ترک اعتیاد در میناب | 07642228010

ترک اعتیاد در میناب | 07642228010

1401/9/3 153 0

ترک اعتیاد در میناب | 07642228010

اعتیاد یعنی عادت کردن، خوگرفتن و وابستگی جسمی یا روانی به یک ماده یا انجام یک کار.

ترک اعتیاد در میناب

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب، با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، تجربه و کارآمدی قابل توجهی کسب نموده است و آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

ترک اعتیاد در میناب

اعتیاد چیست؟

اعتیاد یعنی عادت کردن، خوگرفتن و وابستگی جسمی یا روانی به یک ماده یا انجام یک کار. با این تعریف خیلی از کارهای روزانه افراد نوعی اعتیاد است، مانند اعتیاد به شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای. این اعتیاد به نحوی فرد را درگیر می کند و قدرت اراده فرد را به چالش می کشد و فرد را وادار به مصرف مواد یا انجام آن کار می کند.

تاثیری که یک انسان از مصرف مواد مخدر مانند تریاک، حشیش ،یا قرص های روان گردانی مانند متادون می گیرد، باعث بروز حالاتی می شود که در حالت طبیعی به هیچ وجه این حرکات از انسان سالم سر نمی زند،  این حالات عجیب و غریب شروع تخریب شخصیت، فکر، خانواده، آینده و جوامع بشری خواهد شد.

ادامه و پافشاری بر مصرف مواد مخدر باعث تخریب هر چه بیشتر فرد بیمار می شود و ممکن است به مرحله اوردوز برسد، چون فرد معتاد در هر مرحله نیازمند مصرف مواد بیشتری است تا حالات اولین مصرف را تجربه کند، به همین دلیل بیماران اعتیاد دائما دوز مصرفی خود را افزایش می‌دهند و به این صورت وابستگی به مواد مخدر شکل می‌گیرد.

اعتیاد نه تنها سلامت جسمانی فرد را ویران می کند، بلکه بر روی سلامت روانی وی نیز تاثیرات مخربی می گذارد. در این مرحله مراکز درمان اعتیاد به کمک فرد معتاد می آیند تا از این وضعیت رهایی یابد و یک زندگی واقعی و روشن را شروع کند.

مواد اعتیادآور چه از گروه محرک ها و یا گروه مخدرها، بر روی عملکرد طبیعی مغز تاثیر می گذارد و بر اثر ادامه مصرف، مغز به ماده اعتیاد آور عادت می کند و تنها در صورت رسیدن مواد اعتیاد آور، مصرف کننده تمرکز و آرامش خواهد داشت.

مواد مخدر چیست؟

مواد مخدر در اصل موادی که پس از مصرف شخص، تغییراتی در مغز و روحیه شخص ایجاد می کند و عکس العمل غیر عادی و رفتاری خارج از اراده فرد را در پی دارد، این مواد هر کدام تاثیرات مختلف و مخربی بر روی بدن معتاد می گذارد، جبران این تخریب بسیار سخت می باشد و تا زمان بسیار زیادی فرد بیمار با آنها درگیر خواهد بود. در عصر حاضر بیشترین مواد مخدر مصرفی از نوع قرص های روان گردان است که بیشترین تخریب را بر روی مغز می گذارد. 

شخص گرفتار مصرف مواد مخدر که قصد ترک اعتیاد دارد و امیدوار به درمان اعتیاد خود می باشد، با قطع مواد مخدر علائم بسیار ناخوشایندی را تجربه می کند که به شرح زیر است:

کم و زیاد شدن فشار خون

درد مفاصل و عضلات

شنیدن صدا ها با تن بسیار بلند

سفت شدن عضلات

تب و لرز

خمیازه زیاد

تغییر در رفتار و گفتار

کم شدن واکنش ها زمان تحریکات دردناک

اختلال در فشار خون

درد در استخوان ها

افزایش سایز مردمک

ترک اعتیاد چیست؟

ترک اعتیاد مجموعه اقداماتی است که برای رهایی فیزیکی و روانی فرد از دام اعتیاد به کار گرفته می شود تا فرد معتاد، مصرف مواد مخدر را قطع کند و به زندگی سالم و طبیعی قبل از اعتیاد بازگردد.

درمان اعتیاد یا ترک اعتیاد در فرهنگ عامیانه به بازگشت فرد به شرایط سالم و طبیعی جسمانی و روانی قبل از بیماری اعتیاد گفته می شود. ممکن است هدف از درمان اعتیاد ترک کامل ماده مخدر، کاهش میزان مصرف یا دفعات مصرف و یا محدود کردن مصرف به زمان ها و موقعیت های خاص باشد.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

بهترین روش ترک اعتیاد

بعضی از بیماران همواره اعتیاد خود را انکار می کنند و بر این باورند که به مصرف مواد مخدر وابسته نیستند و هرگاه اراده کنند می توانند مصرف مواد را قطع کنند. ترک اعتیاد در این بیماران بسیار دشوار است چون گام اول در ترک اعتیاد؛ پذیرش بیماری و یافتن راهکار برای درمان بیماری است.

دسته دیگری از بیماران، بیماری خود را پذیرفته اند و به دنبال راهی برای رهایی از آن هستند. برخی از این افراد بارها اقدام به ترک اعتیاد کرده اند ولی پس از مدتی دوباره به دلایل مختلف به مصرف مواد پرداخته اند. 

انتخاب روش ترک اعتیاد و پیدا کردن یک مرکز ترک اعتیاد معتبر نیاز به تحقیق دارد، یکی از دلایل شکست در ترک اعتیاد، انتخاب روش درمان اشتباه است و اصلی ترین دلیل شکست در ترک اعتیاد نادیده گرفتن جنبه روانی بیماری است.

وقتی یک فرد به مصرف یک یا چند ماده مخدر وابسته شود، علاوه بر وابستگی جسمانی، از نظر روانی هم به مصرف ماده مخدر وابسته خواهد شد. بیشتر افرادی که به بیماری اعتیاد گرفتار شده اند، حداقل به یک یا چند بیماری روانی و اختلال شخصیت دچارند، روش درست ترک اعتیاد باید علاوه بر ترک جسمانی و فیزیکی بیماری، به جنبه های روانی آن نیز توجه داشته باشد و پس از ریشه یابی بیماری ها و دلایل روانی وابستگی به این بیماری، به رفع و درمان علمی و اصولی آنها بپردازد.

روش های ترک اعتیاد

اگر فردی پس از مصرف یک ماده مخدر به مدت طولانی، مصرف آن را قطع کند با مشکلات جسمانی و روانی مختلفی مانند خماری و علائم ترک مخصوص به آن ماده مخدر روبرو می شود. میزان شدت این نشانه ها بستگی به نوع ماده مخدر، مدت مصرف، میزان مصرف و مواردی از این دست دارد. یک روش ترک اعتیاد موثر و اصولی برای مقابله با نشانه های ترک و هموار ساختن راه دشوار ترک بیماری اعتیاد به شخص کمک خواهد نمود.

ترک اعتیاد به صورت شخصی و در منزل به دلیل عدم آشنایی و آگاهی فرد به ترک اصولی اعتیاد منجر به شکست خواهد شد. بهترین اقدام در جهت ترک اعتیاد مراجعه به کلینیک ها و مراکز ترک اعتیاد معتبر و با تجربه مفید و زیر نظر افراد متخصص می باشد.

برای ترک اعتیاد، فرد معتاد با مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد معتبر و کسب مشاوره، شرایط خود را توضیح دهد و مشاور با در نظر گرفتن جنبه های مختلف بیماری و نوع اعتیاد، بهترین روش را برای درمان بیماری فرد انتخاب می کند.

انتخاب روش ترک اعتیاد بستگی به نوع ماده مخدر، مدت مصرف، شرایط جسمانی و روانی فرد و میزان مصرف دارد و روش یکسانی برای تمامی افراد وجود ندارد. ممکن است روشی که برای ترک بیماری اعتیاد در یک فرد موثر باشد و برای شخص دیگر جواب عکس داشته باشد.

ترک اعتیاد امری بسیار تخصصی است و بیمار باید در کمپ ترک اعتیاد به صورت شبانه روزی تحت نظر متخصصین قرار بگیرد. کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب با برسی دقیق نوع مواد مخدر، مدت زمان مصرف و وضعیت جسمانی فرد معتاد، بهترین نسخه را زیر نظر پزشک متخصص تنظیم می کند و طول دوره سم زدایی بدن تا ترک قطعی اعتیاد را به دقت با کادر مجرب و فرهیخته تا ترک کامل اعتیاد همراه با بیمار در تمام مراحل همراه خواهد بود.

روش سقوط آزاد

برخی از خانواده ها به محض اطلاع از بیماری اعتیاد در فرزند خود، واکنش شدیدی نشان می دهند و اقدام به طناب پیچ کردن و حبس فرد می کنند و انتظار دارند ظرف چند روز بیماری اعتیاد را درمان کنند. اما در اکثر موارد این روش به شکست منجر می شود و فرد بیمار در اولین فرصت دوباره به مصرف مواد مخدر اقدام خواهد نمود.

در این روش جنبه های روانی و مشکلات شخصیتی فرد که باعث بیماری اعتیاد شده اند در نظر گرفته نمی شود و فقط به ترک جسمانی مواد آن هم با روشی غیر علمی و اصولی پرداخته می شود. بعضی مواقع با انتقال اجباری فرد معتاد به کمپ های غیر مجاز ترک اعتیاد، نه تنها اعتیاد فرد درمان نمی شود، بلکه وضعیت بدتر می شود و بیمار از نظر جسمی و روحی با آسیب های جدی مواجه خواهد شد.

دارودرمانی

در روش دارو درمانی از داروهای جایگزین برای ماده مخدر مورد مصرف در فرد معتاد استفاده می شود. از معروفترین این داروها می توان به متادون و بوپرنورفین یا همان ب ۲ اشاره نمود. باید تجویز و مصرف این داروها فقط با نظر پزشک و در شرایط خاص باشد. 

این داروها برای مدت محدود و در شرایط خاص تجویز می شود، مصرف این داروها نه تنها به درمان اعتیاد کمک نمی کند، بلکه فرد معتاد به مصرف این داروها وابسته خواهد شد. با توجه به اعتیادآور بودن این داروها، ترک این داروها نسبت به ماده مخدر مورد مصرف بیمار سخت تر و در برخی موارد غیرممکن خواهد بود. در روش دارودرمانی هم مانند روش سقوط آزاد به جنبه های روانی بیماری اعتیاد توجهی نمی شود.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

کاهش مصرف و ترک تدریجی

در این روش دوز مصرف در فرد معتاد در دوره زمانی طولانی کم می شود و کم کم قطع می گردد. با توجه به ترک تدریجی ماده مخدر، این روش نسبت به روش های مذکور بهتر است ولی اگر به بررسی و برطرف کردن مشکلات و جنبه های روانی بیماری اعتیاد توجه نشودمتادون در میناب، احتمال بازگشت بیماری در این روش نیز وجود خواهد داشت.

ترک اعتیاد به همراه روان‌درمانی

استفاده از روان درمانی همراه با سایر روش ها بهترین روش ترک اعتیاد می باشد، بخصوص اگر درمان در یک مرکز ترک اعتیاد معتبر و تحت نظر افراد متخصص و باتجربه صورت گیرد. ریشه یابی و درمان مشکلات روانی که باعث ایجاد بیماری اعتیاد در فرد شده است.

به همراه جلسات مشاوره فردی و گروهی تحت نظر روانشناس و پزشک متخصص به درمان قطعی و اصولی این بیماری کمک خواهد کرد و خطرات و مشکلاتی را که فرد با آنها درگیر است را به شدت کاهش خواهد داد.

جلسات مشاوره باید حتی از درمان فیزیکی و قطع مصرف مواد خدر ادامه داشته باشد تا از مصرف دوباره و برگشت بیماری جلوگیری شود. در این جلسات اعتماد به نفس بیمار بالا خواهد رفت و قدم به قدم بهبودی خود را بازمی یابد. این روش ممکن است روشی طولانی باشد ولی درصد بالایی از افرادی که با این روش اصولی درمان شده اند و دیگر به مصرف دوباره مواد مخدر روی نمی آورند. 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟