بهترین روش ترک ماده مخدر آمفتامین - 07642228010

بهترین روش ترک ماده مخدر آمفتامین - 07642228010

1402/2/11 301 0

بهترین روش ترک ماده مخدر آمفتامین - 07642228010

آمفتامین از آلفا متیل فنتیل‌آمین گرفته شده و یک محرک سیستم عصبی مرکزی (CNS) است.

بهترین روش ترک ماده مخدر آمفتامین

آمفتامین چیست؟

آمفتامین از آلفا متیل فنتیل‌آمین گرفته شده و یک محرک سیستم عصبی مرکزی (CNS) است. آمفتامین و داروهای مشتق‎شده از آن به‌عنوان دارو و با تجویز روانپزشک یا پزشک در معالجه اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه (ADHD) و درمان چاقی استفاده می‌شود. این دارو جزء فنتیلامین هاست.

 ترک ماده مخدر آمفتامین

آمفتامین‌ها بعد از حشیش پرمصرف ترین مخدر غیرقانونی مصرفی در جهان هستند. آمفتامین‌ها در سال ۱۸۸۷ ساخته شدند و از دهه سی میلادی به‌عنوان رفع‌کننده گرفتگی بینی استفاده می‌شدند.

علائم مصرف آمفتامین افزایش تمرکز، بی‌خوابی، کاهش خستگی و کاهش اشتها است. این دارو مشتقات زیادی دارد که عملکردی شبیه هم دارند ولی قدرت اثرشان متفاوت است، مانند دگزامفتامین و مت امفتامین یا همان شیشه.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر اپیوم

مسمومیت آمفتامین

مسمومیت با آمفتامین علائمی مانند ضعف عضلانی، تشنج، آریتمی قلبی،اغماء، کاهش وزن، ضعف تنفسی، کندی و بی قراری حرکتی، تعریق یا احساس سرما و اختلال قضاوت را در پی دارد. این علائم به طور معمول پس از حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاهش یافته و بهبود پیدا می کند، اما علائم روان شناختی آن ممکن است تا مدتها ادامه داشته باشد. جدی ترین علامت محرومیت از آمفتامین افسردگی است که امکان دارد با افکار یا رفتار خودکشی همراه شود.

بعد از مسمومیت با آمفتامین ها یک دوره فروریزی بوجود می آید که علائم آن عبارتند از اضطراب، خستگی، رعشه، بی حالی، خلق دیسفوریک، تعریق، سردرد، گرفتگی عضلانی، کابوس، شکم درد و گرسنگی.

زمانی که مواد محرک در مقادیر بالا یا اینکه به صورت مستمر استفاده شود، باعث بروز جنون ( Psychosis ) خواهد شد. علامت بارز ناشی از مصرف آمفتامین، توهمات و هذیان های پارانوئیدی ( بدبینانه ) است که در نیمی از افراد مصرف کننده نمایان می شود. از بین توهمات ناشی از مصرف آمفتامین، توهم شنوایی شایع تراست و توهمات دیداری و لامسه نسبت به شنیداری شیوع کمتری دارد. قابل توجه است که شدت و زمان بروز این علائم به دوز مصرفی، مدت مصرف، حساسیت و زمینه روانی مصرف کننده وابسته است.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

عوارض ناشی از مصرف آمفتامین

طبق ملاک های تشخیصی دلیریوم، اختلالات جنون آمیز، اختلال دوقطبی، اختلال اضطرابی و اختلال وسواسی-جبری می تواند در زمان مسمومیت یا محرومیت آغاز گردد.

مصرف همزمان مواد محرک با سایر مواد و یا درکسانی که زمینه آسیب های مغزی دارند، امکان بروز دیلیریوم (سرسام) که با بی خوابی تشدید می گردد را افزایش می دهد. روان پریشی به شکل توهم و هذیان (پارانوئید) درحداقل نیمی از مصرف کنندگان و در طولانی مدت در اکثر آنان بوجود می آید. این علائم در مردان شایع تر از زنان می باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ترک ماده مخدر B2

هم اختلال خلقی دوقطبی و هم افسردگی در زمان مصرف و هم در زمان قطع مصرف محرک ها، بوجود می آید؛ هر چند در دوره مصرف و مسمومیت، معمولا علائم شیدایی و مانیک در دوره محرومیت افسردگی نمایان تر خواهد بود.

ماده مخدر آمفتامین

اختلال اضطرابی ناشی از مصرف مواد محرک در دوره مسمومیت و یا محرومیت مصرف شایع می باشد و اغلب علائمی شبیه به اختلال پانیک (وحشت زدگی) یا فوبیک (ترس مرضی یا هراس) بروز می کند.

گاهی مواقع پس از مصرف دوز بالا و یا طولانی آمفتامین ها و مواد محرک، فرد دچار رفتارهای قالبی و تکراری مانند مرتب سازی و چک کردن شبیه اختلال وسواسی جبری خواهد شد.

بیشتر افراد، آمفتامین را برای تقویت تجربیات جنسی مصرف می کنند، اما باید توجه داشت که مصرف مقادیر زیاد و طولانی مدت آن باعث اختلال نعوظ و سایر کژکاری های جنسی خواهد شد. یک اختلال شایع دیگر ناشی از مواد محرک بی خواب است؛ در حالی که محرومیت از مواد محرک باعث پرخوابی و کابوس می شود.

ترک اعتیاد به آمفتامین

با توجه به قدرت اعتیادآوری بالای آمفتامین، وابستگی به این ماده مخدر پس از مدتی به وجود می آید. در ابتدا بیشتر افراد فکر می کنند که به دل‌خواه خود مصرف می‌کنند و هر زمان که بخواهند می‌توانند آن را ترک کنند، اما این افراد پس از قطع مصرف؛ متوجه شدت وابستگی و اعتیاد به این مخدر می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: آیا مصرف گل اعتیاد آور است؟ 

پس از انجام آزمایش اعتیاد و تشخیص نهایی و اطمینان از اعتیاد فرد به این ماده مخدر، اقدام به درمان آغاز می شود. مهمترین نقش را فرد معتاد دارد، خانواده و دوستان هم باید برای درمان و ترک او صبوری و حوصله به‌خرج دهند و تا آخر با او همراه باشند.

فرد برای ترک اصولی و علمی، نیاز به یک روان‌درمانگر است، شخص معتاد با شرکت در جلسه‌های گروه‌درمانی و شناخت راه‌های رفتار درمانی می‌تواند از این مخدر قوی رها شود.

ترک آمفتامین‌ها آسان نیست. افرادی که برای ترک اعتیاد اقدام می‌کنند، در روزهای اولیه که مرحله سم‌زدایی است، معمولا به‌دلیل واکنش‌های عصبی نامناسب نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت کمک‌های پزشکی دارند. سخت‌ترین دوره ترک اعتیاد به آمفتامین، ۵ روز ابتدایی است.

پس از دوره سم‌زدایی، درمان آسان تر می شود. در این مرحله با کمک روش‌های درمان دارویی یا روان‌درمانی در طول یک دوره ۳۰ روزه، شخص می‌تواند آمفتامین‌ها را ترک کند.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

 آمفتامین

علائم ترک آمفتامین

در اولین دوره ترک آمفتامین که دوره سم زدایی نام دارد، شدیدترین علائم ایجاد می شود که عبارت‌اند از :

بی‌حالی

اضطراب

سردرد

تعریق شدید

رعشه

گرفتگی عضلانی

خستگی

گرسنگی سیری‌ناپذیر

کابوس (همراه با افزایش خواب REM)

بیشتر بخوانید: نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه

این علائم از ۲ تا ۴ روز به اوج خود می رسد و معمولا پس از یک هفته کاهش می یابد، اما علائم روان‌شناختی ممکن است تا مدت‌ها ادامه داشته باشد. جدی‌ترین علامت محرومیت از آمفتامین افسردگی است که ممکن است با افکار یا رفتار اقدام به خودکشی همراه باشد. شدت و زمان بروز این علائم به دوز مصرفی، مدت مصرف، حساسیت و زمینه روانی مصرف‌کننده بستگی دارد. 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟