☑آزمایش های مربوط به سنجش مصرف متادون - 07642228010

☑آزمایش های مربوط به سنجش مصرف متادون - 07642228010

1401/11/5 313 0

☑آزمایش های مربوط به سنجش مصرف متادون - 07642228010

متادون به شکل قرص، شربت و آمپول تولید می‌شود و باید با دوز های معین و به صورت خوراکی مصرف شود.

آزمایش های مربوط به سنجش مصرف متادون

متادون چیست؟

متادون به شکل قرص، شربت و آمپول تولید می‌شود و باید با دوز های معین و به صورت خوراکی مصرف شود. متادون در یک روز، خماری را از بدن معتادان دور می کند و باعث شود که فرد معتاد، در زمان مصرف متادون، به سمت استفاده مواد مخدر نرود. این دارو، برای مهار کردن اعتیاد در افراد معتاد به هروئین و مواد مخدر بسیار مفید است.

متادون

مسکن متادون به صورت شربت ۵ تا ۲۰ میلی گرم و قرص و آمپول ۵/۲ تا ۱۰ میلی گرم تولید می‌شود. شربت‌های ۱۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم به صورت روزانه مصرف می شود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

موارد استفاده متادون

سم زدایی کوتاه مدت  7تا30 روزه

سم زدایی طولانی مدت معمولا تا 180 روز

درمان نگه دارنده بیش از 180 روز که در موارد خاص و تحت مقررات جدی قانونی در مراکز درمان نگه دارنده، بیمارستان ها و زندان ها قابل انجام و مجاز می باشد

متادون برای کاهش آسیب و نه ترک  کامل و درمان بیماری اعتیاد استفاده می شود و مرگ و میرهای ناشی از مصرف مخدرهای غیر قانونی، جرم های مرتبط با مواد و نیز ریسک ابتلا به انواع هپاتیت و بیماری ایدز AIDSبه ویژه در مصرف کننندگان تزریقی را کاهش می دهد. ولی مصرف متادون در مدت طولانی عوارض وابستگی به مواد مخدر را ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: آزمایش های مربوط به سنجش مصرف بوپر

تعداد زیادی از مصرف کنندگان مواد قبل از کسب نتایج قابل قبول مصرف متادون، آن را رها می کنند و به مصرف مواد باز می گردنند. بعضی برنامه های درمانی سم زدایی مواد چند مرحله ای انجام می شود، در ابتدا از یک مخدر قوی مانند متادون و سپس یک مخدر ضعیف و سپس قطع مصرف و در آخر، درمان نگهدارنده با داروی ضد مخدر مانند نالترکسان استفاده می گردد.

مصرف کنندگان متادون معمولا با کاهش دوز مصرف دچار علائم ترک می شوند و مجددا به سراغ مصرف مخدر روی می آورند و یا دوز متادون را افزایش می دهند و برنامه های روان شناختی درمان اعتیاد را رها نیز می کنند. در درمان های سم زدایی با متادون باید با حداقل دوز شروع شود و بتدریج کاهش یابد. سرعت این کار به چند عامل بستگی دارد، از جمله نوع برنامه، بستری بودن یا نبودن بیمار و میزان تحمل فرد در مقابل علائم ترک.

آثار و عوارض متادون 

داروهایی مانند کلونازپام و متادون، اگر بدون تجویز پزشک و خود سرانه مصرف شوند، پس از گذشت حدود یک سال، عوارضی جدی بوجود می آورند و فرد را از لحاظ فیزیکی و یا روانی به خود وابسته می کند.

از جمله عوارض متادون می‌توان به مواردی مانند کاهش شدید میل جنسی، سوءهاضمه، اختلال در باروری مردان، مشکلات مربوط به اعصاب و روان و مشکلات مربوط به معده و گوارش اشاره نمود. در صورت مصرف طولانی مدت، باعث بروز توهم و این علائم می شود: اختلالات روانی هنگام خواب، عدم اعتماد به دیگران، پوسیده شدن دندان‌ها ، حساسیت‌های پوستی، هنجار شکنی‌ و عدم ثبات شخصیتی.

حتی در مواردی، میل به خودکشی ایجاد نیز ایجاد خواهد کرد. با مصرف بی رویه در متادون، امکان ابتلاء به بیماری‌های دیگر وجود دارد. در این صورت، باید داروهای دیگر‌ی مصرف شودتا اثرات مخرب آن از بین برود. 

بیشتر بخوانید: آزمایش های مربوط به سنجش مصرف اپیوم

عوارض اعتیاد به متادون در زنان 

عوارض متادون بر زنان جنبه های دیگری نیز دارد. اگر زنان به صورت مداوم از این ماده و اپیوییدهای دیگر استفاده کنند، پریود نخواهند شد و در موارد وخیم‌تر مشکلاتی در بارداری زنان ایجاد می شود. در صورت قطع مصرف، سیستم بدن به حالت قبلی و ‌طبیعی برمی گردد و عادت ماهانه بازخواهد گشت.

اگر در طول این دوره از داروهای پیشگیری از بارداری استفاده نشود، احتمال دارد پس از گذشت عوارض این داروها، شانس باردار شدن بوجود بیاید. با مصرف این ماده، مواد افیونی وارد بدن می شود و در صورت بارداری، امکان سقط جنین وجود دارد. از دیگر عوارض مصرف متادون در زنان باردار، وزن بسیار کم و غیر استاندارد نوازد و یا نارس بودن نوازد است.

متادون در میناب

قطع خودسرانه مصرف متادون در زنان باردار، باعث بروز نشانه های ترک اپیویید در جنین خواهد شد. این سندرم در نوزادان تازه متولد شده دیده می شود و از مادر معتاد به اپیویید نیز به جنین سرایت می‌کند. 

بیشتر بخوانید: علائم سم‌زدایی و خماری شربت اپیوم

تست های تشخیص اعتیاد

تست‌های تشخیصی اعتیاد متنوع هستن و با در نظر گرفتن شرایط مراجعه کننده، وضعیت اقتصادی، عامل زمان و نوع ماده مصرفی تعیین می‌شوند. تست های اعتیاد دو نوع هستند. 

تست‌های آزمایشگاهی

در تست‌های آزمایشگاهی، فرد نمونه‌ای از ادرار، بزاق، خون یا موی خود را به مرکز ارائه می‌کند. مزیت روش آزمایشگاهی دقت بالا و معایب آن هزینه بالا و تأخیر در مشخص شدن جواب است.

تست‌های غربالگری

این نوع تست با کیت‌های ارزان قیمت و در مدت زمان کوتاه انجام می‌شود، اما دقت تست‌های آزمایشگاهی را ندارد و گاهی نیاز به انجام تست‌های تأیید کننده وجود خواهد داشت.

آزمایش های مربوط به سنجش مصرف متادون 

برای سنجش مصرف متادون و تشخیص مصرف آن در افراد روش های مختلفی با هزینه های متفاوتی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: علائم رایج اوردوز شربت اپیوم 

تست ادرار

رایج ترین نوع تست تشخیص مصرف متادون تست ادرار است و در بازه یک ساعت تا دو هفته پس از آخرین مصرف، کاربرد تشخیصی دارد. تست ادرار ساده و کم هزینه است و بازه مناسبی را پوشش می دهد و به روش های دیگر ترجیح داده می شود.

تست بزاق

این روش نیز غیرتهاجمی و ساده است، از 30 دقیقه پس از آخرین مصرف تا چند روز پس از آن را پوشش می دهد.

تست مو

این نوع تست می تواند مصرف متادون را در مدت زیادی پس از آخرین مصرف نشان دهد. اما برای کسانی که به تازگی مصرف متادون را شروع کرده اند، مدت چند هفته زمان نیاز است تا اثرات متادون در مو ظاهر شود. یعنی این تست برای افرادی کاربرد دارد که مصرف طولانی مدت متادون داشته اند و تا ماه ها پس از آخرین مصرف، این تست قابل انجام است.

بیشتر بخوانید: روش سنتی ترک قرص متادون 

تست خون

متادون 30 دقیقه پس از مصرف در خون قابل ردیابی است و تا چند روز پس از آخرین مصرف در خون یافت می شود. آزمایش خون بسیار دقیق است ولی به دلیل هزینه بالا و پوشش زمانی متوسط، معمولا در تشخیص مصرف متادون متداول نیست.

ترک اعتیاد در میناب

تست تعریق 

تست تعریق نیز بسیار ساده انجام می‌شود. مدت زمان ردیابی متادون با این روش تا چند هفته است. تعریق زیاد برخی افراد در انجام این تست مشکل ایجاد می کند؛ تعریق زیاد امکان سنجش را کم و توانایی ردیابی تا چند ماه را از بین می‌برد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟