ باشند.

مصرف تریاک موجب سکته قلبی، پارگی رگ‌های قلب و نارسایی آن می شود. ابتلاء به بیماری‌های مربوط به ریه نیز از دیگر عوارض تریاک می باشد. دود حاصل از استعمال مستقیما وارد ریه می شود و نایژه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سرفه‌ های شدید، آسم و سرطان ریه از عوارض مصرف این نوع مواد مخدر می باشد.

ترک اعتیاد در میناب

دلایل اعتیاد افراد به تریاک

یکی از دلایل اعتیاد افراد به تریاک باورها و نگرش های اشتباهی است که جنبه علمی ندارند. بعضی افراد از قدیم بر این باورند که مصرف تریاک با عوارض جانبی کمتر برای تسکین و کاهش درد های مزمن، به خصوص در افراد مسن بسیار موثر است و موجب درمان دیابت و کنترل قند خون می شود.

بیشتر بخوانید: علائم اعتیاد به تریاک

همینطور اعتقاد دارند مصرف تریاک باعث افزایش قوای جنسی و بهبود کیفیت روابط جنسی می شود. این افراد معتقدند تریاک قدرت تمرکز را افزایش می دهد و در مقایسه با سایر مواد افیونی اعتیاد آوری کمتری دارد.

این باور های غلط، در کنار در دسترسی آسان به این ماده و استفاده از آن به عنوان نوعی وسیله پذیرایی از مهمان در برخی مناطق، گرفتار شدن افراد در دام اعتیاد به تریاک را باعث می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟