تشخیص نیاز به درمان اعتیاد به شربت اپیوم 07642228010

تشخیص نیاز به درمان اعتیاد به شربت اپیوم 07642228010

1401/11/6 242 0

تشخیص نیاز به درمان اعتیاد به شربت اپیوم 07642228010

اپیوم که با نام های تنتور افیون یا مخلوط افیون نیز معروف است از ترکیب تریاک، الکل و آب ساخته شده و به اشتباه در میان مردم به عنوان یک داروی گیاهی ترک اعتیاد شناخته می شود.

تشخیص نیاز به درمان اعتیاد به شربت اپیوم

شربت اپیوم چیست؟

اپیوم که با نام های تنتور افیون یا مخلوط افیون نیز معروف است از ترکیب تریاک، الکل و آب ساخته شده و به اشتباه در میان مردم به عنوان یک داروی گیاهی ترک اعتیاد شناخته می شود، اما به دلیل بالا بودن غلظت مرفین، یک ماده مخدر به حساب می آید و مصرف آن می تواند باعث اعتیاد و وابستگی مصرف کننده به این شربت شود.

شربت اپیوم

دلایل مصرف شربت اپیوم 

این دارو به دلیل دارا بودن تمام آلکالوئیدهای مرفین، کدئین و تریاک حالت سرخوشی به مصرف کننده می دهد و از این نظر یک داروی مسکن به حساب می آید و بنا بر تشخیص پزشک برای رفع درد و در بعضی موارد درمان اسهال در بزرگسالان نیز تجویز می شود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

اما بعضی افراد که به مواد اعتیاد آور دیگر مانند تریاک یا هروئین اعتیاد دارند برای ترک ماده مخدر قبلی، خودسرانه و بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف این شربت نموده و پس از مدتی به دلیل مصرف نامنظم و بی رویه آن دچار سوء مصرف خواهند شد. این دسته از افراد با این روش اشتباه، یک ماده مخدر را با ماده مخدر دیگری جایگزین نموده اند که عوارض جسمی جبران ناپذیری به همراه دارد.

در مواردی نیز برخی افراد برای تسکین درد، خودسرانه و بدون تجویز پزشک از این شربت استفاده نموده و پس از مصرف طولانی مدت دچار سوء مصرف می شوند و درنتیجه دچار اعتیاد به مصرف به این شربت خواهند شد.

بیشتر بخوانید: تست اعتیاد چگونه است؟

عوارض شربت تریاک یا اپیوم

مصرف کننده شربت اپیوم زمانی دچار عوارض می شود که با سوء مصرف این شربت به آن معتاد شده باشد یعنی به طور خودسرانه به عنوان مسکن یا ماده مخدر از آن استفاده شود. این شربت یک ماده مخدر و خطرناک به شمار می آید، پس عوارض بسیاری در بر خواهد داشت. این عوارض جسمانی و یا روانی است.

اثرات و عوارض مصرف این شربت برای طولانی مدت، خطرناک و جبران ناپذیر است و در استفاده از آن باید بسیار محتاط بود چون در بعضی شرایط، ترک شربت تریاک به آسانی امکان پذیر نخواهد بود. بعضی از عوارض مصرف شربت اپیوم را به اختصار شرح می دهیم:

مشکلات کلیوی

ایجاد مشکلات کلیوی از عوارض مصرف شربت اپیوم است. این شربت مخدر، برای کلیه ها اثرات مضری خواهد داشت و در نتیجه افراد با مشکلات کلیوی نظیر مشکلات دفع ادرار و یا مقدار ادرار روبرو می شوند و در اینصورت دفع ادرار به راحتی امکان پذیر نخواهد بود و یا میزان دفع ادرار طبیعی نسبت به گذشته با مشکل مواجه شده است.

حساسیت و آلرژی

بسیاری از افراد با مصرف این شربت، دچار حساسیت های پوستی نظیر کهیر، خارش و التهابات پوستی شده اند، همچنین ممکن است زبان و یا دهان این افراد در اثر حساسیت دچار تورم، خارش و یا التهاب شود.

بیشتر بخوانید: آزمایش های مربوط به سنجش مصرف متادون

مشکلات تنفسی و گوارشی

مواد و ترکیبات موجود در این شربت برای ریه ها مضر است، در نتیجه فرد به انواع مشکلات تنفسی دچار شده و  تنفس فرد با سختی و مشکل مواجه خواهد شد. مشکلات گوارشی از دیگر عوارض شایع مصرف شربت های اپیوم است. دستگاه گوارش افراد با مصرف این شربت دچار مشکل خواهد شد و روده و معده فرد را درگیر می کند. معده درد، تهوع های مکرر، عدم هضم غذا، یبوست و … از مشکلات گوارشی ناشی از مصرف شربت اپیوم هستند.

 اپیوم در میناب

خواب آلودگی شدید

شربت اپیوم دارای مورفین بسیاری است، درنتیجه خواب آلودگی می تواند از عوارض مصرف شربت اپیوم باشد. بیشتر موارد استفاده از این شربت به منظور تسکین درد و ایجاد احساس آرامش است. همچنین احساس کسالت و خستگی های مفرط در اثر مصرف این شربت ناشی می شود.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

ضعف، بی حالی و سر درد

مورفین موجود در این شربت بدن فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و ایجاد ضعف، بی حالی و سر درد می کند. با مصرف شربت اپیوم بدن دچار خستگی، ضعف و بی حالی می شود. 

بیشتر بخوانید: آزمایش های مربوط به سنجش مصرف بوپر

ایجاد اختلالات حواس و فکری

افراد با مصرف شربت تریاک به اختلالات حواس و فکری دچار می شوند، اپیوم دارای تریاک و مواد مخدر نظیر آن است که بر روی حواس افراد تاثیر می گذارد، ذهن افراد آشفته می شود و مانند گذشته نمی توانند بر روی کار و فعالیت خود تمرکز کنند. همچنین در موارد شدید مصرف، افراد دچار فراموشی خواهند شد و دیگر نمی توانند گذشته و خاطرات خود را به یاد بیاورند و یا این کار به سختی صورت می گیرد.

عوارض شربت تریاک بر روی کبد

کبد یک کارخانه است که مواد مغذی دریافتی بدن را به انرژی تبدیل می کند و نقش مهمی در حفظ تعادل و تنظیم هورمون ها و سم زدایی از بدن دارا می باشد.  مصرف شربت تریاک یا استفاده از تریاک به شکل کشیدنی شاید بصورت مستقیم باعث ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب نشود.

ولی احتمال ابتلای افرادی که مستعد بیماری های کبدی هستند را تا سه برابر افزایش می دهد و بیماری افرادی که در معرض بیماری های کبدی هستند را تشدید خواهد کرد.

یکی از باورهای اشتباه افراد برای درمان بیماری کبد چرب استفاده از تریاک چه به صورت شربت و چه به صورت کشیدنی است. استفاده از شربت تریاک علاوه بر تشدید کبد چرب ممکن است باعث بروز انواع سرطان شود. یکی از موارد منع مصرف شربت اپیوم برای بیماران کبدی مانند کبد می باشد.

عوارض قطع ناگهانی و خودسرانه شربت اپیوم 

ترک اعتیاد یک درمان نیاز به تخصص و زمان دارد و ترک خودسرانه و غیراصولی هر نوع ماده مخدر عوارض جسمی و روحی شدید و جبران ناپذیری بر سلامت فرد مبتلا خواهد داشت. افرادی که اقدام به قطع مصرف ناگهانی می کنند علاوه بر آسیب های جسمی ناشی از ترک خودسرانه، در معرض خطر مصرف مجدد یا همان لغزش دوباره به سمت اعتیاد قرار می گیرند و افرادی که به مصرف دوباره این شربت روی می آورند نسبت به دفعه قبل میزان مصرف بیشتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: آزمایش های مربوط به سنجش مصرف اپیوم

علائم سوء مصرف شربت اپیوم 

اگر فردی دچار سوء مصرف شربت تریاک شده باشد، پس از مدتی بدون مصرف این شربت نمی تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد و برای تهیه این شربت به هر اقدامی دست خواهد زد. اگر فرد پس از مصرف نکردن این شربت دچار تشویش ذهنی، بی قراری، عدم تمرکز، بدن درد و خماری شود یعنی فرد به شربت اپیوم اعتیاد پیدا کرده و باید برای ترک شربت اپیوم اقدام نماید.

ولی برای هرگونه تشخیص به اعتیاد لازم است به مراکز معتبر ترک اعتیاد مراجعه شود تا با انجام آزمایشهای مختلف و بررسی روان پزشک متخصص ترک اعتیاد میزان اعتیاد بررسی شود و روند درمان آغاز گردد.

ترک اعتیاد در میناب

میزان آسیب های جسمی و روانی وارد شده 

مورد بعدی برای زمان لازم در ترک شربت اپیوم؛ بررسی اثرات و آسیب های جسمی و روانی وارد شده بر روی فرد معتاد است. ترکیبات و مواد موجود در این شربت، در استفاده طولانی مدت آسیب های جسمی و روانی زیادی را بوجود می آورد. هر چقدر که میزان آسیب های جسمی و روانی وارد شده بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری برای ترک شربت تریاک لازم است، چون لازم است در ابتدا، آسیب های وارد شده ترمیم شوند و پس از آن مراحل ترک شربت اپیوم انجام شود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟