🔱آزمایش های مربوط به سنجش مصرف بوپر 07642228010

🔱آزمایش های مربوط به سنجش مصرف بوپر 07642228010

1401/11/5 197 0

🔱آزمایش های مربوط به سنجش مصرف بوپر 07642228010

بوپرنورفین یک مسکن قوی است و معمولا برای درمان اعتیاد و جایگزین مواد مخدر در کلینیک های ترک اعتیاد تجویز می شود.

آزمایش های مربوط به سنجش مصرف بوپر

بوپرنورفین یک مسکن قوی است و معمولا برای درمان اعتیاد و جایگزین مواد مخدر در کلینیک های ترک اعتیاد تجویز می شود. بوپرنورفین در بیشتر کشورهای اروپایی به عنوان یک فرمولاسیون transdermal برای معالجه درد مزمن عدم پاسخ به غیر مواد افیونی معرفی شده است. بوپرنورفین درمان جایگزین برای معتادان به مواد مخدر مانند هروئین است. بوپرنورفین به اندازه متادون قوی و موثر است، اما میزان اعتیاد آن نسبت به متادون کمتر است. 

قرص بوپر

غلظت های بوپرنورفین و نوربوپرنورفین در ادرار ممکن است کمتر از  ng/ml ۱۰بعد از درمان باشد، اما در موارد سوء مصرف تا  ng/ml ۲۰ نیز می رسد. نیمه عمر پلاسمای بوپرنورفین  ۲تا  ۴ساعت است، حذف کامل یک دز آن حدود ۶روز زمان نیاز دارد، منشاء ردیابی برای داروی مادر در ادرار تقریبا سه روز است.  B2 بصورت زیر زبانی، تزریق در عضله، تزریق داخل رگ استفاده می شود، در کلینیک های ترک اعتیاد قرص های کوچک به صورت زیر زبانی برای بیماران تجویز می شود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

موارد تشکیل دهنده قرص بوپرنرفین

معمولا میزان قدرت قرص زیر زبانی SUBUTEX (بوپرنورفین) با یک کلمه حک شده alphanumeric  مشخص شده است. این قرص حاوی بوپرنورفین هیدروکلراید ، آگونیست جزئی در گیرنده موپیوئید است و در دو قدرت دوز، ۲ میلی گرم بوپرنورفین و ۸ میلی گرم بوپرنورفین (به عنوان پایه آزاد، معادل ۲.۱۶ میلی گرم بوپرنورفین هیدروکلراید USP و ۸.۶۴ میلی گرم بوپرنورفین هیدروکلراید USP). هر قرص همچنین حاوی لاکتوز، مانیتول، ذرت، povidone K30 ، اسید سیتریک، سدیم سیترات و استارت منیزیم نیز هست.

از نظر شیمیایی ، بوپرنورفین هیدروکلراید (۲S) -2- [17-سیکلوپروپیل متیل-۴،۵α-اپوکسی-۳-هیدروکسی-۶-متیوکسی۶α ، ۱۴-اتانو -۱۴α-مورفینان-۷α-ویل] -۳،۳-دی متیل بوتان-۲ است هیدروکلراید -ol است.

بیشتر بخوانید: آزمایش های مربوط به سنجش مصرف اپیوم

مدت زمان تاثییر Buprenorphine در اشکال مختلف

تاثیر قرص زیر زبان بعد از نیم ساعت تا ۱ ساعت شروع می شود.

تاثیر تزریق در اعماق عضله پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه شروع می شود و بعد از ۱ تا ۲ ساعت در قوی ترین حالت خود خواهد بود.

اثر تزریق داخل ورید بعد از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه خواهد بود.

اثر قرص گچی خوراکی بسته به مارک بعد از ۱ تا ۳ روز شروع می شود.

تست اعتیاد به ب2 چیست؟

بررسی غلظت ب2 در ادرار

استفاده از کیت‌های تشخیصی به نام rapid bup test یکی از روش‌های تشخیص اعتیاد به داروی بوپرنورفین است. با این که این شیوه از ارزیابی، سرعت بالایی دارد و بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی خاص قابل اجراست اما قدرت تشخیصی بالایی ندارد و احتمال اشتباه یا منفی کاذب در این تست وجود خواهد داشت.

بوپر در میناب

چون این تست تنها در شرایطی نتیجه اعتیاد را مثبت نشان می‌دهد که غلظت بوپرنورفین در ادرار به 10 میلی گرم یا بیشتر از آن رسیده باشد، اما اگر به هر دلیلی غلظت این دارو در ادرار فرد کمتر باشد، این تست قدرت تشخیص آن را ندارد. به طور کلی در این روش، آنتی بادی‌هایی به نام مونوکلونال مورد بررسی قرار می‌گیرند و درصورتی که غلظت بوپرنورفین در ادرار کمتر از میزان مشخص باشد محل‌های اتصال به ذرات پوشیده شده از آنتی بادی را در تست پر نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: علائم سم‌زدایی و خماری شربت اپیوم

بررسی اعتیاد به ب2 از طریق آزمایش خون

اگرچه استفاده از داروی ب2 در آزمایش خون مشخص نمی‌شود و حتی می‌تواند پاسخ تست اعتیاد را به طور کلی منفی نشان بدهد، اما اگر از آزمایشگاه خواسته شود تا نمونه خون را به لحاظ وجود بوپرنورفین بررسی کند، می‌توان با بررسی مشتقات مورفین، استفاده فرد از بوپرنورفین در یک هفته گذشته را بررسی نمود. این شیوه از تست اعتیاد به ب2 اگرچه دقت بیشتری دارد اما برخلاف بررسی نمونه ادرار به حدود یک هفته زمان نیاز دارد.

منفی شدن تست اعتیاد با مصرف ب2

داوری ب2 یا بوپرنورفین خاصیت سم‌زدایی بسیار قویی دارد و به طور علمی مصرف آن باعث از بین رفتن نشانه‌های اعتیاد به مواد مخدر خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از مبتلایان به سوء مصرف مواد مخدر از چند روز پیش از انجام آزمایش اعتیاد از داروی بوپرنورفین استفاده می‌کنند و نتیجه تست خود را خلاف واقعیت نشان می‌دهند.

با این حال مصرف کنندگان این دارو باید این نکته در نظر داشته باشند که امروزه اکثر مراکز آزمایش اعتیاد از کیت های مخصوص برای تشخیص مصرف ب 2 استفاده می کنند. مصرف خودسرانه بوپرنورفین  باعث وابستگی به این دارو خواهد شد. 

بیشتر بخوانید: علائم رایج اوردوز شربت اپیوم 

مثبت شدن تست اعتیاد به ب2

اگر درپی انجام تست اعتیاد به ب2، با هریک از دو روش ذکر شده، نتیجه تست مثبت است به این معنی است که شخص به این دارو اعتیاد پیدا کرده و باید برای درمان آن اقدام نماید. با توجه به عوارض شدید جسمانی و روحی ناشی از کنار گذاشتن ناگهانی بوپرنورفین، توصیه می شود برای درمان اعتیاد به این دارو با یک متخصص مشورت شود.

ترک اعتیاد در میناب

متخصصین به شخص گرفتار به اعتیاد کمک می کنند تا به صورت تدریجی مصرف این دارو را کاهش دهد و با شرکت در جلسات مشاوره و بازپروری، احتمال مصرف مجدد را کاهش دهد. با توجه به اینکه مصرف طولانی مدت مواد مخدر  ترک اعتیاد را دشوارتر خواهد کرد، اکیدا توصیه می شود هرچه سریعتر در این زمینه اقدام گردد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟