🔱ب ۲ در میناب | 07642228010 کلینیک مهر میناب

🔱ب ۲ در میناب | 07642228010 کلینیک مهر میناب

1401/10/5 136 0

🔱ب ۲ در میناب | 07642228010 کلینیک مهر میناب

بوپرنورفین مخدری نیمه صنعتی است که از تبائین مشتق شده و آلکالوئید‌های خشخاش بدست می‌آید.

ب ۲ در میناب

قرص ب2 یا بوپرنورفین چیست؟

بوپرنورفین مخدری نیمه صنعتی است که از تبائین مشتق شده و آلکالوئید‌های خشخاش بدست می‌آید. قرص ب ۲ یک آگونیست نسبی است و مصرف آن عوارض دیگر مخدرها مانند نشئگی و تنگی نفس را در پی دارد. قرض ب 2 یا بوپرنورفین شایع‌ترین دارو برای درمان وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود و در برخی کمپ‌ها و مراکز غیر‌تخصصی ترک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ب ۲ در میناب

این دارو به همان گیرنده‌هایی که مواد مخدرها در مغز متصل می‌شود وصل می‌شوند، قرص بی2 عوارض جانبی دارد ولی باعث نعشگی آنچنان زیادی نمی‌شود. قرص b2 برای مدیریت درد در برخی شرایط نیز طبق تشخیص پزشک تجویز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: آیا مصرف متادون در بارداری و شیردهی ممکن است؟

اگر شخصی مصرف هروئین در دوز بالا داشته، یکباره نمی‌تواند بدن خود را سم زدایی کند، پس درمان با بوپرنورفین به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع اعتیاد، به احتمال زیاد موفقیت‌آمیز خواهد بود. یک برنامه ترک اعتیاد اصولی ترکیبی از بوپرنورفین، مشاوره روانشناسی، روش‌های درمانی جایگزین و ایجاد یک گروه پشتیبانی مثبت از همسالان و دوستان می باشد، ولی در صورت مصرف خودسرانه این دارو، شخص گرفتار وابستگی و اعتیاد می شود و نیاز به ترک بوپرنورفین یا قرص b2 خواهد داشت.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

کاربردهای بوپرنورفين 

Buprenorphine در ترک اعتیاد به مواد افیونی مانند هروئین، تریاک و شیره تریاک استفاده می شود. مکانیسم اثر قرص ب2 به مشابه مشتقات تریاک است، یعنی به گیرنده‌های خاصی از مغز متصل می‌شود و وسوسه مصرف مواد افیونی و باعث کاهش تأثیر آنان بر روی مغز می شود.

نئشگی و عوارض اعتیاد به بوپرنورفین بسیار کمتر از مشتقات تریاک است و این بدین معنا نیست که مصرف کنترل نشده بوپرنورفین بدون آسیب و پیامدهای منفی خواهد بود. از کاربردهای دیگر این دارو درمان اعتیاد به شیشه می باشد.

ضد درد بودن بوپرنورفین زمانی بصورت مثبت و سازنده بکار می آید که تحت نظر یک پزشک متخصص استفاده شود. در غیر این صورت، استفاده نادرست این دارو، زمینه اعتیاد و وابستگی را فراهم نموده و عوارض جسمی و روحی مختلفی بوجود خواهد آورد. در موارد حاد، تداخل b2 با سایر داروها باعث  اثرات مرگباری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آیا قرص ب 2 اعتیاد آور است؟

موارد منع مصرف داروی بوپرنورفین برای ترک اعتیاد 

به تاریخ انقضای داروی Buprenorphine توجه کنید و اگر تاریخ انقضای دارویی تمام شده است، از مصرف آن خودداری نمایید.

هرگز این دارو را برای فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط شامل این موارد باشد:

حساسیت به این دارو یا دیگر مواد و داروها

اگر به تازگی دچار مصدومیت سر شده‌اید.

متادون در میناب

بارداری یا قصد باردار شدن

شیردهی

صرع

مشکلات تنفسی مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)

فشار خون پایین

میاستنی گراویس (ضعف عضلانی)

مشکلات غده آدرنال

مشکلات کبدی

مشکلات کلیوی

مشکلات التهابی روده 

مشکلات پروستات یا هرگونه مشکل در دفع ادرار

مشکلات تیروئیدی

مشکلات تنفسی مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)

مشکلات مجرای صفراوی

اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

بیشتر بخوانید: آیا در صورت بارداری یا شیردهی می توان از شربت اپیوم استفاده کرد؟

علائم اعتیاد به قرص b2

از علائم اولیه سوء مصرف بوپرنورفین، استفاده از این دارو بدون تجویز پزشک و یا مصرف دوز بیشتر، در تعداد دفعات بیشتر از دستور پزشک است. اگر بیمار درخواست دوز بیشتر برای مصرف در را خانه دارد نیز می‌تواند نشانه‌ای از اعتیاد به قرص ب2 باشد.

گذراندن وقت بیش از حد در مورد راه‌های تهیه قرص ب2، یکی دیگر از علائم بالقوه سوءمصرف و اعتیاد به بوپرنورفین خواهد بود. افراد مصرف‌کننده این دارو را پس از هر گونه مشکل در منزل، مدرسه، یا کار مصرف می کنند. بعضی بیماران بارها سعی در ترک b2 نموده اند اما به تنهایی و بدون نیاز به پزشک متخصص ترک اعتیاد موفقیت آمیز نخواهد بود.

قرص بوپرنورفین یا b2 دارای عوارض شدید و جبران ناپذیری است، شایع ترین این موارد به این شرح است:

تهوع، احساس سبکی در سر، ضعف و بی حالی

 اختلالات خواب

تورم صورت، لب، زبان و گلو

 مشکلات تنفسی

گیجی، رفتار و افکار غیرمعمول

 تنفس آرام و سطحی

 اضطراب و افسردگی

ترک بوپرنورفین

بیماران برای ترک داروی بوپرنورفین باید به پزشک متخصص و مشاورین درمانی مراجعه نمایند و بدون داشتن علم و تخصص کافی نخواهند توانست ترک بوپرنورفین را انجان دهند.

تأثیر این دارو بر جسم و روان بیمار بسیار بالاست و میل فرد را برای دریافت و مصرف دیگر مواد مخدر افزایش می دهد، اولین گام برای ترک بوپرنورفین مراجعه به پزشک متخصص و دریافت برنامه های دارو درمانی و مشاوره درمانی می باشد. به دلیل ماهیت بوپرنورفین و قوی بودن این دارو معمولا روند ترک طولانی و کند می باشد.

بوپر در میناب

بعد از تصمیم قاطعانه فرد برای ترک بوپرنورفین، مرحله سم زدایی مواد صورت می گیرد که با قطع مصرف این دارو آغاز می شود. در این مرحله فرد دچار علائم ترک مصرف می شود. این علائم در مقایسه با نشانه های ترک مصرف دیگر انواع مواد مخدر و مواد توهم زا کمتر است. مرحله سم زدایی با توجه به شرایط روحی، روانی و مدت مصرف بیمار ممکن است از یک تا چند هفته زمان نیاز دارد.

نامیدی و افسردگی از حالت های روانی است که فرد با آن روبرو می شود و این زمان باید مشاوران و روان درمانگران برای بهبود این حالات وارد عمل شوند، چون علاوه بر ترک جنبه های جسمی، جنبه های روحی روانی اعتیاد نیز باید درمان شود تا ریسک بازگشت در فرد معتاد کم شود.

بیشتر بخوانید: اپیوم در میناب

در یک برنامه درمانی مناسب شرایط هر فرد برای درمان مؤثر در نظر گرفته می شود، برای بیمارانی که از بوپرنورفین برای کاهش درد استفاده می‌کنند لازم است در کنار درمان از مسکن‌های دیگر استفاده شود تا درد کنترل شود.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟