عوارض مصرف بوپر - ترک اعتیاد در میناب 07642228010

عوارض مصرف بوپر - ترک اعتیاد در میناب 07642228010

1401/9/6 308 0

عوارض مصرف بوپر - ترک اعتیاد در میناب 07642228010

بوپرنورفین با نام تجاری سوبوتکس (Subutex) نیز در بازار عرضه می شود و یک داروی مخدر و مسکن قوی اپیوئیدی از آلکالوئیدهای خشخاش است که به صورت نیمه مصنوعی بدست می آید.

عوارض مصرف بوپر

مواد تشکیل دهنده قرص بوپرنورفین 

بوپرنورفین با نام تجاری سوبوتکس (Subutex) نیز در بازار عرضه می شود و یک داروی مخدر و مسکن قوی اپیوئیدی از آلکالوئیدهای خشخاش است که به صورت نیمه مصنوعی بدست می آید. این دارو برای درمان وابستگی و اعتیاد به مواد افیونی و دردهای حاد و مزمن مورد به کار برده می شود.

متادون در میناب

داروی بوپرنورفین در برنامه درمان اعتیاد به مواد افیونی باید با تجویز و تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد. مصرف غیر اصولی و بدون تجویز بوپرنورفین اعتیادآور است و موجب اعتیاد به خود دارو خواهد شد و درمان اعتیاد را پیچیده تر می کند.

مکانیسم اثر بوپرنورفین در درمان اعتیاد

داروی بوپرنورفین به صورت قرص زیر زبانی، تزریقی، پچ پوستی یا به عنوان ایمپلنت استفاده می شود. ساختار شیمیایی بوپرنورفین با تاثیر بر سیستم عصبی مغز باعث کاهش میل به مصرف مجدد، تعدیل عوارض ناخوشایند ترک مواد مخدر و کمک به روند درمان و ترک اعتیاد می شود.

بیشتر بخوانید: علائم مصرف متادون

تمام این موارد زمانی اتفاق می افتد که مصرف بوپرنورفین برای درمان و ترک اعتیاد بر اساس شرایط بیمار و با تجویز و تحت نظر پزشک متخصص و درمانگر انجام گیرد، در غیر اسن صورت پیامد های سوء مصرف قرص ب2 از عوارض مصرف مواد مخدر بیشتر خواهد بود.

نحوه مصرف بوپرنورفین زیر زبانی

بوپرنورفین را دقیقا مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. برای مصرف قرص های زیر زبانی بوپرنورفین باید قرص را به مدت 5 تا 10 دقیقه زیر زبان قرار دهید تا به طور کامل حل شود. معمولا این دارو به صورت روزانه و در یک دوز تجویز می شود. اگر بیش از یک قرص در روز برای شما تجویز شده، می توانید همه قرص ها را با هم یا هر بار 2 قرص را زیر زبان خود قرار دهید.

هرگز قرص های زیر زبانی بوپرنورفین را نبلعید یا نجوید. نحوه مصرف این قرص با قرار دادن دارو زیر زبان و حل شدن آهسته آن می باشد.

بهترین عملکرد بوپرنورفین در جلوگیری از بروز علایم ترک مواد، در صورتی است که دوز اول با ظهور علائم سندروم محرومیت یا ترک مواد مصرف شود. اگر زودتر از این زمان و با فاصله کم از آخرین مصرف مواد، بوپرنورفین مصرف شود امکان ایجاد علائم سندروم محرومیت در اثر مصرف دارو وجود دارد، پس حتما دارو را بر اساس دستور پزشک مصرف کنید.

دوز دارو بر اساس وضعیت بالینی بیمار و پاسخ دهی به درمان، تنظیم می شود. بنابراین هرگز دوز دارو، طول درمان یا تکرار دوزها را زیادتر نکنید. 

قطع ناگهانی این دارو موجب بروز علائم ترک اعتیاد خواهد شد خصوصا اگر دارو را برای مدت طولانی استفاده کرده باشید. 

چنانچه در طول درمان با بوپرنورفین، به علائم سندروم ترک اعتیاد دچار شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. این علایم به این قرار است:

بیقراری و اختلال خلق مانند اضطراب، اختلالات خواب یا افکار خودکشی.

اشک ریزش، آبریزش بینی، تهوع، اسهال، تعریق زیاد، درد عضلانی یا تغییر رفتار ناگهانی.

عوارض قرص بوپرنورفین 

قرص بوپرنورفین (Buprenorphine) یا B2 یه شبه مخدر است که  امروزه شکل دارویی آن برای درمان وابستگی به مواد مخدری مثل هروئین، متادون و داروهای مسکن استفاده می شود. این قرص در درمان های اصولی بیماری اعتیاد به عنوان بخشی از برنامه ترک فیزیکی، درمان روانی و اجتماعی برای بیمار معتاد به مواد مخدر تجویز می شود.

قرص B2 برای درمان درد های شدید نیز کاربرد دارد و به همین دلیل برخی افراد با فکر این که این دارو اعتیادآور نیست، خودسرانه آن را مصرف می می کنند. در حالی بوپرنورفین به شدت اعتیادآور است و ترک آن گاهی از تریاک و هروئین نیز سخت تر می باشد.

تجویز و مصرف بوپرنورفین مانند سایر داروها باید در طول مدت مشخص و تحت نظر پزشک درمانگر اعتیاد صورت گیرد. استفاده نادرست از این دارو نه تنها به درمان اعتیاد کمکی نمی کند بلکه موجب پیچیده تر شدن ترک و درمان اعتیاد نیز خواهد شد. درمان با قرص b2 برای استفاده بزرگسالان و نوجوانان بالای 15 سال قابل استفاده می باشد. 

بیشتر بخوانید: تشخیص مشکلات سوء مصرف مواد مخدر

برای جلوگیری از سرگیجه یا زمین خوردن، از تغییر موقعیت های سریع و نشستن و برخاستن ناگهانی خودداری کنید.

ممکن است خواب آلودگی، گیجی، یبوست، سردرد در هنگام مصرف دارو رخ دهد که اگر یکی از این عوارض طولانی شد یا شدت گرفت، به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید.

برای جلوگیری از یبوست، در رژیم غذایی خود از فیبر بیشتری استفاده کنید، آب بنوشید و ورزش کنید. پزشک می تواند داروی مسهل تجویز کند.

در صورت سوء مصرف بوپرنورفین، تزریق آن یا در مصرف همزمان با الکل، اپیوئیدها و بنزودیازپین ها مانند دیازپام امکان ایجاد عوارض کشنده تنفسی وجود دارد.

در صورت ایجاد عوارض سریعا به پزشک خود مراجعه کنید:

اختلال خلق و خو مانند اضطراب، بی قراری، گیجی و توهم

دردشکمی

اختلال عملکرد غدد فوق کلیه با نشانه هایی مانند خستگی مفرط و کاهش وزن

تنفس سطحی و کند

بیهوشی

ضربان نامنظم و تند قلب

گیجی بسیار شدید

اختلال تنفس در هنگام خواب یا آپنه خواب

خواب آلودگی غیر عادی یا دشواری در برخاستن از خواب

بوپر در میناب

دارو برای کاهش عوارض سندروم محرومیت تجویز می شود اما در برخی موارد خصوصا در مواردی که فرد مبتلا به اعتیاد به موادی با اثر طولانی مانند متادون بوده امکان ایجاد بروز علائم ترک خود دارو وجود دارد، این علائم شامل اسهال، اضطراب، تحریک پذیری، اختلال خواب، لرزش و درد و سفتی عضلانی می باشد، در صورت مشاهده این علائم به پزشک خود مراجعه کنید.

در صورت مشاهده راش پوستی، اختلال تنفس، تورم در ناحیه گلو، صورت و زبان به پزشک مراجعه نمایید.

ایجاد مشکلات جدی کبدی با مصرف بوپرنورفین به ندرت پیش می آید، اما در صورت مشاهده علائمی مانند ادرار تیره، تهوع و استفراغ مقاوم به درمان، کاهش اشتها، زردی در چشم و پوست و درد معده و دردهای شکمی به پزشک خود مراجعه کنید. کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب، با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، تجربه و کارآمدی قابل توجهی کسب نموده است و آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

بیشتر بخوانید: راهکار خاص ترک تریاک

از جمله عوارض سوء مصرف بوپرنورفین می توان به این موارد اشاره کرد:

اختلال در خواب و خواب آلودگی

کند شدن تنفس و مشکلات تنفسی

کند شدن حرکت روده ها و ایجاد یبوست

گیجی، افسردگی و اضطراب

کند شدن حافظه و اختلال در قدرت تصمیم گیری

اختلالات رفتاری، رفتار پرخاشجویانه و غیر معمول

وابستگی فیزیکی

مشکلات کبدی

حالت تهوع و استفراغ

تار شدن دید

ضعف و بی حالی

درد، رفلاکس و سوزش معده

زرد شدن چشم و پوست

سردرد و احساس سبکی در سر

تب خفیف و تعریق

کاهش اشتها

کمردرد

آب ریزش بینی

ادرار تیره رنگ یا به رنگ خاک رس

خطر مرگ در صورت استفاد بیش از حد

علائم روان شناختی در سوءمصرف قرص ب 2

مصرف سرخودانه ب 2 فرد را در معرض خطر ابتلاء به علائم و اختلالات روانشناختی نیز قرار می‌دهد که می تواند شامل این موارد باشد:

بی‌خوابی

ضعف حافظه

تغییرات خلقی

ناتوانی در تفکر

افسردگی 

انجام رفتارهای مخرب و پرخاشگرانه

بیشتر بخوانید: دسته بندی مواد مخدر

علائم سندروم ترک قرص ب 2 یا بوپرنورفین

به دلیل وابستگی جسمانی زیادی که در اثر سوء مصرف این دارو ایجاد می‌شود، قطع ناگهانی یا کاهش زیاد مصرف آن در این افراد به بروز سندروم ترک منجر می شود که شامل عوارض زیر می باشد:

لرزش

احساس ولع وسوسه شدید برای تهیه این دارو یا یک مخدر جایگزین

اسهال

دچار شدن به تغییرات خلقی

استفراغ

دچار شدن به نشانه‌های مربوط به بیماری آنفلونزا نظیر آبریزش بینی

دردهای عضلانی

ترک اعتیاد در میناب

نشانه‌های مسمومیت با قرص ب 2 

در صورت مصرف بیش از حد بوپرنورفین علائم مسمویت در فرد بروز می یابد، از جمله این نشانه‌ها می‌توان به سرد شدن پوست بدن، آهسته شدن ریتم تنفسی، کاهش سطح هوشیاری، غش، کما و یا مرگ اشاره نمود. با توجه به خطرناک بودن بروز این نشانه‌ها در صورتی که این علائم را در فردی مشاهده نمودید بیمار را هرچه سریع تر به یک مرکز درمانی منتقل کنید.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟