علائم قطع مصرف متادون 07642228010🟪ترک اعتیاد در میناب

علائم قطع مصرف متادون 07642228010🟪ترک اعتیاد در میناب

1401/9/7 949 0

علائم قطع مصرف متادون 07642228010🟪ترک اعتیاد در میناب

شدت عوارض ترک متادون معمولا متوسط است و چند هفته به طول می انجامد. سم‌زدایی دارویی در مراکز معتبر ترک متادون، عوارض ترک متادون را کاهش می‌دهد و درمان را برای مصرف‌کننده ایمن‌تر می کند.

علائم قطع مصرف متادون

شدت عوارض ترک متادون معمولا متوسط است و چند هفته به طول می انجامد. سم‌زدایی دارویی در مراکز معتبر ترک متادون، عوارض ترک متادون را کاهش می‌دهد و درمان را برای مصرف‌کننده ایمن‌تر می کند. متادون می‌تواند داروی بسیار کمک‌کننده‌ای برای درمان اعتیاد به مواد افیونی باشد. بااین‌حال، این دارو می‌تواند احساسات مختلفی را ایجاد نماید.

بیشتر بخوانید: عوامل ایجاد اعتیاد به مواد مخدر

اکثر افرادی که برای درمان ترک اعتیاد ، مصرف متادون را خودسرانه شروع می‌کنند آن را تا آخر عمر ادامه می‌دهنددر حالی که یک دوره ۱۲ ماهه برای ترک توصیه شده است.

قطع ناگهانی مصرف متادون باعث بروز نشانه‌های ترک می شود که اگرچه به‌ندرت خطرناک هستند اما می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند. 

متادون در میناب

علائم ترک متادون 

مصرف قرص یا شربت متادون به خصوص در دوزهای بالا، قدرت اعتیادآوری جسمی بسیار بالایی به دنبال دارد. معمولا متادون برای درمان اعتیاد به اوپیات‌ها تجویز می‌شود، اما این درمان نامناسب گاهی زمینه‌ساز اعتیاد دیگر را فراهم می آورد. مصرف مداوم متادون باعث می‌شود تحمل بدن مصرف‌کننده نسبت به اثر دارو به سرعت بالا رفته و در نتیجه بیمار مقدار بیشتری متادون را برای تجربه کردن همان اثرات دلخواه قبلی مصرف خواهد نمود.

هنگامی که بدن به متادون وابسته می‌شود، اعتیاد به متادون شکل می گیرد. مصرف‌کنندگانی که دچار وابستگی به متادون شده اند، پس از قطع مصرف با عوارض ترک متادون مواجه می شوند. دلیل ایجاد عوارض ترک اعتیاد این است که بدن مجبور می شود دوباره عملکرد عادی را بدون وجود متادون داشته باشد. همان‌طور که بدن سعی می‌کند تا عملکردهای عادی را دوباره بازیابد، عوارض ناراحت‌کننده‌ای بروز می‌کند و ترک اعتیاد را دشوار می‌کند.

ممکن است بیماران بعد از قطع مصرف متادون دچار عوارض شدیدی شوند که سم‌زدایی دارویی می تواند شدت عوارض ناشی از قطع مصرف متادون را کاهش دهد. فرآیند ترک اعتیاد برای تمام بیماران یکسان نخواهد بود و عوارض و مدت زمان ترک اعتیاد نیز به شدت و مدت زمان اعتیاد فرد بستگی دارد. تحمل و شیمی بدن مصرف‌کننده نیز در عوارض ترک متادون و طول دوره درمان تاثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف متادون

علائم ترک متادون

علائم ترک متادون مشابه عوارض ترک دیگر اوپیات‌ها، از جمله هروئین و مورفین است اما چون متادون، مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند، بسیاری از مصرف‌کنندگان مدتی طولانی با علائم آزاردهنده ترک متادون درگیر هستند. علائم ترک متادون معمولاً متوسط و مشابه علائم آنفلوآنزا است.

شایع‌ترین و شدیدترین علائم ترک متادون به شرح زیر است:

لرز

 تب

 اضطراب

درد عضلانی

حالت تهوع یا استفراغ

تعریق

تپش قلب

 انقباض‌های شکمی

تحریک‌پذیری

پارانویا

اسهال

میل شدید به مصرف متادون

بی‌خوابی

توهم

افسردگی

 اگر مصرف‌کننده هم‌زمان به چند ماده مخدر اعتیاد داشته باشد، فرایند ترک اعتیاد طولانی‌تر و آزاردهنده‌تر خواهد بود.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب، با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، تجربه و کارآمدی قابل توجهی کسب نموده است و آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

بوپر در میناب

عوارض ترک متادون چند روز است؟

عوارض ترک متادون معمولا ظرف ۲۴ ساعت پس از آخرین بار مصرف شروع خواهد شد و ۱۵ تا ۶۰ ساعت زمان لازم است تا متادون از بدن خارج شود. برخی مصرف‌کنندگان نیز چند روز بعد از آخرین بار مصرف با عوارض خماری متادون روبه‌رو می‌شوند. عوارض ترک متادون معمولا ۳ تا ۶ هفته به طول می انجامد که البته در صورت شدید بودن اعتیاد، طول دوره درمان بیشتر خواهد بود.

عوارض ترک متادون در ۷ تا ۱۰ روز اول درمان بیشترین شدت را دارد، این دوران برای برخی بیماران طولانی‌تر است. متادون نسبت به بقیه داروها و مواد مخدر، گاهی اوقات عوارض ترک آن تا روز هفتم به اوج نمی‌رسد. در این زمان فرد در حال ترک متادون، عوارض جسمی مشابه آنفلوآنزا و علائم روانی ناراحت‌کننده‌ای مانند اضطراب را تجربه می کند. 

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف بوپر

روزهای اول تا دوم: علائم ترک حداقل تا ۳۰ ساعت پس از آخرین دوز مصرف متادون شروع نمی‌شود و بسته به مقدار داروی مصرف‌شده این زمان ممکن است بیشتر طول بکشد. علائم جسمی مانند لرز، تب، ضربان سریع قلب و دردهای عضلانی در این مدت آغاز خواهد شد.

روزهای سوم تا هشتم: در این بازه زمانی، میل به مصرف متادون شدید است. اضطراب، بدن‌درد، حالت تهوع، بی‌خوابی و تحریک‌پذیری در این مرحله شایع‌هستند. علائم جسمی شبه آنفولانزا نیز همچنان ادامه دارد. قرص متادون به مدت زیادی در بدن باقی می‌ماند به همین دلیل بین سه تا هشت روز طول می‌کشد تا علائم به اوج خود برسد. در این مرحله علائم دیگری مانند افسردگی، استفراغ و گرفتگی عضلات نیز ظاهر می‌شوند.

روزهای نهم تا پانزدهم: بعد از گذشت اوج علائم، نشانه‌ها شروع به فروکش می‌کنند، اما برخی علائم مثل تحریک‌پذیری، اسهال و ناراحتی جسمی همچنان ادامه دارند. میل به مصرف شربت متادون هنوز همچنان وجود دارد و ممکن است علائم افسردگی نیز بروز پیدا کنند. افسردگی در این مرحله ممکن است شدید باشد و باعث کاهش انگیزه و احساس لذت در فرد بشود.

روزهای پانزدهم به بعد: برخی علائم مانند سطح پایین انرژی، اضطراب، مشکلات خواب و ولع مصرف به ‌طورمعمول برای دو تا سه هفته ادامه خواهد داشت. پس از پایان سه تا شش هفته سم‌زدایی، بسیاری از افراد علائم ترک پس از حاد را تجربه می‌کنند. این علائم ممکن است ماه‌ها و در برخی موارد تا دو سال طول بکشد. برخی از این علائم عبارت‌اند از: تحریک‌پذیری، اضطراب، افسردگی، ناتوانی در احساس لذت، مشکل خواب و تمرکز پایین.

عوارض ترک ناگهانی متادون 

ترک ناگهانی و یا خودسرانه متادون منجر به بروز سندرم ترک می شود. این روش به ندرت زندگی فرد را تهدید می‌کند، اما می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و خطر بازگشت به اعتیاد در این روش فزاینده خواهد بود. طبق تجربه متخصصان، ترک ناگهانی متادون باعث بروز عوارض سندرم پس از ترک اعتیاد حاد (PAWS) می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم مصرف متادون

PAWS می‌تواند ماه‌ها طول بکشد و برخی بیماران بیش از دو سال با این سندرم درگیر هستند. PAWS با علائمی مانند تحریک‌پذیری، اضطراب، افسردگی، ناتوانی در لذت بردن از زندگی، اختلالات خواب، اختلالات جنسی و ضعف در هماهنگی همراه است.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

بی خوابی ترک متادون چند روز است؟

امکان دارد بی خوابی بعد از ترک متادون در برخی افراد تا ۶ ماه و یا حتی بیشتر ادامه یابد، در هر صورت روز ابتدایی قطع مصرف می‌تواند مشکل‌ساز و نگران‌کننده باشد. بی خوابی بعد از ترک متادون از جمله دلایلی است که می‌تواند شروع درمان را برای بیمار مشکل تر کند.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟