آیا مصرف متادون در بارداری و شیردهی ممکن است؟ 07642228010☑️

آیا مصرف متادون در بارداری و شیردهی ممکن است؟ 07642228010☑️

1401/10/4 132 0

آیا مصرف متادون در بارداری و شیردهی ممکن است؟ 07642228010☑️

ماده‌ی مخدر در دوران بارداری از طریق خون مادر وارد بدن جنین می‌شود و نوزاد به احتمال زیاد وابسته به ماده‌ی مخدر به دنیا می‌آید، که در این صورت نیاز مراقبت و درمان پزشکی به صورت تخصصی خواهد داشت.

آیا مصرف متادون در بارداری و شیردهی ممکن است؟

ماده‌ی مخدر در دوران بارداری از طریق خون مادر وارد بدن جنین می‌شود و نوزاد به احتمال زیاد وابسته به ماده‌ی مخدر به دنیا می‌آید، که در این صورت نیاز مراقبت و درمان پزشکی به صورت تخصصی خواهد داشت. در دوران شیر دهی نیز مواد مخدر از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می‌شود.

متادون

در صورت مصرف ماده‌ی مخدر به صورت جدی از بارداری جلوگیری نمایید و اگر متوجه شدید که به صورت ناخواسته باردار هستید حتما با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: آیا قرص ب 2 اعتیاد آور است؟

عوارض مصرف ماده‌ی مخدر در بارداری

مواردی همچون کم خونی شدید، مختل شدن تست تحمل گلوکز، مکونیومی شدن مایع آمنیون، افزایش شیوع بیماری‌های اس تی دی، پاره شدن زودرس پرده‌ها، سقط جنین، پره اکلامپسی، دکولمان و هموراژی قبل از زایمان، افزایش بروز سرویکال دیس پلازی و کارسینوم سرویکس برای مادر باردار با مصرف ماده مخدر رخ می‌دهد. 

در صورت مصرف ماده‌ی مخدر مانند متادون، حشیش، تریاک و... جنین مشکلاتی از جمله زردی، آنمی، بی‌قراری، تشنج در نوزادی، کاهش وزن در هنگام تولد، کاهش تنفس، عفونت ادراری، تومورهای شکمی، اسیدوز متابولیک، عفونت چشمی، اختلالات رفتاری و شناختی برای نوزاد رخ خواهد داد.

مصرف مواد مخدر در دوران بارداری همچنین باعث بروز عوارضی مانند افسردگی، بیش فعالی، اختلالات حافظه، مشکلات رفتاری، هيپرتيروئيديسم، اختلالات انعقادي خون، خونریزی داخل جمجمه‌ای، مشکلات بینایی و شنوایی عوارضی هستند که در دراز مدت به وجود می‌آید.

تاثیر مصرف مواد مخدر بر شیردهی مادر

از هر نوع ماده مخدری در دوران بارداری و شیردهی می‌تواند برای سلامت کودک مضر باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود مادر قبل از اقدام به بارداری در جلسات روانشناسی ترک اعتیاد شرکت کند. سالانه کودکان معتاد زیادی متولد می‌شوند که به دلیل سوء مصرف مادر در دوران بارداری مبتلا شده اند. مهم‌ترین دوره بعد از بارداری دوران شیردهی به نوزاد است و بسیاری از کودکان در این دوره دچار آسیب‌های شدید ذهنی، مغزی و جسمانی می‌شوند.

از طرفی نه تنها مصرف مخدر بلکه عوارض قطع ناگهانی آن می‌تواند عامل تهدید سلامتی نوزاد باشد. پس پیدا کردن روش صحیح ترک اعتیاد به متادون یا هر مخدر دیگری از خود ترک اعتیاد مهمتر است.

بیشتر بخوانید: آیا در صورت بارداری یا شیردهی می توان از شربت اپیوم استفاده کرد؟

عوارض مصرف قرص متادون در دوران شیردهی 

متادون از طریق شیر مادر وارد بدن کودک می‌شود و احتمال اعتیاد و وابستگی کودک به متادون بوجود خواهد آمد. حتی در برخی وارد زمانی که مادر کودک را از شیر می گیرد، علائم بعد از ترک متادون نیز در کودک مشاهده می شود. متادون می تواند باعث کاهش تنفس نوزاد و مرگ ناگهانی نوزاد در خواب شود.

به همین دلیل باید در این دوران هم مانند دوره بارداری، مادر در سلامت کامل و عاری از وابستگی به هر نوع ماده مخدری باشد. اما اگر طبق تجویز و دستور پزشک مجبور به مصرف متادون باشد باید کودک خود را به آرامی از شیر بگیرد و تغییر رفتار کودک کاملا تحت نظر پزشک بررسی شود چون گاهی مواقع کودک بر اثر عوارض متادون دچار آسیب‌های ترک اعتیاد می‌شود و نیاز اقدامات تخصصی تحت نظر پزشک برای ترک وابستگی نوزاد به متادون خواهد بود.

متادون در میناب

گاهی اوقات متادون به عنوان جایگزینی برای مخدرهایی مانندتریاک و هروئین تجویز می‌شود. این مخدرها علاوه بر خطر اعتیاد، خطرهای ناشی از تزریق از جمله ایدز را نیز به دنبال خواهند داشت. به همین دلیل در بعضی موارد با توجه به تجویز پزشک، از متادون برای ترک تریاک به عنوان داروی جایگزین استفاده می‌شود.

همواره احتمال ابتلا نوزاد به برخی از عوارض ناشی از ترک مواد افیونی پس از تولد وجود دارد، عوارض جانبی متادون در بارداری در مقایسه با مواد دیگر مانند تریاک و هروئین بسیار کمتر است، اما بدون عارضه هم نخواهد بود.

گاهی مواقع با توجه به شرایط مادر مصرف داروی متادون تحت نظر و کنترل پزشک، تنها راه به دنیا آمدن نوزاد سالم از مادر وابسته به تریاک خواهد بود. میزان مصرف تجویزی این دارو در افراد مختلف متفاوت است و باید حتما تحت نظر پزشک مصرف شود.

عوارض ترک متادون 

مصرف قرص یا شربت متادون به خصوص با دوز بالا، قدرت اعتیادآوری جسمی بسیار بالایی دارد. معمولا متادون برای درمان اعتیاد به اوپیات‌ها تجویز می‌شود، اما این درمان نامناسب گاهی زمینه‌ساز اعتیاد دیگری را فراهم می سازد. مصرف مداوم متادون باعث می‌شود که تحمل بدن مصرف‌کننده نسبت به اثر دارو به سرعت بالا برود که بیمار مجبور می‌شود مقدار بیشتری متادون را برای تجربه کردن همان اثرات دلخواه قبلی مصرف نماید.

بیشتر بخوانید: اپیوم در میناب

وقتی بدن برای ارائه عملکرد عادی به متادون وابسته ‌شود، اعتیاد به متادون شروع می شود. مصرف‌کنندگانی که دچار وابستگی به متادون شده اند، پس از قطع مصرف با عوارض ترک متادون روبرو می شوند. دلیل ایجاد عوارض ترک اعتیاد به این صورت است که بدن مجبور است دوباره بیاموزد که چگونه عملکرد عادی و بدون وجود متادون داشته باشد.

در زمانی که بدن سعی می‌کند تا عملکردهای عادی را دوباره تثبیت کند، عوارض ترک متادون بروز می‌کند که ترک اعتیاد را دشوار می‌گند.

ممکن است بیماران پس از قطع مصرف متادون دچار عوارض شدیدی شوند، به همین دلیل توصیه می شود برای ترک اصولی و درست به کلینیک های معتبر و متبحر و خوشنام مراجعه شود، کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد.

این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

فرآیند ترک اعتیاد در هر فرد متفاوت است. عوارض و مدت زمان ترک اعتیاد به شدت و مدت زمان اعتیاد فرد، تحمل و شیمی بدن مصرف‌کننده بستگی دارد.

معمولا عوارض ترک متادون ۲۴ ساعت پس از آخرین بار مصرف شروع می‌شود، ۱۵ تا ۶۰ ساعت طول می‌کشد تا متادون از بدن خارج شود. برخی مصرف‌کنندگان نیز چند روز بعد از آخرین بار مصرف با عوارض خماری متادون مواجه می شوند.

عوارض ترک متادون بسته به شدت اعتیاد می تواند ۳ تا ۶ هفته به طول انجامد. این عوارض در ۷ تا ۱۰ روز اول درمان شدت بیشتری دارد و برای برخی بیماران طولانی‌تر است. متادون نسبت به بقیه داروها و مواد مخدر، مدت بسیار طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند و بعضی مواقع عوارض ترک آن تا روز هفتم به اوج نمی‌رسد. در این زمان فرد در حال ترک متادون، عوارض جسمی مشابه آنفلوآنزا و علائم روانی  مانند اضطراب را تجربه می کند. 

ترک اصولی متادون چند روز طول می کشد؟

ترک اعتیاد محرک متادون با روش های اصولی و صحیح با طی موفقیت آمیز مرحله سم زدایی حدودا 2 الی 3 هفته زمان نیاز دارد. افرادی به ترک اعتیاد در منزل اقدام می کنند بهتر است مرحله سم زدایی برای ترک هر ماده مخدری را در کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد انجام دهند.

بیشتر بخوانید: B2 در میناب

عوارض خماری و درد های ناشی از آن با توجه به نوع اعتیاد و مدت زمان آن در هر فرد متفاوت است، طول دوره سم زدایی و ترک اعتیاد نیز در هر فرد متفاوت خواهد بود. در یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر بعد از انجام آزمایش های لازم و تجویز پزشک ترک اعتیاد، باید بهترین شرایط برای ترک اعتیاد بیماران فراهم شود تا طول دوره ترک به حداقل برسد.

بوپر در میناب

در این روش با کاهش تدریجی دوز دارو میزان درد های عضلانی و استخوانی به کمترین حالت می رسد و سم زدایی مخدر متادون بین 7 الی 10 روز به طول خواهد انجامید.

در زمان بستری در مرکز ترک اعتیاد، بیمار بصورت شبانه روزی تحت نظر روانشناس و پرستار است و روزانه سه نوبت توسط روانپزشک ویزیت می‌شود و با توجه به سیر بیماری و شرح حال بیمار که توسط روانشناس ثبت شده است، داروهای او تغییر می‌کند. 

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟