💥ماده مخدر آمفتامین چیست؟ | 07642228010

💥ماده مخدر آمفتامین چیست؟ | 07642228010

1402/2/11 135 0

💥ماده مخدر آمفتامین چیست؟ | 07642228010

بعد از حشیش و شیشه، آمفتامین پرمصرف‌ترین مخدر محرک در میان جوانان است که از جمله دلایل آن در دسترس بودن آسان و ارزان این ماده مخدر به‌ روش های مختلف و غیرقانونی است.

ماده مخدر آمفتامین چیست؟

بعد از حشیش و شیشه، آمفتامین پرمصرف‌ترین مخدر محرک در میان جوانان است که از جمله دلایل آن در دسترس بودن آسان و ارزان این ماده مخدر به‌ روش های مختلف و غیرقانونی است. جوانان و نوجوانان گاهی با تشویق دوستان یا به‌دلیل عدم آگاهی از عوارض این دارو، برای خوش‌گذرانی و تفریح از آن استفاده می‌کنند. 

ماده مخدر آمفتامین

بزرگ‌ترین گروه مصرف‌کننده‌ی آمفتامین، دانشجویان هستند؛ این باور غلط در میان دانشجویان وجود دارد که آمفتامین کارایی بهتری در امتحانات ایجاد می کند. غافل از این که پس از چند بار مصرف دچار اعتیاد می‌شوند و مشکلات بسیار جدی در زندگی اجتماعی و تحصیلی آنها بوجود خواهد آمد.

ناآگاهی درباره عوارض این ماده مخدر، اصلی‌ترین علت مصرف و در نتیجه اعتیاد به این محرک صنعتی است. آمفتامین‌ها مصرف دارویی هم دارند، اما به‌هیچ‌عنوان نباید به‌صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک استفاده شوند. زمانی که آمفتامین‌ها به‌عنوان مخدر و روانگردان مصرف می‌شوند، باعث بروز اعتیاد در فرد مصرف‌کننده خواهند شد.

بیشتر بخوانید: عوارض مواد مخدر گل 

آمفتامین چیست؟

آمفتامین از آلفا متیل فنتیل‌آمین گرفته شده و یک محرک سیستم عصبی مرکزی (CNS) است. آمفتامین و داروهای مشتق‎شده از آن به‌عنوان دارو و با تجویز روانپزشک یا پزشک در معالجه اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه (ADHD) و درمان چاقی استفاده می‌شود. این دارو جزء فنتیلامین هاست.

آمفتامین‌ها بعد از حشیش پرمصرف ترین مخدر غیرقانونی مصرفی در جهان هستند. آمفتامین‌ها در سال ۱۸۸۷ ساخته شدند و از دهه سی میلادی به‌عنوان رفع‌کننده گرفتگی بینی استفاده می‌شدند.

علائم مصرف آمفتامین افزایش تمرکز، بی‌خوابی، کاهش خستگی و کاهش اشتها است. این دارو مشتقات زیادی دارد که عملکردی شبیه هم دارند ولی قدرت اثرشان متفاوت است، مانند دگزامفتامین و مت امفتامین یا همان شیشه.

اشکال مختلف آمفتامین

مهمترین نوع مخدر خیابانی که از آمفتامین گرفته شده عبارتند از متامفتامین، افدرین، کاتینون و اکستازی.

آمفتامین‌های غیرقانونی اثراتی مانند کوکائین دارند و  بسیار اعتیادآور هستند. آمفتامین‌ها به اشکال مختلف قرص، کپسول، پودر و کریستال تولید می‌شوند و به‌طور غیرقانونی و با اسم‌های مختلفی مانند اکستازی یا Speed توزیع می شوند.

آمفتامین پودری بوی تندی دارد که با حل‌شدن در آب بوی خود را از دست می‌دهد و مزه‌ای تلخ دارد و دارای رنگ‌های مختلفی است. فروشندگان برای از بین بردن بوی تند این مواد، قرص‌های روانگردان حاوی آمفتامین را با آب یا سایر مخدرها ترکیب می‌کنند و به‌فروش می‌رسانند. این ترکیبات می تواند از انواع مواد مخدر، کافئین، شکر یا مواد چسبنده باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر ب2 

داروهای حاوی آمفتامین

داروهای آمفتامینی که کاربرد پزشکی دارند عبارت‌اند از متیل فنیدیت (ریتالین)، دکستروآمفتامین، آدرال، متامفتامین و مدافینیل.

برخی داروهای شبه‌آمفتامین که فروش بدون نسخه آنها ممنوع و غیرقانونی است شامل فنیل پروپانولامین، افدرین و پسودوافدرین (برای ساخت شیشه استفاده می‌شود) هستند.

داروهای هم خانواده آمفتامین که قابلیت سوءمصرف دارندو می‌توانند تمامی عوارض ناشی از مصرف آمفتامین‌ها را ایجاد کنند فندیمترازین، دی‌اتیل‌پروپیون، فنترمین و  بنزفتامین هستند.

به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از داروهای ضدافسردگی، وایگرا و مصرف الکل و سایر مخدرها در کنار آمفتامین می‌تواند منجر به اوردوز و آسیب‌های جدی شود. برخی مشتقات این مخدر مانند متیل فنیدیت (ریتالین) در درمان اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه (ADHD) و نارکولپسی استفاده می‌شوند.

روش مصرف آمفتامین

آمفتامین‌ها بلافاصله وارد جریان خون می‌شوند و در عرض یک ساعت اثرات خود را بروز می‌دهند و تفاوتی ندارد که به‌شکل پودر، قرص یا غیره باشند. مصرف آمفتامین بیشتر به‌صورت بلعیدنی و استنشاقی است. اثر آمفتامین معمول ۱۲ ساعت باقی می‌ماند و گاهی امکان این که علائم آن تا ۳ پس از استفاده در فرد باقی بماند، وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر آمفتامین

یکی از مشتقات اصلی آمفتامین‌ با نام علمی مت آمفتامین و نام متداول شیشه، قرص‌های اکستازی، میتسوبیشی، MDMA و غیره بیشترین مورد سوءمصرف را در بین انواع آمفتامین‌ها دارد.

مت آمفتامین یا همان شیشه، نوع خالصی از آمفتامین است که به‌صورت استنشاقی، تدخین یا تزریق وریدی مصرف می‌شود. شیشه جزء مواد مخدر بسیار قوی شناخته می‌شود و اثرات فیزیولوژیک آن ساعت‌ها ماندگار است.

علائم مصرف آمفتامین

علائم مصرف آمفتامین شامل بی‌خوابی، افزایش تمرکز، کاهش خستگی و کاهش اشتها است. آمفتامین‌ها کاتکولامین‌ها (دوپامین و اپی نفرین) و سروتونین در بدن آزاد می کنند که در ایجاد حالت سرخوشی و توهم موثر هستند. نئشگی با این مواد باعث بی‌خوابی می شود و محرومیت از مواد وحالت خماری باعث پرخوابی و کابوس خواهد شد.

آمفتامین

مصرف آمفتامین‌ها اثرات زیادی روی عروق مغزی و گوارشی خواهد داشت و اگر در دوزهای بالا مصرف شود، باعث تشنج اغما و مرگ خواهد شد. MDMA یکی از انواع آمفتامین های جایگزین است که اثرات ذهنی شبیه آمفتامین و LSD بوجود می آورد. پس از مصرف MDMA ، خلق فرد بالا می‌رود و دچار اعتماد‌به‌نفس کاذب بالا، تپش قلب، افزایش فشارخون و تعریق می‌شود.

اثرات ذهنی شدید  MDMA تا ۴ تا ۸ ساعت پس از مصرف وجود خواهد داشت. از دیگر علائم مصرف آمفتامین‌ها می توان به این موارد اشاره نمود:

گشادی مردمک

تاکی کاردی

تعرق یا لرز

توهم و هذیان

بی‌خوابی

تحریک پذیری

اختلال قضاوت

پرخاشگری و افزایش فشارخون

کاهش وزن

رفتار جنسی بالقوه خطرناک و تکانشی

سراسیمگی یا کندی روانی –حرکتی

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر اپیوم

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

عوارض جانبی اعتیاد به آمفتامین

آمفتامین با مهار آنزیم مونوآمین اکسیداز و جلوگیری از جذب مجدد کاتکول آمین‌ها مانند دوپامین و نوراپی نفرین، باعث افزایش فعالیت این مواد و افزایش فعالیت مغزی و کاهش خواب‌آلودگی می‌شود. مصرف داروهای حاوی آمتافمین هم عوارض زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

تأثیر بر دستگاه قلبی – عروقی: افزایش فشارخون، افزایش فشار داخل چشم، ناتوانی و افت یا افزایش میل جنسی.

تأثیر بر دستگاه گوارشی: بی اشتهایی، خشکی دهان، کاهش وزن

تأثیر بر دستگاه عصبی: حالات بی‌قراری، بی‌خوابی، سرگیجه، سردرد، بی‌حوصلگی

از دیگر عوارض مصرف طولانی‌مدت و اعتیاد به آمفتامین‌ها عبارت‌اند از:

ایجاد زمینه برای ابتلا به بیماری‌های روانی دیگر از جمله اختلال دو قطبی

توهم

اختلالات خواب

هذیان

بیماری های‌پوستی از جمله قرمزی، راش، خارش و آکنه

بیماری‌های دهانی در مصرف تدخینی

مسمومیت و تداخل دارویی

اضطراب و استرس

احتمال ابتلا به ویروس‌های خونی

سیستم ایمنی ضعیف

پوسیدگی دندان‌ها

احتمال آسیب‌های مغزی (سکته مغزی)

اختلال در رفتارهای شناختی

مرگ

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر B2

اوردوز با آمفتامین

سوء مصرف هر ماده مخدری، به‌خصوص آمفتامین با اوردوز و آسیب‌های جدی همراه خواهد بود. آمفتامین‌ها با دسته بزرگی از داروهای دارویی تداخل دارند و موارد منع مصرف متعددی دارند؛ بنابراین اگر فرد دچار اختلال روانی باشد، با مصرف بیش از حد آمفتامین یا ترکیب آن با سایر داروها و مخدرها دچار مسمومیت اوردوز خواهد شد. رایج‌ترین علائم اوردوز آمفتامین عبارت‌ند از:

گشاد‌شدن مردمک چشم

بی‌حسی و بی‌هوشی

عدم توانایی تحرک

تپش سریع قلب

تنگی نفس

اغماء

رنگ‌پریدگی

حالت چهره بسیار غیرعادی و رفتارهای کنترل‌نشده

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

تداخل دارویی آمفتامین 

مهارکننده‌های MAO از جمله ایزوکربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو

داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین، سرترالین، آمی تریپتیلین و غیره

داروهای مسکن از قبیل ایبوپروفن و استامینوفن

داروهای مخدر صنعتی مثل متادون، ترامادول و غیره

داروهای آرام بخش مانند سیتالوپرام، دیازپام، اگزازپام، کاپتوپریل، آتنولول، آملودیپین، آسبوتولول

برخی داروهای بیماری‌های قلبی و زمینه‌ای از جمله آلوگلوتامول، آلپرنولول، هیدروکسید آلومینیوم ، آمیودارون، آموکساپین

داروهای حاوی بتا بلاکرها از قبیل آستمیزول، بیزوپرولول، برومو دیفن هیدرامین، بروم فنیرامین مالئات، ریتالین

داروهای ضد آلرژی مانند استازولامید، اکریواستین، آلفنتانیل، آلفازوسین، آلماسیلات

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟