مسمومیت با مواد افیونی 07642228010✨

مسمومیت با مواد افیونی 07642228010✨

1401/12/7 182 0

مسمومیت با مواد افیونی 07642228010✨

مواد افیونی به معنای ماده ای شبیه تریاک است و آثار شبه مورفینی ایجاد می کند و در حقیقت، آثار پدید آمده به واسطه ی اتصال به گیرنده هایی مشابه با گیرنده های مورفینی ایجاد می شود.

مسمومیت با مواد افیونی

مواد افیونی به معنای ماده ای شبیه تریاک است و آثار شبه مورفینی ایجاد می کند و در حقیقت، آثار پدید آمده به واسطه ی اتصال به گیرنده هایی مشابه با گیرنده های مورفینی ایجاد می شود. در حقیقت، مواد افیونی به طور مستقیم از تریاک استخراج نشده اند، اما همان خواص را دارند. اصطلاح ماده افیونی شامل تمام آگونیست ها و آنتاگونیست ها ی دارای اثر شبه مورفینی است. 

مواد افیونی

آلکالوئید شبه قلیا، هر ماده ی آلی اصلی که در گیاهان یافت می شود و از لحاظ داروشناسی بسیاری از آنها فعال هستند مانند کافئین، مورفین، نیکوتین، کینین و استریکنین می باشد. آلکالوئیدهای موجود در تریاک به گروه های شیمیایی استخراج شده از تریاک گفته می شود که شامل مورفین، کدئین، بتائین، پاپاورین و نوسکاپین می باشد و در میان آنها مورفین، کدئین و پاپاورین بیشترین کاربرد بالینی را دارد.

بیشتر بخوانید: عوارض مواد افیونی

مواد افیونی به طور طبیعی از بوته ی خشخاش و شیره ی آن بدست می آید و آثار تخدیری در مصرف کنندگان بوجود می آورد. این گروه، شامل افیون های طبیعی مثل مورفین، افیون های نیمه مصنوعی نظیر هروئین و افیون های مصنوعی که دارای اثراتی شبیه مورفین هستند مانند کدئین، فنتانیل، هیدرومورفون، متادون و مپریدینمی هستند.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

داروهای تجویز شده مثل پنتازوسین و بوپرنورفین که دارای هر دو ویژگی آگونیستی و آنتاگونیستی هستند و نیز به دلیل ویژگی های آنتاگونیستی، عوارض رفتاری و فیزیولوژیکی مشابهی را تولید می کنند و در این طبقه قرار گرفته اند.

ماده اصلی تریاک از شیره ی خشخاش، پاپاور یومنیفروم، به دست می آید که وابستگی جسمانی و روانی ایجاد می کند. هروئین، مواد افیونی نیمه مصنوعی است که با تغییرات شیمیایی جزئی در ماده مؤثر شیره خشخاش به دست می آید. مواد افیونی در آزمایشگاه ها ساخته می شوند و حدود 20 نوع آلکالوئید مشخص از تریاک به دست می آید که معروف ترین آنها مورفین است.

مسومیت با مواد افیونی شامل تغییرات غیر انطباقی و برخی علائم جسمانی خاص می باشد. به طور کلی وجود تغییر خلق، کندی روانی-حرکتی، خواب آلودگی، تکلم جویده جویده و اختلال حافظه و توجه، از نشانه های اصلی مسمومیت با مواد افیونی است.

بیشتر بخوانید: مواد افیونی چیست؟

احتمال بروز دلیریوم (آشفتگی تفکر و کاهش آگاهی نسبت به محیط) در مسمومیت با مواد افیونی در این موارد بیشتر است:

مصرف مقادیر بالایی از مواد افیونی

مصرف مواد افیونی در افرادی که سابقه آسیب مغزی دارند یا دچار یک اختلال دستگاه عصبی مرکزی نظیر صرع هستند.

مصرف توأم مواد افیونی و سایر مواد روانگردان

اختلال روان پریشی ناشی از مواد افیونی

امکان این که اختلال روان پریشی ناشی از مواد افیونی در جریان مسمومیت با این مواد شروع شود وجود دارد. 

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب با برسی دقیق نوع مواد مخدر، مدت زمان مصرف و وضعیت جسمانی فرد معتاد، بهترین نسخه را زیر نظر پزشک متخصص تنظیم می کند و طول دوره سم زدایی بدن تا ترک قطعی اعتیاد را به دقت با کادر مجرب و فرهیخته تا ترک کامل اعتیاد همراه با بیمار در تمام مراحل همراه خواهد بود.

اختلال خلقی ناشی از مواد افیونی

ممکن است اختلال خلقی ناشی از مواد افیونی در جریان مسمومیت با این مواد شروع شود. علائم این اختلال بسته به واکنش شخص در برابر مواد افیونی ماهیت مانیت، افسرده یا مختلط دارد. فردی که با اختلال خلقی ناشی از مواد افیونی معمولا علائم مرکب به صورت تحریک پذیری انبساط خلق و افسردگی دارد. مواد افیونی بیشتر پرخوابی ایجاد می کنند تا بی خوابی. 

بیشتر بخوانید: عوارض بلند مدت اعتیاد به مواد مخدر افیونی

مصرف بیش از اندازه مواد افیونی

مرگ ناشی از مصرف مقادیر زیاد مواد افیونی یا شبه افیونی، به دلیل وقفه تنفسی حاصل از اثر ضعف تنفسی این داروها ایجاد می شود. علائم اوردوز عبارتند از: عدم پاس خدهی واضح، اغماء، کندی تنفس، هیپوترمی، افت فشارخون و برادی کاردی.

دلایل مسمومیت با مواد افیونی

مصرف بیش از حد

عدم آگاهی از تداخل برخی دارو‌ها با مواد افیونی مانند کارفنتانیل یا فنتانیل

استفاد ترکیبی چندین ماده افیونی 

مصرف مواد افیونی بدون نسخه و یا مصرف بیشتر از مقدار تجویز شده

اگر مواد افیونی با الکل مخلوط شوند، ممکن است عوارضی ایجاد شود، از جمله کاهش ضربان قلب، فشارخون پایین، کندی نفس، کما و حتی مرگ.

بیشتر بخوانید: علائم ناشی از مصرف مواد افیونی 

عوامل خطر مسمومیت با مواد افیونی

مسائل اجتماعی

افسردگی

فقدان یک سیستم حمایتی

درمان ناکافی برای درد‌های مزمن

علایم مسمومیت با مواد افیونی

تغییرات ضربان قلب

گشاد و تنگ شدن مردمک چشم

تنفس کند یا توقف آن

خستگی شدید

از دست‌دادن هوشیاری

اگر هر یک از این علایم را تجربه کردید بلافاصله با سرویس‌های اورژانس محلی تماس بگیرید.

ترک اعتیاد در میناب

درمان مسمومیت با مواد مخدر

آور دوز نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. در بیمارستان یا اورژانس ابتدا اقداماتی از قبیل کنترل میزان تنفس، فشارخون، ضربان قلب و درجه حرارت بدن انجام می گیرد. انجام یک آزمایش سم‌شناسی برای تشخیص اثرات کلی مسمومیت و در عین حال تجویز از دارویی به نام نالوکسان (نارکان، اوزیو) صورت می گیرد. این دارو از تأثیر بیشتر افیون‌ها بر سیستم عصبی مرکزی جلوگیری می‌کند.  

بیشتر بخوانید: علائم ترک مواد افیونی

در صورتی که مشکوک به آور دوز شخصی هستید بهتر است سریعا به اورژانس زنگ بزنید. اطلاعات درخواستی اورژانس را به درستی پاسخ دهید این سوالات شامل سن، قد و وزن فرد، میزان داروی مصرف شده، اینکه چه مدت از آخرین دوز مصرف شده می‌گذرد ، اگر فرد اخیراً از هرگونه دارو و یا مواد مخدر، مکمل‌ها، گیاهان دارویی و یا الکل استفاده کرده است و اگر فرد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشد خواهد بود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و تا زمان رسیدن پرسنل اورژانس ، فرد را هوشیار نگاه دارید. سعی نکنید فرد را وادار به استفراغ کنید مگر اینکه متخصص از شما بخواهد.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟