علائم ترک مواد افیونی 07642228010 - ترک اعتیاد در میناب

علائم ترک مواد افیونی 07642228010 - ترک اعتیاد در میناب

1401/12/7 152 0

علائم ترک مواد افیونی 07642228010 - ترک اعتیاد در میناب

اعتیاد یعنی عادت کردن، خوگرفتن و وابستگی جسمی یا روانی به یک ماده یا انجام یک کار. با این تعریف خیلی از کارهای روزانه افراد نوعی اعتیاد است.

علائم ترک مواد افیونی

اعتیاد چیست؟

اعتیاد یعنی عادت کردن، خوگرفتن و وابستگی جسمی یا روانی به یک ماده یا انجام یک کار. با این تعریف خیلی از کارهای روزانه افراد نوعی اعتیاد است، مانند اعتیاد به شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای. این اعتیاد به نحوی فرد را درگیر می کند و قدرت اراده فرد را به چالش می کشد و فرد را وادار به مصرف مواد یا انجام آن کار می کند.

علائم ترک مواد افیونی

تاثیری که یک انسان از مصرف مواد مخدر مانند تریاک، حشیش ،یا قرص های روان گردانی مانند متادون می گیرد، باعث بروز حالاتی می شود که در حالت طبیعی به هیچ وجه این حرکات از انسان سالم سر نمی زند،  این حالات عجیب و غریب شروع تخریب شخصیت، فکر، خانواده، آینده و جوامع بشری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: روش های درمانی جایگزین داروهای افیونی

ادامه و پافشاری بر مصرف مواد مخدر باعث تخریب هر چه بیشتر فرد بیمار می شود و ممکن است به مرحله اوردوز برسد، چون فرد معتاد در هر مرحله نیازمند مصرف مواد بیشتری است تا حالات اولین مصرف را تجربه کند، به همین دلیل بیماران اعتیاد دائما دوز مصرفی خود را افزایش می‌دهند و به این صورت وابستگی به مواد مخدر شکل می‌گیرد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

اعتیاد نه تنها سلامت جسمانی فرد را ویران می کند، بلکه بر روی سلامت روانی وی نیز تاثیرات مخربی می گذارد. در این مرحله مراکز درمان اعتیاد به کمک فرد معتاد می آیند تا از این وضعیت رهایی یابد و یک زندگی واقعی و روشن را شروع کند.

مواد اعتیادآور چه از گروه محرک ها و یا گروه مخدرها، بر روی عملکرد طبیعی مغز تاثیر می گذارد و بر اثر ادامه مصرف، مغز به ماده اعتیاد آور عادت می کند و تنها در صورت رسیدن مواد اعتیاد آور، مصرف کننده تمرکز و آرامش خواهد داشت.

ترک اعتیاد چیست؟

ترک اعتیاد مجموعه اقداماتی است که برای رهایی فیزیکی و روانی فرد از دام اعتیاد به کار گرفته می شود تا فرد معتاد، مصرف مواد مخدر را قطع کند و به زندگی سالم و طبیعی قبل از اعتیاد بازگردد.

درمان اعتیاد یا ترک اعتیاد در فرهنگ عامیانه به بازگشت فرد به شرایط سالم و طبیعی جسمانی و روانی قبل از بیماری اعتیاد گفته می شود. ممکن است هدف از درمان اعتیاد ترک کامل ماده مخدر، کاهش میزان مصرف یا دفعات مصرف و یا محدود کردن مصرف به زمان ها و موقعیت های خاص باشد.

بیشتر بخوانید: درمان اعتیاد به مواد افیونی

عوارض ترک متادون 

مصرف قرص یا شربت متادون به خصوص با دوز بالا، قدرت اعتیادآوری جسمی بسیار بالایی دارد. معمولا متادون برای درمان اعتیاد به اوپیات‌ها تجویز می‌شود، اما این درمان نامناسب گاهی زمینه‌ساز اعتیاد دیگری را فراهم می سازد. مصرف مداوم متادون باعث می‌شود که تحمل بدن مصرف‌کننده نسبت به اثر دارو به سرعت بالا برود که بیمار مجبور می‌شود مقدار بیشتری متادون را برای تجربه کردن همان اثرات دلخواه قبلی مصرف نماید.

وقتی بدن برای ارائه عملکرد عادی به متادون وابسته ‌شود، اعتیاد به متادون شروع می شود. مصرف‌کنندگانی که دچار وابستگی به متادون شده اند، پس از قطع مصرف با عوارض ترک متادون روبرو می شوند. دلیل ایجاد عوارض ترک اعتیاد به این صورت است که بدن مجبور است دوباره بیاموزد که چگونه عملکرد عادی و بدون وجود متادون داشته باشد. در زمانی که بدن سعی می‌کند تا عملکردهای عادی را دوباره تثبیت کند، عوارض ترک متادون بروز می‌کند که ترک اعتیاد را دشوار می‌گند.

ممکن است بیماران پس از قطع مصرف متادون دچار عوارض شدیدی شوند، به همین دلیل توصیه می شود برای ترک اصولی و درست به کلینیک های معتبر و متبحر و خوشنام مراجعه شود، کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

مواد افیونی

ترک تریاک و نشانه های آن

در ترک تریاک سندرم محرومیت معمولا از ۴ تا ۱۲ ساعت پس از آخرین مصرف تریاک شروع می شود، پس از ۴۸ ساعت به اوج خود می رسد و پس از یک هفته کاهش می یابد، ولی امکان باقی ماندن بعضی از علائم تا ۶ ماه وجود دارد. حالاتی مانند بی خوابی، افزایش خوابREM در غیاب مصرف چنین موادی تا چند هفته باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد افیونی 

سندرم محرومیت در مورد مواد مختلف، زمان شروع و پایان متفاوتی دارد، در مورد موادی که اثر طولانی دارند مانند تریاک سندرم های ترک طولانی اما به صورت خفیف رخ می دهد.

ترک تریاک باعث نمایان شدن این نشانه ها خواهد شد:

آبریزش بینی و چشم

سیخ شدن موها

درد های عضلانی

تهوع و استفراغ

پرخاشگری

تعریق و افزایش حرارت بدن

بالا رفتن فشار خون و تپش قلب

بی خوابی و خمیازه کشیدن

افسردگی

بیشتر این نشانه ها زمانی شروع می شود که فرد به صورت ناگهانی مصرف تریاک را قطع نماید. در کنار این عوارض جسمانی، وابستگی روانی به این ماده نیز فرد را تحت فشار زیادی قرار می دهد، این وابستگی روانی به معنی اجبار درونی برای جستجوی مواد و بروز رفتار های خاص برای به دست آوردن آن می باشد.

افرادی که تمایل به ترک اعتیاد دارند بهتر است زیر نظر پزشک اقدام به ترک نمایند، این روش ترک بسیار موفق است و جای هیچ گونه اضطراب و نگرانی از مسائل ترک اعتیاد باقی نخواهد ماند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد افیونی 

چون در کلینیک‌ های ترک اعتیاد معتبر، یک تیم از پزشک، روانشناس و مددکار اجتماعی به فرد کمک می‌کنند تا مراحل جسمانی و روانی ترک اعتیاد را با موفقیت پشت سر بگذارد و کلیه درمان های دارویی و روان شناختی مورد نیاز مراجع در اختیار او قرار داده می شود و فرد و خانواده ، حمایت های لازم را دریافت خواهند نمود. بسیاری از افرادی که اعتیاد به تریاک داشته اند، به خوبی قادر به ترک آن هستند، تعداد زیادی از معتادان نیز از طریق درمان سرپایی و درمانگاهی اعتیاد خود را ترک کرده اند.

مراحل درمان و ترک اعتیاد بوپرنورفين

ترک اعتیاد به هر ماده مخدر از جمله داروی ب 2 با سم زدایی شروع می شود. در این مرحله از کار، بیمار به صورت تدریجی اعتیاد خود را کنار می گذارد و بدن را پاکسازی می کند. گاهی نیز قطع مصرف به صورت یکباره انجام می شود. در طول مرحله سم زدایی بیمار از جلسات مشاوره و روش های درمانی جایگزین استفاده می کند تا بتواند مهارت های لازم را برای ترک بدون بازگشت و کنترل عوامل تحریک کننده بیاموزد.

یکی از مهمترین بخش‌های فرآیند درمان، کشف علت های گرایش به اعتیاد است. از آنجایی که اعتیاد به بوپرنورفين می تواند زمینه ساز اعتیاد به سایر مواد افیونی باشد، لازم است که انگیزه و هدف معتاد از مصرف مشخص و برطرف شود. روانشناس می تواند در طول درمان برای رفتارهای موفقیت آمیز بیمار پاداش هایی را در نظر بگیرد. این سیستم که به عنوان درمان انگیزشی شناخته شده است، در بیشتر مصرف کنندگان کم سن و سال موثر می باشد. خانواده درمانی سیستم مهم دیگری است که در طول آن عملکرد خانواده و رفتار آن با فرد معتاد از نو بازسازی می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با درمان اختلال مصرف مواد افیونی با استفاده از بوپرنورفین

در مرحله بعد علائم ترک و خماری شروع می شود. اگرچه خماری بوپرنورفين به اندازه خماری ناشی از مواد افیونی شدید و آزاردهنده نیست، اما باید تحت نظر یک پزشک کنترل و مدیریت شود. زمانی که پزشک مصرف بوپرنورفين به تدریج و در طول چند هفته کاهش می دهد، علائم خماری بسیار کمتر از قطع مصرف یکباره است. در این حالت خطری بیمار را تهدید نمی کند.

ترک اعتیاد در میناب

علائم ترک شربت تریاک

با شروع ترک شربت اپیوم، علائم مختلفی در فرد بروز خواهد کرد. این علائم به نوع شربت بستگی دارد. این موضوع برای همه افراد یکسان نیست و به شرایط بدنی وی و سایر عوامل بستگی دارد. شاید علائم ترک شربت اپیوم بلافاصله پس از ترک آن بروز کنند. حتی ممکن است و گاهی این علائم مدتی پس از ترک شربت اپیوم خود را نشان دهند.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

از جمله علائم ترک شربت اپیوم می توان موارد زیر را برشمرد:

افزایش فشار خون و ضربان قلب

تغییر در مردمک چشم ها

درد های ناحیه شکمی

درد های عضلانی

ضعف و خستگی

خطر مرگ

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟