عوارض مصرف داروهای افیونی 💥 07642228010

عوارض مصرف داروهای افیونی 💥 07642228010

1401/12/8 136 0

عوارض مصرف داروهای افیونی 💥 07642228010

بوپرنورفین با نام تجاری سوبوتکس (Subutex) نیز در بازار عرضه می شود و یک داروی مخدر و مسکن قوی اپیوئیدی از آلکالوئیدهای خشخاش است که به صورت نیمه مصنوعی بدست می آید.

عوارض مصرف داروهای افیونی

قرص بوپرنورفین 

بوپرنورفین با نام تجاری سوبوتکس (Subutex) نیز در بازار عرضه می شود و یک داروی مخدر و مسکن قوی اپیوئیدی از آلکالوئیدهای خشخاش است که به صورت نیمه مصنوعی بدست می آید. این دارو برای درمان وابستگی و اعتیاد به مواد افیونی و دردهای حاد و مزمن مورد به کار برده می شود.

مواد افیونی

داروی بوپرنورفین در برنامه درمان اعتیاد به مواد افیونی باید با تجویز و تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد. مصرف غیر اصولی و بدون تجویز بوپرنورفین اعتیادآور است و موجب اعتیاد به خود دارو خواهد شد و درمان اعتیاد را پیچیده تر می کند.

بیشتر بخوانید: مهمترین مواد افیونی

عوارض قرص بوپرنورفین 

قرص بوپرنورفین (Buprenorphine) یا B2 یه شبه مخدر است که  امروزه شکل دارویی آن برای درمان وابستگی به مواد مخدری مثل هروئین، متادون و داروهای مسکن استفاده می شود. این قرص در درمان های اصولی بیماری اعتیاد به عنوان بخشی از برنامه ترک فیزیکی، درمان روانی و اجتماعی برای بیمار معتاد به مواد مخدر تجویز می شود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

قرص B2 برای درمان درد های شدید نیز کاربرد دارد و به همین دلیل برخی افراد با فکر این که این دارو اعتیادآور نیست، خودسرانه آن را مصرف می می کنند. در حالی بوپرنورفین به شدت اعتیادآور است و ترک آن گاهی از تریاک و هروئین نیز سخت تر می باشد.

از جمله عوارض سوء مصرف بوپرنورفین می توان به این موارد اشاره کرد:

کند شدن تنفس و مشکلات تنفسی

کند شدن حرکت روده ها و ایجاد یبوست

درد، رفلاکس و سوزش معده

گیجی، افسردگی و اضطراب

اختلالات رفتاری، رفتار پرخاشجویانه و غیر معمول

مشکلات کبدی

حالت تهوع و استفراغ

وابستگی فیزیکی

تار شدن دید

ضعف و بی حالی

زرد شدن چشم و پوست

سردرد و احساس سبکی در سر

کند شدن حافظه و اختلال در قدرت تصمیم گیری

تب خفیف و تعریق

اختلال در خواب و خواب آلودگی

کاهش اشتها

کمردرد

ادرار تیره رنگ یا به رنگ خاک رس

آب ریزش بینی

خطر مرگ در صورت استفاد بیش از حد

بیشتر بخوانید: مهمترین عوارض جانبی مواد مخدر افیونی

علائم روان شناختی در سوءمصرف قرص ب 2

مصرف سرخودانه ب 2 فرد را در معرض خطر ابتلاء به علائم و اختلالات روانشناختی نیز قرار می‌دهد که می تواند شامل این موارد باشد:

تغییرات خلقی

بی‌خوابی

ناتوانی در تفکر

افسردگی 

ضعف حافظه

انجام رفتارهای مخرب و پرخاشگرانه

متادون 

متادون با نام تجاری دولوفین نیز در بازار وجود دارد و یک داروی مخدر صنعتی است که در آزمایشگاه تولید می‌شود. این دارو به عنوان یک مسکن قوی توانایی برای کاهش درد تجویز می شود و برای افرادی که به دردهای متوسط تا شدید مبتلا هستند مفید است. از دیگر کاربردهای آن در درمان اعتیاد به مواد مخدر مانند هروئین یا مرفین قابل ذکر است.

این دارو همان گیرنده‌های مغزی که هروئین و مرفین بر روی آن عمل می‌کنند را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از این طریق باعث کاهش عوارض ناخوشایند سم زدایی این مواد می شود. تجویز متادون باید توسط پزشک انجام شودد و مصرف خودسرانه آن  باعث اعتیاد بیمار به این دارو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مهمترین علائم اعتیاد به مواد افیونی 

نشانه‌های مصرف متادون

با هربار مصرف متادون و تا زمانی که اثر دارو از میان نرفته باشد، علائم جسمی و روانی مشخصی در فرد قابل مشاهده است که از آن جمله موارد زیر قابل ذکر می باشد:

خواب آلودگی

خشکی دهان

تنگی نفس

ضربان قلب نامنظم

خارش بدن

ناتوانی در تمرکز حواس

سردرد

مواد مخدر افیونی

علائم اعتیاد متادون

علائم اعتیاد به متادون نسبت به سایر مواد مخدر صنعتی دیر تر ظاهر می شود و تشخیص آن سخت تر است، فردی که از یک برنامه درمانی اصولی و تحت نظر پزشک از متادون استفاده می کند، امکان عدم ایجاد هیچ کدام از علائم ترک را خواهد داشت. اولین استفاده از متادون علائمی مثل سر گیچه و سر مستی به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: منشاء و ترکیب مواد افیونی

علائم اعتیاد به متادون به شرح زیر است:

خواب آلودگی و گیجی

تنگ و کوچک شدن مردمک چشم

حالت تهوع

مشکلات ادرار

خشک شدن دهان

یبوست شدید

ضعف بدن

سردرد از ناحیه پیشانی

تعریق زیاد

گر گرفتگی و بالا رفتن دمای دهان

به وجود آمدن مشکلات خواب

افزایش وزن یا کاهش اشتها

مشکلات دستگاه گوارش

تشدید مشکلات بینایی

اختلال در رابطه های جنسی 

کاهش رفلکس ها

پوست سرد و مرطوب 

به وجود آمدن مشکلات تمرکزی

شربت تریاک 

شربت اپیوم جزو مواد مخدر است. این شربت به نام شربت تریاک نیز معروف می باشد. در این شربت انواع مواد مخدر و مسکن خطرناک مانند کدئین، مورفین و تریاک وجود دارد. مقدار ماده مورفین در این شربت بسیار زیاد است؛ به طوری که مصرف زیاد آن بسیار خطرناک است.

بیشتر بخوانید: مسمومیت با مواد افیونی

مصرف شربت اپیوم باید زیر نظر پزشک باشد، در غیر این صورت اعتیاد به این شربت بوجود خواهد آمد. اعتیاد به این شربت بسیار سخت است و ترک شربت اپیوم دشوار خواهد بود.

شربت اپیوم برای مصارف درمانی و دارویی استفاده می شود، اما با مصرف خودسرانه، عوارض مصرف شربت اپیوم فرد را به شدت درگیر خواهد کرد. 

عوارض مصرف شربت اپیوم 

مصرف شربت اپیوم عوارضی به همراه دارد و باید طبق تجویز پزشک مصرف شود. از جمله عوارض این شربت اصلی ترین عوارض را برمی شمریم:

اوردوز

گفتیم شربت اپیوم شامل آلکالوئید هایی مانند تریاک، مورفین و کدئین است، مصرف بیش از اندازه باعث اوردوز فرد مصرف کننده می شود. 

یبوست

گفتیم شربت ایپوم برای رفع اسهال استفاده می شود در نتیجه، می توان انتظار داشت که مصرف بیش از اندازه شربت اپیوم باعث ایجاد یبوست شود. افرادی که به اپیوم اعتیاد دارند، از یبوست های مکرر رنج می برند.

بیشتر بخوانید: عوارض مواد افیونی 

خشک شدن دهان

خشکی دهان در افرادی که شربت اپیوم را به مقدار زیاد مصرف می کنند شایع است. 

احساس خارش در بدن

آلکالوئید های موجود در ایپوم، باعث تحریک سلول های عصبی گیرنده در سطح پوست می شوند، این گیرنده ها پیام های عصبی زیادی را به مغز می فرستند و فرد مصرف کننده احساس خارش می کند. در صورت مصرف بیش از اندازه شربت اپیوم احساس خارش شدید تر می شود.

ترک اعتیاد در میناب

عوارض شربت تریاک بر روی کبد

کبد یک کارخانه است که مواد مغذی دریافتی بدن را به انرژی تبدیل می کند و نقش مهمی در حفظ تعادل و تنظیم هورمون ها و سم زدایی از بدن دارا می باشد.  مصرف شربت تریاک یا استفاده از تریاک به شکل کشیدنی شاید بصورت مستقیم باعث ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب نشود ولی احتمال ابتلای افرادی که مستعد بیماری های کبدی هستند را تا سه برابر افزایش می دهد و بیماری افرادی که در معرض بیماری های کبدی هستند را تشدید خواهد کرد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

یکی از باورهای اشتباه افراد برای درمان بیماری کبد چرب استفاده از تریاک چه به صورت شربت و چه به صورت کشیدنی است. استفاده از شربت تریاک علاوه بر تشدید کبد چرب ممکن است باعث بروز انواع سرطان شود. یکی از موارد منع مصرف شربت اپیوم برای بیماران کبدی مانند کبد می باشد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟