مواد افیونی چیست؟ 07642228010💥

مواد افیونی چیست؟ 07642228010💥

1401/12/7 162 0

مواد افیونی چیست؟ 07642228010💥

افیون ها گروهی از داروها هستند که برای درمان درد استفاده می شوند. آنها شامل برخی از داروهای ضد درد تجویزی مانند مورفین، فنتانیل و اکسی کدون هستند.

مواد افیونی چیست؟

افیون ها گروهی از داروها هستند که برای درمان درد استفاده می شوند. آنها شامل برخی از داروهای ضد درد تجویزی مانند مورفین، فنتانیل و اکسی کدون هستند. (Oxycodone با نام های تجاری OxyContin و Percocet فروخته می شود.).ماده مخدر غیرقانونی هروئین نیز یک ماده افیونی است.

مواد افیونی

مواد افیونی به تسکین درد کمک می کنند. پزشکان آنها را برای درمان دردی که به داروهای دیگر پاسخ نمی دهد تجویز می کنند. در ابتدا، در دوزهای بالا، می توانند باعث ایجاد احساس شادی، آرامش و خواب آلودگی شوند. اما با استفاده مداوم، این احساسات کاهش می یابد. مصرف دوز بسیار بالای این داروها می تواند خطرناک باشد یا حتی باعث مرگ شود.

بیشتر بخوانید: عوارض بلند مدت اعتیاد به مواد مخدر افیونی

اختلال مصرف مواد افیونی چیست؟ 

(اختلال مصرف مواد افیونی) اساساً اصطلاح پزشکی برای اعتیاد به مواد افیونی است. می تواند خفیف تا شدید باشد. افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی 2 یا بیشتر از مشکلات زیر را دارند. هر چه تعداد اینها بیشتر باشد، اختلال آنها شدیدتر است.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

بیشتر از آنچه که برنامه ریزی کرده بودند از مواد مخدر استفاده می کنند یا بیشتر از آنچه که برنامه ریزی کرده بودند مصرف می کنند.

آرزو می کنند که کمتر مواد مخدر مصرف کنند، اما نمی توانند.

زمان زیادی را صرف تلاش برای دریافت مواد مخدر، بالا رفتن یا بهبودی پس از پرخاشگری می کنند.

هوس یا میل یا تمایل شدید به مصرف مواد مخدر دارند.

به دلیل مصرف مواد مخدر، اغلب کارهایی را که از آنها انتظار می رود انجام نمی دهند، مانند رفتن به محل کار یا مدرسه، به یاد آوردن رویدادهای خانوادگی و تمیز کردن خانه.

آنها به مصرف مواد ادامه می دهند حتی اگر باعث ایجاد یا بدتر شدن مشکلات در روابط یا تعامل آنها با افراد دیگر شود.

آنها فعالیت های اجتماعی، کاری یا سرگرمی مهمی را که قبلا انجام می دادند متوقف می کنند یا کمتر این کارها را انجام می دهند.

حتی در شرایطی که خطرناک است (مانند هنگام رانندگی) به مصرف مواد ادامه می دهند.

آنها به مصرف مواد ادامه می دهند حتی زمانی که می دانند مشکل جسمی یا روحی دارند که احتمالاً ناشی از مصرف مواد مخدر بوده یا بدتر شده است.

آنها باید بیشتر و بیشتر از داروها استفاده کنند تا همان اثراتی را که قبلاً با مصرف کمتر داشتند، داشته باشند. یا با استفاده از مقداری که قبلاً آنها را بالا می برد تأثیر کمتری می گیرند. به این می گویند (تحمل).

بیشتر بخوانید: علائم ناشی از مصرف مواد افیونی 

اگر پس از مصرف طولانی مدت مصرف دارو را قطع کنند، «علائم ترک» دارند. علائم ترک می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس غمگینی یا افسردگی 

تهوع یا استفراغ 

دردهای عضلانی 

 آبریزش چشم یا آبریزش بینی 

 گشاد شدن مردمک ها، برآمدگی های غازی، یا عرق کردن 

اسهال 

خمیازه 

تب 

بی خوابی (نتوانی به خواب)

دارو افیونی

اختلال مصرف مواد افیونی چگونه درمان می شود؟ 

درمان شامل 3 بخش کلیدی است: دارو، مشاوره، و گروه ‌های حمایتی.

بیشتر بخوانید: علائم ترک مواد افیونی

داروها:

داروهایی که برای درمان اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شوند، میل به مواد مخدر را کاهش می دهند و همچنین می توانند در صورت استفاده از مواد مخدر، شما را از بالارفتن دور نگه دارند . داروها نقش مهمی در کمک به مردم برای غلبه بر اعتیاد دارند. هنگامی که به روش صحیح استفاده شوند، ایمن و مؤثر هستند.

و شما را بالا نمی برند. برخی از افراد ترجیح می دهند به گروه های مشاوره و حمایت مراجعه کنند اما دارو مصرف نکنند. احتمال اینکه این افراد نسبت به افرادی که دارو مصرف می کنند دوباره شروع به مصرف مواد کنند، بیشتر است.

مشاوره اعتیاد:

 افراد مبتلا به اعتیاد برای درک بهتر اعتیاد خود با یک مشاور کار می کنند. آنها روش های جدیدی برای زندگی خود می آموزند که شامل مواد مخدر نمی شود.

بیشتر بخوانید: روش های درمانی جایگزین داروهای افیونی

گروه های حمایتی:

در گروه های حمایتی، افراد مبتلا به اعتیاد تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. رایج ترین این گروه ها معتادان گمنام (به نام NA) هستند. برخی از مردم نقش خدا یا "قدرت برتر" را در NA دوست دارند، اما برخی دیگر از آن متنفرند. گروه های دیگری نیز وجود دارند که این موضوع را مورد توجه قرار نمی دهند.

هنگامی که برای اولین بار مواد افیونی را ترک می کنید، ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان برای دریافت داروهایی برای کمک به علائم ترک داشته باشید. این امر ترک مواد مخدر را آسان تر می کند. پس از آن، می توانید به مصرف داروهایی ادامه دهید که به شما کمک می کند تا از مواد مخدر خودداری کنید.

برخی از افراد حتی با داروها، مشاوره و گروه های حمایتی نمی توانند مصرف داروها را متوقف کنند. افرادی که به سختی از مواد مخدر خودداری می کنند، گاهی اوقات با درمانی به نام "مدیریت اضطراری" به خوبی عمل می کنند. به عنوان بخشی از این درمان، برای دور ماندن از مواد مخدر جایزه دریافت می کنید.

پاداش می تواند پول یا جایزه کوچک مانند بلیط سینما باشد. اغلب باید با دادن نمونه های ادراری که از نظر مواد مخدر آزمایش می شوند ثابت کنید که عاری از دارو هستید. انواع دیگر درمان می تواند برای موقعیت های خاص کمک کند. به عنوان مثال خانواده درمانی است که می تواند به ویژه برای کودکان یا نوجوانان مبتلا به اعتیاد مفید باشد.

بیشتر بخوانید: درمان اعتیاد به مواد افیونی

باید مراقب چه چیزی باشم؟ 

 افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی می‌توانند اثرات خطرناکی در اثر مصرف مواد افیونی داشته باشند یا در صورت مصرف بیش از حد یا ترکیب مواد افیونی با سایر مواد مخدر یا الکل، جان خود را از دست بدهند. خطر این امر به ویژه در افرادی که مواد مخدر را ترک می کنند یا کمتر از آنها استفاده می کنند و سپس دوباره مصرف خود را افزایش می دهند، زیاد است.

علائم مصرف بیش از حد مواد افیونی چیست؟ 

علائم مصرف بیش از حد مواد افیونی عبارتند از:

خواب آلودگی شدید 

تنفس آهسته یا اصلاً نفس نمی کشد 

 مردمک های بسیار کوچک (که دایره های سیاه وسط چشم شما هستند) 

ضربان قلب بسیار کند 

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

برای جلوگیری از مرگ فردی در اثر مصرف بیش از حد مواد چه کاری می توانم انجام دهم؟ 

اگر فکر می‌کنید فردی دچار مصرف بیش از حد مواد مخدر شده است، با آمبولانس تماس بگیرید. افرادی که بیش از حد از مواد افیونی استفاده می کنند با دارویی به نام نالوکسان درمان می شوند. این دارو با مسدود کردن اثرات مواد افیونی عمل می کند و می تواند از مرگ ناشی از مصرف بیش از حد جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: ترک مواد افیونی

افراد بدون آموزش پزشکی می توانند با خیال راحت نالوکسان را به فردی که بیش از حد مصرف کرده است، در حالی که منتظر رسیدن کمک اضطراری هستند، بدهند. اگر شما یا شخصی در خانه تان از مواد افیونی استفاده می کنید یا می خواهید استفاده از آنها را متوقف کنید، ممکن است بخواهید نالوکسان را در خانه نگه دارید.

ترک اعتیاد در میناب

نالوکسان اکنون با نسخه در ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر در دسترس است. به صورت شات یا به صورت اسپری که داخل بینی می رود (نام تجاری: اسپری بینی نارکان) می آید. از پزشک خود در مورد دریافت نسخه نالوکسان سوال کنید. مراکز درمانی متادون نیز ممکن است قادر به ارائه آن باشند. برای مقابله با مصرف بیش از حد آماده باشید.

بدانید چه نشانه هایی دارد. اگر نالوکسان را برای استفاده در خانه دریافت می کنید، دستورالعمل ها را از قبل بخوانید و همیشه بدانید که در کجا نگهداری می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟