B2 در میناب 07642228010✔️

B2 در میناب 07642228010✔️

1401/10/1 459 0

B2 در میناب 07642228010✔️

قرص b2 یا Buprenorphine دارویی است که برای درمان اعتیاد به مواد افیونی مانند هروئین، متادون و دارو‌های مسکن تجویز می‌شود.

B2 در میناب

قرص b2 یا Buprenorphine دارویی است که برای درمان اعتیاد به مواد افیونی مانند هروئین، متادون و دارو‌های مسکن تجویز می‌شود. قرص ب2 (بوپرنورفین) به نام تجاری Subutex و Suboxone نیز شناخته می‌شود و برای درمان دردهای شدید نیز استفاده می شود. 

B2 در میناب

عملکرد داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین یا ب 2

بوپرنورفین یا ب2 به گیرنده‌های افیونی در مغز متصل می‌شود و خروج افیون را سرکوب نموده و مانع از تاثیرگذاری آن بر مغز می‌شود. این دارو مورد تایید اداره غذا و دارو (FDA) می باشد. زمانی درمان اعتیاد با قرص b2 موفقیت آمیز خواهد بود که بیمار تحت یک برنامه صحیح و تخصصی روش های گروه درمانی اعتیاد اقدام به ترک اعتیاد نماید.

برنامه‌ صحیح خواهد توانست شرایط ذهنی، جسمانی و محیطی فرد مبتلا به اعتیاد را به خوبی خواهد کرد. مصرف ب2 در کنار دیگر مخدر ها عوارض جانبی شدیدی به همراه خواهد داشت و به همین دلیل باید تحت نظر دکتر ترک اعتیاد متخصص استفاده شود.

بیشتر بخوانید: نشانه و علامت اعتیاد به مواد مخدر

انواع مخدر بوپرنورفین 

قرص بوپرنورفین

رایج‌ترین نوع مصرف قرص b2 به صورت زیر زبانی تجویز می‌شود و  ۲ و ۸ میلی گرم عرضه می شود. احتمال جذب در روش زیر زبانی قرص بوپرنورفین فقط ۱۰ درصد است، به همین دلیل در مقایسه با آمپول بوپرنورفین علائم ترک اعتیاد کمتری دارد.

پد بوپرنورفین

پد بوپرنورفین یک چسب دارویی است که روی پوست قرار می‌گیرد تا میزان خاصی از دارو را از طریق پوست به جریان خون منتقل نماید. مزیت استفاده از پد نسبت به سایر روش‌ها، انتقال دوز مشخصی از دارو به بیمار می باشد.

آمپول بوپرنورفین

آمپول بوپرنورفین که بعضی مواقع توسط مراکز غیر مجاز و به صورت قاچاق تجویز می‌شود، می‌تواند جایگزینی برای قرص بوپرنورفین باشد که البته در مقایسه با قرص، عوارض جانبی بیشتری دارد و میزان مصرف آن باید طبق تجویز پزشک انجام شود. تزریق بوپرنورفین به ناحیه معده صورت می‌گیرد و معمولا یک بار در ماه تزریق می‌شود. بین دوز‌های مصرف حداقل ۲۶ روز فاصله نیاز است.

ایمپلنت بوپرنورفین

ایمپلنت از جدید‌ترین روش‌های درمانی مصرف بوپرنورفین است. ویژگی این روش در مقایسه با مصرف قرص و تزریق آمپول این است که نگرانی بابت فراموشی مصرف دارو وجود نخواهد داشت. در استفاده از ایمپلنت باید دقت شود، زیرا عوارض نادر اما جدی از جمله آمبولی و مرگ ناشی از قرار دادن نادرست ایمپلنت‌های دارویی، سلامتی بیمار را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: مهم ترین دوران برای پیشگیری از اعتیاد

طریقه مصرف قرص b2

بیماران معمولا مصرف قرص b2 را حداقل ۱۲ ساعت پس از استفاده مواد افیونی و بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف متادون شروع می کنند، اما این زمان با توجه به وضعیت هر فرد متغیر می باشد. طبق توصیه پزشکان باید تا حد امکان بین استفاده از مواد مخدر و درمان بوپرنورفین فاصله‌ای در نظر گرفته شود. نکته مهم دیگر این است که درمان اعتیاد با هر دارو یا مخدر جایگزین، حتما باید با زیر نظر پزشک متخصص و یک تیم با تجربه انجام شود.

متادون در میناب

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

آیا قرص ب2 اعتیاد آور است؟

قرص b2 گیرنده‌های مواد افیونی را فعال می‌کند و میل به مصرف را کاهش می‌دهد، ولی مشکل بزرگتر، احتمال وابستگی به خود داروست. البته تعداد کمی از بیماران توانایی کنترل دارویی خود را از دست می‌دهند و دچار سوء مصرف بوپرنورفین می‌شوند؛ که بیمار باید برای ترک ب2 اقدام نماید. بوپرنورفین برخی وابستگی‌های موجود در بدن بیمار به مواد افیونی را حفظ می‌کند، اما این امر قابل کنترل بوده و کم کم برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: متادون در میناب

مواد مخدری که سریع‌تر به مغز می‌رسد، پتانسیل بالاتری برای اعتیاد دارد، داروهایی که فرایند و چرخه کوتاه‌تری برای اثر‌گذاری دارند نسبت به داروهایی که سیکل طولانی‌تری دارند، قدرت اعتیاد آوری بالاتری خواهند داشت. چرخه بوپرنورفین نیز آرام شروع می‌شود و تاثیر خفیف و طولانی مدتی دارد؛ به همین دلیل در مقایسه با موادی چون هروئین و مورفین، وابستگی کمتری در فرد ایجاد می‌کند.

قرص b2 چند روز در ادرار می ماند؟

معمولا قرص b2 ۱۰ الی ۱۵ روز بعد از آخرین بار مصرف، در آزمایش مستقیم بوپرونورفین مشخص است. به احتمال زیاد در صورت انجام تست مرفین، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود. اما در صورت درخواست تست دقیق‌تر، آزمایشات مربوط به مشتقات مرفین از جمله قرص ب2 قطعا جواب مثبت خواهد بود.

عوارض قرص ب 2 

بوپرنورفین بر خلاف سایر مواد افیونی مانند هروئین، سقف اثر دارد، یعنی تا زمانی که فرد میزان مشخصی از ماده مخدر را مصرف نکند، اثرات آن را حس نخواهد کرد، اما قرص b2 مانند سایر داروها، عوارض جانبی متعددی به همراه دارد. متداول ترین عوارض جانبی بوپرنورفین را می توان به این صورت برشمرد:

سر درد

خشکی دهان

سوزش و خارش پوست

دل درد

تورم یا قرمزی در ناحیه پد بوپرنورفین

بی خوابی

بعضی از عوارض نامطلوب مصرف بوپرنورفین که باید بیشتر به آن توجه شود، به این شرح است:

تب و لرز

گرفتگی عضلات

توهم

تعریق

اسهال و استفراغ

سرگیجه

بهترین روش ترک قرص بوپرنورفین 

اگر از قرص بوپرنورفین به عنوان بخشی از فرایند درمانی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر از جمله ترک شیشه استفاده می کنید، بدن به لحاظ جسمی به دارو وابسته می‌شود. برای ترک قرص b2 روش‌های متفاوتی وجود دارد که به سه مرحله اصلی آن اشاره می‌کنیم:

بیشتر بخوانید: کلینیک ترک اعتیاد در میناب

۱- مشورت با پزشک 

از مصرف بوپرنورفین بدون اجازه پزشک خودداری نمایید. پزشک با تنظیم برنامه‌ صحیح و دقیق برای پاکسازی کامل بدن ا، از دارو استفاده می کند. گاهی مواقع پزشک ترک مواد مخدر با شروع روند درمانی، از داروهای دیگر نیز برای کمک به پروسه سم زدایی کمک خواهد گرفت.

بوپر در میناب

۲- کاهش تدریجی مصرف دارو 

توصیه می شود میزان مصرف بوپرنورفین به تدریج کاهش یابد. این مرحله با توجه به شرایط بیمار باید در طی یک دوره سه هفته‌ای یا بیشتر انجام گیرد. معمولا در هر هفته مقدار مصرف ده تا بیست درصد کاهش می یابد که این روش باعث کاهش علائم ترک اعتیاد نیز خواهد شد و احتمال عود بیماری و میزان سختی ترک آن را کمتر خواهد نمود.

۳- مراجعه به روان درمانگر 

با وجود موفقیت در فرایند ترک بوپرنورفین، از مراجعه به درمانگر غافل نشوید. حتی اگر از لحاظ جسمی به بهبودی کامل برسید، امکان وجود برخی از علائم بیماری به خصوص علائم روانشناختی وجود خواهد داشت.

توصیه می شود در کنار مراحل ذکر شده، در جلسات گروه درمانی اعتیاد و برقراری ارتباط با بیمارانی که تجربه مشابهی دارند شرکت کنید. این کار می‌تواند به روند درمان سرعت دهد.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟