مهمترین مواد افیونی 07642228010 ☎️ ترک اعتیاد در میناب

مهمترین مواد افیونی 07642228010 ☎️ ترک اعتیاد در میناب

1401/12/8 161 0

مهمترین مواد افیونی 07642228010 ☎️ ترک اعتیاد در میناب

مواد مخدر در اصل موادی که پس از مصرف شخص، تغییراتی در مغز و روحیه شخص ایجاد می کند و عکس العمل غیر عادی و رفتاری خارج از اراده فرد را در پی دارد.

مهمترین مواد افیونی 

مواد مخدر چیست؟

مواد مخدر در اصل موادی که پس از مصرف شخص، تغییراتی در مغز و روحیه شخص ایجاد می کند و عکس العمل غیر عادی و رفتاری خارج از اراده فرد را در پی دارد، این مواد هر کدام تاثیرات مختلف و مخربی بر روی بدن معتاد می گذارد، جبران این تخریب بسیار سخت می باشد و تا زمان بسیار زیادی فرد بیمار با آنها درگیر خواهد بود.

مواد افیونی

در عصر حاضر بیشترین مواد مخدر مصرفی از نوع قرص های روان گردان است که بیشترین تخریب را بر روی مغز می گذارد.  مواد اعتیادآور دارای سه دسته اصلی هستند که عبارت است از :

مواد مخدر

مواد محرک

مواد توهم زا

بیشتر بخوانید: مهمترین عوارض جانبی مواد مخدر افیونی

در بسیاری از اوقات تصور افراد از مواد اعتیاد آور این است که همه مواد مخدر هستند در صورتی که مواد اعتیاد آور بر اساس تاثیرات و عوارض دسته بندی می شوند.  مهمترین تفاوت این سه دسته در نحوه تاثیرشان بر سیستم عصبی و بدن افراد می باشد. اعتیاد یک بیماری چند وجهی روحی و روانی است که ذهن، مغز و بدن فرد را هدف قرار می‌دهد و باعث ایجاد تغییراتی در افراد و همچنین بروز بیماری می شوند.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

علائم و نشانه های اعتیاد به مواد مخدر می تواند در افراد متفاوت باشد، اما علامت ها و نشانه هایی وجود دارد که در اکثر افراد معتاد مشترک است:

ناامیدی و افسردگی

پارانویا

تشدید هر گونه مشکل سلامت روانی

حالت دفاعی

کاهش عزت نفس

قضاوت ضعیف

نوسانات خلقی

مشکلات حافظه

بیشتر بخوانید: مهمترین علائم اعتیاد به مواد افیونی

انواع مواد مخدر

کانابیس ها (Cannabis):

کانابیس داروی مشتق شده از گیاهی با همین نام و در فارسی با عنوان گیاه شاهدانه است. این ماده از طریق گیرنده‌های کانابینوییدی در مغز اثر می کنند و مانند مواد توهم زا بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. ماده کانابیس در انواع و شکل های مختلفی از قبیل بنگ، حشیش، گراس، وید، علف، ماری جوانا، گانجا، چرس و غیره مصرف می‌شود که البته بعضی از این اسامی فقط نام گذاری‌های متفاوت بر روی این ماده در مناطق مختلف جهان می‌باشد و تولید آنها تفاوت چندانی ندارد.

مواد مخدر افیونی

مواد افیونی یا مخدرها (Opioids):

مواد افیونی از طریق گیرنده‌های عصبی اپیوئید بر روی بدن تأثیر می‌گذارند و دارای اثرات مخدر هستند یعنی دردزدا و خواب‌آورند. افیون‌ها مواد شیمیایی طبیعی هستند که در خشخاش یافت می شود و دارای اثر مخدر می‌باشند. واژه شبه افیونی به خانواده وسیع‌تری از مواد تعلق دارد که شامل این مواد افیونی و نیز انواع مختلف ترکیبی دیگری می‌شود‌ که توسط متخصصین شیمی به وجود می‌آیند.

بیشتر بخوانید: منشاء و ترکیب مواد افیونی 

مثل: متادون، پی‌تیدین و موادی با همان اثرات که به صورت طبیعی در مغز تولید می‌شوند، از جمله انکفالین، بتااندورفین و دی نورفین. مواد شبه افیونی در انسان تولید احساس سرخوشی همراه با خواب‌آلودگی و تنفس آرام می‌کند. 

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

مواد استنشاقی (Inhalants):

گروه مواد استنشاقی بسیار گسترده است، بسیاری از مواد موجود در این دسته می‌توانند به شکل بخار و گاز در دمای معمولی اتاق وجود داشته باشد، همچنین بسیاری در اقلام موجود در منزل هر فردی وجود دارد. مواد استنشاقی یکی از عواملی است که همیشه موجب آسیب رسانی، مشکل و خطر برای کودکان و نوجوانان در منزل می‌شود.

بیشتر بخوانید: مسمومیت با مواد افیونی

این نوع مواد شامل رنگ، چسب، تینر و رقیق کننده رنگ، بنزین، جوهر خودکار، مارکر و غیره می‌باشد. اگرچه تمام این مواد از طریق ریه وارد جریان خون می‌شوند اما روش‌های دقیق مصرف آن‌ها ممکن است با هم متفاوت باشند مانند: sniffing (بو کشیدن عمیق ماده استنشاقی – اسنیف کردن)، اسپری، huffing (قرار دادن پارچه آلوده به ماده استنشاقی روی بینی و دهان و تنفس عمیق)، bagging (جمع کردن ماده استنشاقی داخل پاکت یا پلاستیک و قرار دادن آن بر روی دهان و بعد تنفس عمیق محتوای داخل آن) و غیره.

دسته‌ بندی مواد مخدر بر مبنای منشاء 

موادی که جنبه درمانی دارند ولی عملا از آن‌ها استفاده نادرست می‌شود، مانند خواب آورها، آمفتامین‌ها.

موادی که منشأ طبیعی دارند مانند تریاک، شاهدانه.

موادی که طی انواع پژوهش‌ها به دست آمده‌اند، مثل ال‌اس‌دی LSD و یا از آن‌ها استفاده غیر معمول می‌شود از جمله حلال‌های فرار.

بیشتر بخوانید: عوارض مواد افیونی 

دسته بندی مواد مخدر برمبنای امکان سوء مصرف و پزشکی 

این تقسیم بندی از سطح یک سودمندی پزشکی کم و تا سطح پنج که سودمندی پزشکی بالایی دارد صورت گرفته است:

سطح 1موادی را شامل می‌شود که امکان سوء مصرف بالایی دارند و دارای سودمندی پزشکی پایینی هستند مانند هروئین و مواد توهم زا.

سطح 2 شامل تریاک، مرفین، کدئین و آمفتامین ها.

سطح 3 آسپیرین کدئینه، و پی‌س‌پی 

سطح 4 فنوباربیتال و دیازپام (والیوم).

سطح 5 ترکیبات کدئینه که سودمندی پزشکی بالا و امکان سوء مصرف پایینی دارند.

ترک اعتیاد در میناب

دسته بندی مواد مخدر بر مبنای پیامدهای رفتاری 

مواد سکرآور که نخست باعث تحریک و سپس افسردگی می‌شود، مثل الکل و حلال‌های فرار.

موادی که تحریک کننده فعالیت‌های روانی می باشند، مثل دخانیات، قهوه و چای.

مواد نشئه‌زا (euphorics) که هیجانات و برخی دریافت‌های حسی را تخفیف می‌دهد، مانند تریاک و کوکائین.

موادی که باعث خواب آلودگی می‌شود، مانند باربیتورات‌ها.

مواد خیال انگیز که باعث تقویت توهمات می شود، مانند ال‌اس‌دی و حشیش.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟