علائم مصرف متادون 07642228010 - ترک اعتیاد در میناب

علائم مصرف متادون 07642228010 - ترک اعتیاد در میناب

1401/9/6 173 0

علائم مصرف متادون 07642228010 - ترک اعتیاد در میناب

متادون با نام تجاری دولوفین نیز در بازار وجود دارد و یک داروی مخدر صنعتی است که در آزمایشگاه تولید می‌شود.

علائم مصرف متادون

متادون چیست؟

متادون با نام تجاری دولوفین نیز در بازار وجود دارد و یک داروی مخدر صنعتی است که در آزمایشگاه تولید می‌شود. این دارو به عنوان یک مسکن قوی توانایی برای کاهش درد تجویز می شود و برای افرادی که به دردهای متوسط تا شدید مبتلا هستند مفید است. از دیگر کاربردهای آن در درمان اعتیاد به مواد مخدر مانند هروئین یا مرفین قابل ذکر است.

بیشتر بخوانید: تشخیص مشکلات سوء مصرف مواد مخدر

این دارو همان گیرنده‌های مغزی که هروئین و مرفین بر روی آن عمل می‌کنند را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از این طریق باعث کاهش عوارض ناخوشایند سم زدایی این مواد می شود. تجویز متادون باید توسط پزشک انجام شودد و مصرف خودسرانه آن  باعث اعتیاد بیمار به این دارو خواهد شد.

متادون در میناب

چرا متادون اعتیادآور است؟

متادون از انواع داروهای افیونی است و در آزمایشگاه‌ها و با تقلید از ترکیبات شیمیایی مرفین ساخته می‌شود، به همین دلیل مصرف آن درست مانند تریاک و سایر مواد افیونی باعث ایجاد آرامش و یک احساس خوشایند در فرد خواهد شد. به دنبال تجربه این لذت، فرد برای تجربه مجدد آن به سراغ مصرف متادون می رود.

یکی دیگر از دلایل اعتیاد این موضوع می باشد که با مصرف متادون برای یک دوره زمانی، تغییراتی در ترشح مواد ضد درد به صورت طبیعی از مغز پیش می آید و توانایی کارکرد طبیعی مغز تغییر نموده و فرد برای تجربه احساس طبیعی بودن باید بصورت مرتب مقداری از این ماده را مصرف کند، در غیر این صورت نشانه‌های ناخوشایند جسمی و روانی ترک این ماده ظاهر خواهد شد. در این شرایط برای جلوگیری از بروز این احساسات منفی، مصرف متادون ادامه خواهد یافت.

نشانه‌های مصرف متادون

با هربار مصرف متادون و تا زمانی که اثر دارو از میان نرفته باشد، علائم جسمی و روانی مشخصی در فرد قابل مشاهده است که از آن جمله موارد زیر قابل ذکر می باشد:

ضربان قلب نامنظم

خواب آلودگی

ناتوانی در تمرکز حواس

خشکی دهان

تنگی نفس

خارش بدن

سردرد

بیشتر بخوانید: راهکار خاص ترک تریاک

علائم اعتیاد متادون

علائم اعتیاد به متادون نسبت به سایر مواد مخدر صنعتی دیر تر ظاهر می شود و تشخیص آن سخت تر است، فردی که از یک برنامه درمانی اصولی و تحت نظر پزشک از متادون استفاده می کند، امکان عدم ایجاد هیچ کدام از علائم ترک را خواهد داشت. اولین استفاده از متادون علائمی مثل سر گیچه و سر مستی به دنبال خواهد داشت.

علائم اعتیاد به متادون به شرح زیر است:

تعریق زیاد

خواب آلودگی و گیجی

تنگ و کوچک شدن مردمک چشم

یبوست شدید

حالت تهوع

مشکلات ادرار

خشک شدن دهان

ضعف بدن

سردرد از ناحیه پیشانی

به وجود آمدن مشکلات خواب

مشکلات دستگاه گوارش

افزایش وزن یا کاهش اشتها

تشدید مشکلات بینایی

اختلال در رابطه های جنسی 

کاهش رفلکس ها

پوست سرد و مرطوب 

گر گرفتگی و بالا رفتن دمای دهان

به وجود آمدن مشکلات تمرکزی

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب، با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، تجربه و کارآمدی قابل توجهی کسب نموده است و آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

بوپر در میناب

نشانه‌های مسمومیت با متادون

متادون دارویی است که تجزیه و دفع آن از بدن به آهستگی انجام می گیرد و مقداری از آن در بدن فرد باقی می ماند و در صورتی که فرد در طی این مدت دوباره به مصرف دارو بپردازد علائم مسمومیت ظاهر خواهد شد.بعضی مواقع امکان دارد بیمار در یک نوبت استفاده از متادون به دلیل زیاده روی علائم مسمومیت را نشان دهد. درصورتی که این علائم را در فردی مشاهده نمودید او را هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی برسانید.

سردی بدن

کاهش سطح هوشیاری

کاهش تعداد تنفس

کاهش ضربان قلب

درصورتی که مسمومیت زیاد باشد احتمال ایست قلبی و مرگ نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: دسته بندی مواد مخدر

نحوه تشخیص علائم اعتیاد به متادون

بالا رفتن میزان مصرف

یکی از نشانه‌های اعتیاد به مواد مخدر، بالا رفتن تدریجی میزان مصرف است. پس از مصرف متادون یا هر مخدر دیگر برای یک مدت مشخص، بدن به آن عادت می‌کند که در این شرایط مصرف مخدر دیگر به‌اندازه قبل لذت بخش نخواهد بود، به همین دلیل بیمار برای دستیابی به احساس لذت باید میزان مصرف را افزایش دهد.

بروز نشانه‌های منفی

مخدر متادون وابستگی‌های جسمانی و روانی ایجاد می‌کند و به همین دلیل کسانی که به این ماده اعتیاد داشته باشند، در صورت قطع ناگهانی یا کاهش میزان مصرف دچار نشانه‌های ناخوشایندی مانند درد عضلانی و یا احساس خشم و تحریک‌پذیری خواهند شد که فرد برای بازگشت به شرایط طبیعی به سراغ استفاده مجدد از متادون می رود.

کاهش بهره‌وری

معتادان به متادون معمولا بیشتر زمان خود را صرف یافتن یا مصرف این ماده می‌کنند و از سایر جنبه‌های زندگی خود باز می‌مانند. غیبت‌های کاری، افت تحصیلی و کاهش رابطه با دوستان ازنشانه‌هایی هستند که می تواند نشانه اعتیاد به متادون باشد.

داروی متادون چه مدت در بدن می ماند؟

مدت زمان باقی ماندن داروی متادون در بدن به عوامل متعددی از جمله این عوامل می توان به سن، وزن بیمار، متابولیسم بیمار، عملکرد کبد و کلیه ها، بیماری های زمینه ای، مدت زمان، میزان و فواصل مصرف متادون و نیز همزمانی با مصرف سایر داروها یا مواد مخدر دارد. به همین علت معمولا بازه زمانی 2 تا 13 روز برای حذف متادون از بدن، توسط متخصصین در نظر گرفته می شود.

راه های تشخیص اعتیاد به متادون

تست بزاق 

یکی از راحت ترین آزمایش های تشخیص متادون تست بزاق است و احتمال تقلب در آن بسیار کم است چون در مقابل چشمان شما انجام می شود و نتیحه بعد از گذشت حدود 24 ساعت اعلام می شود. در این تست به راحتی می توان مصرف های اخیر فرد را تشخیص داد، امکان تشخیص چندین ماده به طور همزمان در براق وجود دارد.

نوار سریع تست متادون

یکی از روش های بسیار آسان در تشخیص اعتیاد به متادون استفاده از نوار های سریع تست متادون است، این روش نوعی تست غربالگری ادرار است و زمانی که سطح متادون بیش از ۳۰۰ نانو گرم در میلی لیتر باشد جواب آزمایش فرد مثبت خواهد بود. در این روش نمونه ادرار فرد در یک ظرف جمع آوری می شود و توسط نوار های تست سریعی آزمایش می شود، این نوار ها یک مصرف هستند.

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد در میناب

تست ادرار 

در این روش یک نمونه ادرار از فرد مورد نظر دریافت می شود، این نمونه با استفاده از یک نوار کاغذی با کیفیت تر خواهد بود، در این آزمایش به دلیل جابه جایی نمونه و یا ارائه نمونه تقلبی امکان جواب تست اعتیاد منفی افراد با وجود داشتن اعتیاد وجود دارد. یکی دیگر از راه های دور زدن نوشیدن مقدار زیادی آب توسط فرد معتاد است تا ادرار رقیق شود و تست اعتیاد فرد معتاد منفی تشخیص داده شود. زمان تقریبی ردیابی مصرف متادون در این آزمایش ۲۰ الی ۳۰ روز است.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

تست مو 

در این آزمایش امکان ردیابی تا ۹۰ روز امکان پذیر می باشد و امکان تقلب بسیار کم است اما ب نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی و صرف هزینه بیش تری خواهد داشت. در این آزمایش احتمال مثبت شدن نتیجه افرادی که موی سیاه دارند بیش تر از افرادی است که موی رنگی دارند و هر چه موی افراد بلند تر باشد تاریخچه ی طولانی تری از مصرف مواد مخدر به دست خواهد آمد. همچنین قسمت مو برای تست فاصله ی ۴ تا ۵ سانتی متری از ریشه مو است.

تست تعریق 

یکی دیگر از آزمایش های تشخیص اعتیاد افراد به متادون، تست تعریق است که معایبی نیز دارد، به عنوان مثال تعریق زیاد برخی از افراد باعث ایجاد اختلال در تشخیص اعتیاد به متادون می شود، همچنین امکان سنجش نیز کاهش می یابد. این نوع تست را در ایران وجود ندارد.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟