مهم ترین دوران برای پیشگیری از اعتیاد | 07642228010✔️

مهم ترین دوران برای پیشگیری از اعتیاد | 07642228010✔️

1401/9/7 154 0

مهم ترین دوران برای پیشگیری از اعتیاد | 07642228010✔️

براساس آمار موجود، بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر و به خصوص مخدرهای جدید جوانان هستند.

مهم ترین دوران برای پیشگیری از اعتیاد

براساس آمار موجود، بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر و به خصوص مخدرهای جدید جوانان هستند. خطر گرایش به مواد مخدر از دوره نوجوانی آغاز می شود، در این دوره فرد حساس ترین و مهمترین دوران زندگی خود را می گذراند. ویژگی هایی چون استقلال طلبی، مخالفت با والدین، گرایش به گروه همسن و... نوجوان را به انجام رفتارهای پرخطر چون مصرف مواد مخدر سوق می دهد. طبق این بررسی ها رشد اعتیاد در گروه سنی 20 تا 30 سال طی سالهای اخیر قابل ملاحظه است.

متادون در میناب

خانواده نخستین جایگاه شکل گیری و جهت دهی به شخصیت فرد را دارد، اما به دلیل فقر آموزشی نقش اصلی را در گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر جدید را ایفا می کنند. خانواده مهمترین محیط برای پیشگیری از سوءمصرف مواد است، دلایل آن را به اختصار بیان می کنیم:

1- والدین موثرترین افراد در زندگی فرزندان خود هستند و بیشترین ارتباط را با او دارند. 

2- والدین مهمترین الگوی رفتاری فرزندان خود هستند. 

3-بهترین زمان برای پیشگیری اولیه از مصرف مواد، سالهای ابتدایی زندگی فرد در خانواده یعنی کودکی و نوجوانی است.

تحقیقات می دهد که اگر پیشگیری از طریق خانواده باعث به تعویق افتادن اولین مصرف سیگار یا هر ماده دیگری باشد و خانواده ها فرزندانشان را بدون تجربه استفاده از مواد به 18 سالگی برسانند، شانس ایجاد مشکلات جدی سوء مصرف مواد و اعتیاد در سالهای بعدی زندگی کاهش خواهد یافت. مصرف مواد در کودکی و نوجوانی می تواند بر مغز فرد که هنوز دوره رشد و تکامل آن کامل نشده تاثیراتی برگشت ناپذیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: متادون در میناب

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب، با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، تجربه و کارآمدی قابل توجهی کسب نموده است و آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

برای سالم نگه داشتن فرزندان از اعتیاد و به استحکام و ثبات خانواده کمک به چند راهکار اساسی نیاز است که به شرح آنها می پردازیم:

حفظ ارتباط با فرزندان

در بسیاری خانواده ها به دلایل مختلف از جمله ساعات طولانی کار یک یا هر دوی والدین ارتباط چندانی با فرزندان ندارند. والدین بایستی هر روز دقایقی را برای گفتگو به هر یک از فرزندان اختصاص دهند. هدف ما از هر فعالیت شغلی فراهم کردن شرایط مناسب برای یک زندگی موفق فردی و خانوادگی است و نباید آرامش و رابطه صمیمی بین اعضای خانواده صرف کار شود.

باید در ایجاد شرایط مناسب برای فرزندمان از او بخواهیم راجع به دیدگاهها، اهداف، علائق و آرزوهای خود همچنین مشکلات و چالش های پیش آمده در طول روز صحبت کند و نحوه حل آن موارد را مورد بررسی قراردهیم و از این طریق به او در یادگیری مهارتهای حل مسئله کمک کنیم. این مهارت به او می آموزد تا در رو در رو شدن با مشکلات تحت تاثیر فشار همسالان قرار نگیرد و برای حل مشکل به مواد مخدر روی نیاورد.

بوپر در میناب

اگر نوجوان احساس م‌کند که از مهارت کافی برای صحبت کردن ندارد و فقط بزرگسالان مهارت کافی در برقراری ارتباط و گفت‌وگو دارند و به موقع و به جا صحبت می‌کنند، سعی می کند کمتر صحبت ‌کن دو اعتماد به نفس کافی برای صحبت کردن و ابراز عقیده نخواهد داشت، اینجاست که والدین با ایجاد فضای امن و محبت آمیز باید او را به بیان نظراتش تشویق کنند.

بیشتر بخوانید: کلینیک ترک اعتیاد در میناب

درک احساسات فرزندان

بعضی مواقع واکنش های کودکان از دید یک بزرگسال نامناسب یا غیر عادی است، شاید آنچه برای یک بزرگسال جزیی و بی اهمیت است برای کودکان بسیار مهم است. این موضوع به نگرش متفاوت آنان به موضوعات و موقعیت هایی که برای نخستین بار تجربه می کنند بستگی دارد.

بهتر است به جای قضاوت کردن آنها نشان دهیم که احساساتشان را درک می کنیم و این احساسات برای ما مهم است.

 

گوش کردن فعال 

برای گوش کردن فعال با فرزندان باید فعالیتهای دیگر مثل تماشای تلویزیون، خواندن روزنامه یا کار منزل را قطع کنیم و با ارتباط چشمی مناسب به او نشان دهیم که به صحبت های او توجه داریم.

زمانی که به سخنان فرزندمان علاقه نشان دهیم او هم برای صحبت کردن تشویق می شود و راحت تر با ما سخن می گوید. 

نظرخواهی از فرزندان

اگر کودک بداند به نظراتش اهمیت داده می شود در گفتگو ها و اظهار نظرها شرکت خواهد نمود. زمانی که در مورد مسائل روزمره از بچه ها سوال کنیم و از آنان راجع به تصمیمات خانوادگی نظر خواهی کنیم، آنان هم علاقه بیشتری بری شرکت در گفتگوی با ما نشان می دهند و نظراتشان را با ما در میان می گذارند. اگر درباره به مسائل روزانه با فرزندمان گفتگو کنیم او هم در مسائل جدی تری با ما صحبت و مشورت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: علائم قطع مصرف متادون

تشویق فرزندان

همه کودکان جنبه های مثبتی در رفتارهایشان دارند، کافی است ما به آنها توجه کنیم. یادآوری کردن توانایی ها و صفات خوب کودکان به آنها کمک می کند ارزش خود را بهتر بشناسند و اعتماد بنفس بهتری داشته باشد. تاکید بر صفات نفی و نقاط ضعف به صورت تکراری و با لحن سرزنش آمیز نه تنهاکمکی نخواهد کرد بلکه فرزندمان را از ما دور خواهد کرد.

اگر در هرکارنامه اول نمره های ضعیف را یاد آور شویم ممکن است فرزندمان ترجیح دهد مشکلاتش را با ما در میان نگذارد یا ضعف هایش را از ما پنهان کند.

ترک اعتیاد در میناب

کنجکاوی فرزندان

کودکان در سریال ها و فیلم های سینمایی شبکه های داخلی و به ویژه شبکه های ماهواره ای دائما در معرض پیام های تلویزیونی راجع به سیگار، الکل و مواد مخدر هستند. همچنین آنان اطلاعات و پیام هایی هم از، سینما ،مجلات و روزنامه ها، مدرسه و دوستان به دست می آورند.

بسیاری از کودکان و نوجوانان نسبت به مواد کنجکاوند و برخی برای ارضاء حس کنجکاوی به مصرف مواد دست می زنند. باید والدین درباره موادی که ممکن است فرزندشان با آنها مواجه شود آشنا باشند و او را از عواقب مصرف مواد آگاه کنند.

بیشتر بخوانید: عوامل ایجاد اعتیاد به مواد مخدر

نوجوانانی که والدینشان الکل، آرام‌بخش و آمفتامین مصرف می‌کنند، بیش از نوجوانان دیگر در معرض استفاده از گیاه ماری جوانا، حشیش، الکل و دیگر مواد مخدر قرار دارند. علت اعتیاد به مواد مخدر بین جوانان  بسیار ریشه‌ دار و گسترده است، اما تأثیر محیط و اطرافیان، مهم‌ترین دلیل اعتیاد در نوجوانان و جوانان می باشد.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟