عوامل ایجاد اعتیاد به مواد مخدر 07642228010

عوامل ایجاد اعتیاد به مواد مخدر 07642228010

1401/9/6 163 0

عوامل ایجاد اعتیاد به مواد مخدر 07642228010

اعتیاد یک مشکل جهانی است و با وجود تلاش های دولت و دیگر ارگان ها در مسئله کنترل اعتیاد، مصرف مواد مخدر روندی رو به رشد دارد.

عوامل ایجاد اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد یک مشکل جهانی است و با وجود تلاش های دولت و دیگر ارگان ها در مسئله کنترل اعتیاد، مصرف مواد مخدر روندی رو به رشد دارد. 

اعتیاد یک مشکل اجتماعی، روانی و خانوادگی است و با نشانه های روانی، شناختی و رفتاری عواملی مانند فردی یا روانی، مشکلات خانوادگی موجود در خانواده و مسائل اجتماعی در بروز آن دخالت دارند.

متادون در میناب

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب، با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، تجربه و کارآمدی قابل توجهی کسب نموده است و آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف متادون

عوامل ابتلا به اعتیاد

اگر گذشته فرد مبتلا به اعتیاد را بررسی شود، وجود مشکل شخصی، خانوادگی یا اجتماعی محرز می باشد که برای فرار از آن به مصرف مواد روی آورده است. 

علل شخصی مصرف مواد مخدر

گاهی افراد به دلیل مشکلات فردی در زندگی و عدم توانایی تحمل، به سمت اعتیاد کشیده می شوند. در ابتدا تصور می کنند با مصرف مواد مخدر مشکلات آن ها حل می شود اما فقط مشکلی جدیدی به مشکلات دیگر آن ها اضافه می شود.

افرادی که شخصیت‌های خودشیفته، پرخاشگر و ضد اجتماعی دارند، مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند؛ چون مصرف مواد مخدر نیاز‌های روانی آنها را برطرف می‌کند. از سوی دیگر، افرادی با شخصیت‌های افسرده و با شخصیت‌های زود رنج و احساساتی نیز مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند، زیرا نیاز‌های درونی و روانی در این افراد نیز بوسیله مصرف مواد مخدر برطرف می‌شود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت هر شخصی می‌تواند مستعد اعتیاد به مواد مخدر باشد.

در بررسی علل گرایش به اعتیاد اینطور گفته شده که فرد با استفاده از مواد مخدر در مرتبه نخست احساس سرخوشی می‌کند و احساس می‌کند نیاز‌های روانی او را برطرف کرده است. به این ترتیب، از نظر روانی معتاد به مواد مخدر و به مرور با مصرف مکرر مواد به آن‌ها وابسته می‌شود که در این مرحله، بیمار و به مواد مخدر، معتاد شده است.

فرار از روزمرگی ها

گاهی افراد تمایلی برای زندگی کردن ندارند و فکر می کنند زندگی بی معنا و کسل کننده شده است و به همین دلیل به سمت مصرف مواد روی می آورند تا تفریحی برای زندگی روزمره شود. آن ها ابتدا به صورت تفریحی مواد مصرف می کنند و و رفته رفته به دام می افتند.

اختلالات شخصیتی

طبق گزارشات انجام شده سبک شخصیت فرد ارتباط مستقیمی با گرایش فرد به اعتیاد دارد، از جمله این مشکلات شخصیتی می توان به استرس های فراوان، افسردگی، ضد اجتماعی بودن فرد و دیگر اختلالات روانی، اشاره نمود. معتادان که از لحاظ رفتاری و روانی دچار مشکلاتی هستند، این مشکل ریشه در گذشته آن ها دارد که با مصرف مواد مخدر سعی در حل آن داشته اند که اعتیاد باعث تشدید این مشکل شده است.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف بوپر

مشکلات روحی و روانی

بعضی افراد به دلیل مشکلات روانی مانند کمبود اعتماد به نفس یا عزت نفس پایین توانایی روبرو شدن و تحمل مشکلات را ندارند و برای رهایی از مشکلات به مصرف مواد مخدر پناه می برند، افراد مبتلا به افسردگی نیز ممکن است گاهی برای فرار از تنهایی و انزوا به اعتیاد روی بیاورند.

بوپر در میناب

علل خانوادگی بروز اعتیاد

گاهی این بیماران به دلیل مشکلات موجود در خانواده، به دنبال مصرف مواد مخدر می روند، وقتی صبر و تحمل آن ها در برابر مشکلات خانوادگی تمام شود به دنبال راهی برای فرار هستند و مصرف مواد را انتخاب می کنند.

کنترل بیش از اندازه فرزندان

بعضی والدین تصور می کنند با محدود کردن فرزندان جلوی مبتلا شدن به اعتیاد آنها را خواهند گرفت، اما زمانی که فرزندان بیش از اندازه در زندگی کنترل شوند، بیشتر از دیگران دست به کارهای مجرمانه می زنند.

جر و بحث های مکرر والدین

وقتی محیط خانواده برای فرزندان تنش زا باشد و امینیت و آرامش آن ها را فراهم نکند، فرزندان برای فرار از این اختلافات و ناهنجاری ها به سمت اعتیاد و دیگر انحرافات اجتماعی دیگر خواهند رفت.

اعتیاد یکی از هم خانه ها

افرادی که در خانواده هایی زندگی می کنند که یکی از اعضای خانواده معتاد است، احتمال روی روی آوردن به مواد مخدر بسیار زیاد است، چون دیگر از مواد مخدر ترسی ندارند و نسبت به دیگران دسترسی آسان تری به مواد مخدر دارند.

پول بیش از اندازه

برخی از افراد ظرفیت پول زیاد را ندارند و همین رفاه اقتصادی آن ها را به بدبختی می کشاند. آن ها به دلیل درآمد زیادی که دارند خود را درگیر مهمانی های شبانه و خوش گذرانی های بیش از اندازه می کنند که همین موضوع می تواند زمینه ساز اعتیاد باشد.

بیشتر بخوانید: علائم مصرف متادون

بی پولی خانواده

فقر هم یکی از مشکلاتی است که در بعضی خانواده ها، فرزندان را به انحراف و آسیب های اجتماعی می کشاند. فقر و اعتیاد یک رابطه مستقیم دارند، اگر افراد فقیر مواد مصرف کنند، هزینه ای دیگر به مخارج زندکی آن ها اضافه می شود و از سوی دیگر فرد معتاد توانایی کار کردن را نیز نخواهد داشت.

علل اجتماعی مصرف مواد مخدر

دسترسی آسان به مواد مخدر

اگر فرد در محیطی زندگی کند یا رفت و آمد داشته باشد باشد که دسترسی به مواد مخدر آسان است و به راحتی بتواند مواد تهیه کند، بیشتر به سمت مصرف آن گرایش پیدا می کند.

دوستی با افراد ناموجه

کودکان و نوجوانان خانواده بیشترین تاثیر را از دوستان خود دریافت می کنند و نسبت به رفتار و علایق آن ها حساس می شوند و گاهی سعی می کنند در تجربه آن ها شریک شوند، به همین دلیل در گروه های دوستانه ممکن است اعتیاد به مواد مخدر پیش بیاید. 

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

نداشتن شغل

بیکاری می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود، فرد بیکار افسرده است، اعتماد به نفسش را از دست می دهد یا دیگر امیدی برای زندگی ندارد. افرادی که در زمان بیکاری برنامه های مناسبی برای اوقات فراغت خود نداشته باشند، به سمت اعتیاد می روند و با افراد معتاد معاشرت می کنند و تنهایی خود را پر می کنند.

از جمله موارد دیگری که می تواند در ایجاد اعتیاد موثر باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجویزات پزشکی نادرست و بلند مدت

وراثت

نقش رسانه‌های گروهی

خستگی ناشی از کار‌های سنگین یا مداوم 

بی نظمی در روند خواب 

افراط در روابط جنسی 

تقلید

کمبود‌های جنسی

ناکامی‌ها 

مهاجرت و اختلافات فرهنگی

استقلال‌طلبی جوانان

وجود گروه‌های سودجو در اطراف فرد 

پاشیدگی نظام خانواده

آشنایی نداشتن با انواع مواد مخدر

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟