تست اعتیاد چگونه است؟ 07642228010✅

تست اعتیاد چگونه است؟ 07642228010✅

1401/11/5 159 0

تست اعتیاد چگونه است؟ 07642228010✅

تست اعتیاد وجود یک یا چند داروی غیرقانونی یا تجویزی را در نمونه‌ای از ادرار، خون، بزاق، مو یا عرق بررسی می‌کند.

تست اعتیاد چگونه است؟

تست اعتیاد وجود یک یا چند داروی غیرقانونی یا تجویزی را در نمونه‌ای از ادرار، خون، بزاق، مو یا عرق بررسی می‌کند. هدف از آزمایش اعتیاد مشخص کردن استفاده و سوء استفاده از مواد مخدر غیرقانونی، مانند کوکائین یا مواد مخدر باشگاه است.استفاده نادرست از داروهای تجویزی، به این معنی است که داروهای تجویزی را به روشی متفاوت یا برای هدفی غیر از آنچه پزشک تجویز نموده، مصرف شود. آزمایش اعتیاد می‌تواند وجود یک دارو یا گروهی از داروها را در بدن بررسی نماید.

تست اعتیاد

معمولا آزمایش اعتیاد برای موارد زیر آزمایش می‌شود:

کوکائین

الکل

بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام یا کلونازپام

آمفتامین‌ها، از جمله مت آمفتامین

مواد افیونی و مواد افیونی مانند هروئین، کدئین، اکسی کدون، مورفین، هیدروکودون و فنتانیل فن سیکلیدین (PCP)

باربیتورات‌ها مانند فنوباربیتال و سکوباربیتال

ماری جوانا (THC)

استروئیدها

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

در اغلب آزمایش های دارویی از نمونه ادرار استفاده می‌شود. این آزمایش‌ها می‌تواند نشانه‌های دارو را در عرض چند ساعت تا چند روز یا بیشتر ردیابی نماید. مدت زمان ماندگاری دارو در بدن به مواردی مانند نوع دارو، مقدار استفاده، مدت زمان استفاده  قبل از آزمایش اعتیاد و نحوه واکنش بدن به دارو بستگی دارد.

موارد استفاده آزمایش اعتیاد 

استخدام

کارفرمایان قبل از استخدام ممکن است از نیروی جدید را از نظرمصرف مواد مخدر بررسی کنند. پس از استخدام نیز، ممکن است برای بررسی مصرف مواد مخدر در محل کار نیز آزمایش انجام دهند.

بیشتر بخوانید: آزمایش های مربوط به سنجش مصرف متادون

تصادف

در تصادفات برای بررسی اینکه آیا راننده مواد مخدر یا الکل مصرف کرده است یا خیر امکان انجام آزمایش وجو دارد.

ورزش

ورزشکاران حرفه‌ای و سایر ورزشکاران برای داروهایی مانند استروئیدهایی که به عضله‌سازی کمک می‌کنند برای بهبود عملکردشان استفاده می‌کنند آزمایش می‌شوند.

درمان دارویی

آزمایش دارو برای نظارت بر درمان در برنامه‌های اختلال مصرف مواد مخدر یا الکل کاربرد دارد.

شواهد قانونی

این آزمایش می تواند بخشی از تحقیقات جنایی یا تصادف وسایل نقلیه موتوری باشد.

بوپر در میناب

غربالگری مواد مخدر نیز به ‌عنوان بخشی از یک پرونده قضایی دستور داده می شود. نظارت بر سوء استفاده از داروهای تجویزی اگر ارائه‌ دهنده دارویی را تجویز کرده است که می‌تواند اعتیادآور باشد، مانند یک مخدر برای درد طولانی ‌مدت، ارائه‌دهنده ممکن است برای اطمینان از اینکه دارو درست مصرف می‌شود، آزمایش دارویی تجویز می کند. آزمایش دارو ممکن است زودتر از موعد برنامه‌ریزی شود یا به صورت تصادفی و بدون اطلاع قبلی انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: آزمایش های مربوط به سنجش مصرف بوپر

مصرف چه داروهایی در آزمایش اعتیاد مؤثر است؟

در صورت استفاده از داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه یا مکمل‌ها قبل از انجام آزمایش باید به متخصص آزمایش اطلاع داده شود، زیرا امکان دارد این بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. همچنین، باید از غذاهای حاوی دانه‌های خشخاش خودداری نمود، چون در آزمایش دارویی به عنوان مواد افیونی ظاهر می شوند. بنابراین باید تا سه روز قبل از آزمایش از مصرف موارد ذکر شده خودداری شود.

چندین داروی رایج منجر به مثبت کاذب در غربالگری دارو می شوند، از جمله برومفنیرامین، بوپروپیون، کلرپرومازین، کلومیپرامین، دکسترومتورفان، دیفن هیدرامین، دوکسیل آمین، ایبوپروفن، ناپروکسن، پرومتازین، کوتیاپین، کینولونین، و کینولون ها سرترالین، تیوریدازین، ترازودون، ونلافاکسین، وراپامیل 

نتیجه آزمایش اعتیاد

اگر نتیجه آزمایش منفی باشد، به این معنی است که داروهایی که مورد آزمایش قرار گرفته اند در نمونه یافت نشده یا مقدار بسیار کمی از داروها پیدا شده است، اما به اندازه کافی نبوده که نتیجه آزمایش داروها مثبت شود. 

اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، به این معنی است که یک یا چند دارو در مقادیری یافت شده است که نشان دهنده استفاده یا سوء استفاده از دارو می باشد. تست‌های مثبت نیاز به تست‌های بعدی دارند چون ممکن است اشتباه باشند. آزمایش پیگیری، آزمایشی است که نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آزمایش های مربوط به سنجش مصرف اپیوم

سیگار در آزمایش اعتیاد

آزمایشی به نام تست نیکوتین ممکن است به پزشک کمک کند تا میزان نیکوتین در بدن فرد را تعیین نماید. آزمایش نیکوتین میزان نیکوتین یا مواد شیمیایی تولید شده توسط سیگار را در بدن اندازه‌گیری می‌کند و معمولا با آزمایش نمونه‌ای از خون یا ادرار انجام می گیرد. این آزمایش برای بررسی اینکه آیا فرد سیگار می‌کشد یا از انواع دیگر تنباکو استفاده می‌کند کاربرد دارد. 

نیکوتین ماده شیمیایی اعتیادآوری است که در سیگار و سایر محصولات تنباکو یافت می‌شود. وقتی فردی سیگار می‌کشد، بدن نیکوتین را تجزیه نموده و به کوتینین تبدیل می‌کند. کوتینین متابولیت شیمیایی است که تکنسین‌های آزمایشگاهی هنگام غربالگری استفاده از نیکوتین به دنبال آن هستند.

هنگامی که فردی مصرف نیکوتین را متوقف می‌کند، امکان دارد بیش از دو هفته طول بکشد تا سطح نیکوتین و کوتینین در خون کم شود. چند هفته بعد از آن زمان نیاز است تا سطح ادرار کاهش یابد. با آزمایش نیکوتین، نمونه خون ممکن است از ورید بازو یا نمونه ادرار تصادفی گرفته شود. گاهی از نمونه بزاق یا به ندرت نمونه مو نیز استفاده خواهد شد.

متادون در میناب

تشخیص اعتیاد به مواد مخدر به ارزیابی کاملی نیاز دارد و معمولا شامل ارزیابی توسط یک روان پزشک، یک روانشناس یا یک مشاور مجاز الکل و مواد مخدر می باشد. برای تشخیص اختلال مصرف مواد، اکثر متخصصان سلامت روان از معیارهای موجود در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده است، استفاده می‌کنند.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟