علائم ناشی از مصرف مواد افیونی ☎️ 07642228010

علائم ناشی از مصرف مواد افیونی ☎️ 07642228010

1401/12/7 147 0

علائم ناشی از مصرف مواد افیونی ☎️ 07642228010

مواد مخدر بیشترین تأثیر مخرب و منفی را بر روی مغز می گذارد، این مواد بر روی گیرنده‌هایی در مغز اثر می گذارد.

علائم ناشی از مصرف مواد افیونی

عوارض مواد مخدر بر مغز

مواد مخدر بیشترین تأثیر مخرب و منفی را بر روی مغز می گذارد، این مواد بر روی گیرنده‌هایی در مغز اثر می گذارد، این گیرنده‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

اثر مواد مخدر بر گروه اول باعث تنظیم و کاهش احساس درد، کاهش فعالیت مرکز تنفس، یبوست و اعتیاد می‌شود.

اثر بر گیرنده‌های دوم سبب کاهش احساس درد و افزایش حجم ادرار می‌شود.

اثر مواد مخدر بر گیرندهای گروه سوم احساس درد را کاهش می دهد.

مواد افیونی

مواد مخدر پس از مصرف وارد سیستم ارتباطی مغز می شود و فرایند عادی ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات از سوی سلول های عصبی را مختل می ساز. ساختار شیمیائی برخی از مواد مخدر از جمله ماری جوانا و هروئین شبیه نورون های فرستنده طبیعی مغز است که نورون‌ها را تحریک می کند.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

شباهت ساختار شیمیائی این گونه مواد مخدر به نورون های فرستنده طبیعی، باعث می شود سلول های گیرنده مغز فریب بخورند و اجازه دهند تا مواد مخدر وارد سلول های عصبی شود و آنها را تحریک کند.

گرچه ساختار شیمیائی این گونه مواد مخدر شبیه ساختار مواد شیمیائی مغز است اما سلول های عصبی مغز را به طور طبیعی تحریک و فعال نمی کنند و باعث جریان پیام های غیر عادی در شبکه عصبی مغز می شوند. برخی دیگر از مواد مخدر از جمله آمفتامین و کوکائین باعث ایجاد مقدار بسیار زیادی نورون های فرستنده طبیعی توسط سلول های عصبی مغز می شوند و یا از گردش عادی این مواد شیمیائی در مغز جلوگیری می نمایند.

بیشتر بخوانید: علائم ترک مواد افیونی

چنین اختلالی باعث ایجاد یک پیام بسیار قوی در مغز می شود تا کانال های ارتباطی مغز مختل شود. تفاوت میان طنین پیام طبیعی و پیامی که بر اثر مصرف این گونه مواد مخدر در مغز ایجاد می شود مانند تفاوت میان سخنانی است که کسی در گوش شما زمزمه می کند و صدای فریاد در برابر میکروفون است.

مصرف مواد مخدر عوارض و اختلالات شدیدی را در سیستم ارتباطی و مسیر انتقال و نحوه دریافت پردازش طبیعی نورونها در مغز افراد و سیستم عصبی آنها بوجود می آورد که مهمترین آنها عبارتند از :

تاثیر مخرب بر انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین

اثرات مخرب بر گیرنده های عصبی نوع دوم

تاثیرات مخرب بر گیرنده های عصبی مرتبط با درد

پیدایش علائم روان پریشی

کاهش فعالیت مرکز تنفس

افزایش حجم ادرار

ترک اعتیاد در میناب

عفونت دستگاه تنفسی

یکی دیگر از شایع‌ترین مشکلات افراد معتاد در مصرف مواد مخدر به صورت کشیدنی و تدخینی ، اختلالات و مشکلات ریه است که به صورت سرفه های مزمن، خونریزی مجاری تنفسی، التهاب قفسه سینه و سرطان ریه بروز می کند. 

بیشتر بخوانید: روش های درمانی جایگزین داروهای افیونی

تغییر وزن

بر اساس نوع ماده مخدر مورد مصرف، یکی از تاثیرات مخرب بسیاری بر مصرف کننده کاهش یا افزایش ناگهانی وزن می باشد. به عنوان نمونه ماده محرک شیشه که جزو مواد محرک طبقه‌بندی می‌شود باعث ایجاد لاغری و از بین رفتن اشتها در افراد می‌شود. در مواردی افراد سودجو در قرص های لاغری که بدون مجوز توزیع می شود، مقداری از این ماده محرک را اضافه می کنند و افراد را در دام اعتیاد گرفتار می‌کنند. 

مشکلات پوستی

لکه دار شدن پوست بدن در اثر مصرف مواد مخدر از شایع ترین عوارض مصرف مواد مخدر و اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور است، مصرف مواد مخدر باعث افزایش فشار خون و تپش قلب در افراد می شود که رگ های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و رنگ پوست به مرور زمان تیره خواهد شد. برخی از مواد مخدر مانندهروئین و کراک  باعث مشکلات پوستی مانند خارش های شدید پوستی و حساسیت می شوند.

مشکلات گوارشی

عوارض دیگر مصرف مواد مخدر کاهش شدید آب بدن و به دنبال آن انواع مشکلات گوارشی است که معمولا یبوست می باشد. از دیگر مشکلاتی که دستگاه گوارش با اعتیاد به مواد مخدر به آن مبتلا می شود اسهال، حالت تهوع و استفراغ است.

بیشتر بخوانید: درمان اعتیاد به مواد افیونی

کاهش قدرت سیستم دفاعی

مصرف مواد مخدر به صورت کلی به بدن و سیستم های کارکردی آن آسیب‌های جدی وارد می آورد و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی در پی کاهش چشمگیر قدرت سیستم ایمنی بدن افزایش می یابد که می تواند منجر به مرگ شود. 

آسیب به دهان و دندان

یکی از و جدی ترین عوارض مصرف مواد مخدر، آسیب به دهان و دندان است. این آسیب در مواد تدخینی یا کشیدنی بر دهان و دندان ، تاثیرات جدی‌تری ایجاد می کند. در استفاده از برخی مواد مخدر جویدنی مانند ناس نیز عفونت های دهان و لثه شدید در افراد ایجاد می گردد.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

کاهش قوای جنسی

عوارض رایج در رابطه با مشکلات جنسی و اختلالات جنسی مرتبط با نیز از تاثیرات اعتیاد به مواد مخدر است. مواد افیونی مانند تریاک در کوتاه مدت می تواند مشکلات نعوظ را برطرف کند و منجر به طولانی تر شدن زمان انزال شود، اما همین مسئله در مردان آنها را به سمت مصرف بیشتر سوق می دهد و در دراز مدت تاثیر معکوس پیش می آید و به بی میلی جنسی می انجامد.

بیشتر بخوانید: ترک مواد افیونی

مصرف مواد محرک تاثیر شدیدی بر میزان عملکرد جنسی افراد دارد. مصرف شیشه به شدت و بصورت غیرطبیعی میل جنسی را بالا می‌برد که منجر به انجام رفتارهای جنسی پرخطر مانند تعدد شرکاء جنسی و برقراری روابط محافظت نشده و بدون کاندوم می شود که می تواند بیماری های مقاربتی در افراد را ایجاد و گسترش دهد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟