پس از مصرف شیشه فرد در بدن چه اتفاقی می‌افتد؟ | 07642228010

پس از مصرف شیشه فرد در بدن چه اتفاقی می‌افتد؟ | 07642228010

1402/1/7 139 0

پس از مصرف شیشه فرد در بدن چه اتفاقی می‌افتد؟ | 07642228010

مصرف شیشه یا کریستال به‌ دلیل ترشح هورمون دوپامین در مغز و احساس لذت فوری، شدید و طولانی مدت رضایت بخش آن؛ دربین نوجوانان و جوانان متداول شده است.

پس از مصرف شیشه فرد در بدن چه اتفاقی می‌افتد؟

مصرف شیشه یا کریستال به‌ دلیل ترشح هورمون دوپامین در مغز و احساس لذت فوری، شدید و طولانی مدت رضایت بخش آن؛ دربین نوجوانان و جوانان متداول شده است. بعضی از مصرف‌کنندگان شیشه که بصورت طولانی مدت مصرف کننده هستند، هیچ‌ وقت نمی‌توانند این ماده مخدر را ترک کنند، چون در اثر تغییرات پایدار در مغز آن‌ها؛ مکانیسم لذت در مختل شده است و بدون مصرف مواد نمی توانند هیچ لذتی را  تجربه کنند، به همین دلیل احتمال عود در آن‌ها بسیار زیاد است.

مصرف شیشه

امکان ایجاد احساسات شدیدی از افسردگی و پوچی در بیمارانی که در حال ترک شیشه هستند ایجاد می شود و شاید فکر کنند که زندگی بدون مواد اصلا لذت‌بخش نخواهد بود، البته ترک خودسرانه در آن‌هایی که اعتیاد شدیدی به شیشه دارند، می‌تواند زیادی به وجود آورد. 

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف داروهای افیونی

نتایج مصرف شیشه 

شیشه با آزادسازی دو نوع ماده شیمیایی دوپامین و نوراپی نفرین در مغز باعث برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی می‌شود. شیشه در دوزهای پایین، باعث افزایش هوشیاری می شود و باعث از بین رفتن گرسنگی و خستگی می شود.

در دوزهای بالاتر ایجاد سرخوشی و نشاط شدید می کند و در دوزهای خیلی بالا امکان ایجاد پارانویا و رفتارهای عجیب و غریب بوجود خواهد آمد. با مصرف شیشه، ضربان قلب افزایش می‌یابد که باعث افزایش فشار خون در فرد می شود و درجه حرارت بدن نیز بالا می‌رود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

مصرف شیشه با تأثیر روی سیستم اعصاب مرکزی، گرسنگی و خستگی را از بین می‌برد و مصرف کنندگان شیشه ممکن است روزها و یا هفته‌ها بدون احساس نیاز به غذا و یا استراحت فعالیت داشته باشند، تا زمانی که این وضعیت از توان بدن یا مغز آن‌ها خارج شود و از کار بیفتد. افرادی که در مهمانی‌ها یا پارتی‌های شبانه شیشه مصرف می‌کنند، ممکن است آن‌قدر به رقص‌ها یا فعالیت شدید ادامه دهند که از حال بروند.

دلیل مصرف شیشه توسط وجوانان 

بیشترین گروه مصرف کننده مواد محرک از نوع شیشه را جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال، تشکیل می‌دهند. مصرف شیشه بیشتر در مهمانی‌ها و پارتی‌های شبانه و توسط افرادی مثل دانشجویان یا رانندگان کامیون برای جلوگیری از خواب‌آلودگی انجام می شود. شیشه یکی از خطرناک‌ترین مواد اعتیادآور غیر قانونی است و عوارض بسیار جدی و خطرناکی در پی دارد.

با مصرف شیشه، یک دوز تقریبا خالص از مواد محرک به‌ صورت آنی وارد مغز می شود و احساس نشاط زیادی به فرد می دهد و او را به سرخوشی فراوان و طولانی می رساند و اثر خود را زود از دست نمی‌دهد. مصرف شیشه مانند قرص‌های اکستازی در بعضی پارتی‌های شبانه رواج زیادی در بین جوانان یافته است.

بیشتر بخوانید: مهمترین مواد افیونی

دلایل استفاده نوجوانان متفاوت است، بیشتر این افراد برای فرار از احساسات ناخوشایند و تغییر خلق‌ شیشه مصرف می‌کنند. بعضی دیگر که دانش‌آموز یا دانشجو هستند با هدف بیدار ماندن در شب‌های امتحان از این ماده مخدر استفاده می‌کنند.

گروه دیگری از جوانان برای ازدیاد میل جنسی شیشه مصرف می‌کنند، البته آن‌ها ممکن است تحت تاثیر این ماده، با برقراری ارتباطات جنسی نا ایمن، در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز و هپاتیت قرار بگیرند.

علائم مصرف شیشه 

مصرف کننده ماده مخدر شیشه علائم بسیاری از خود بروز می‌دهد. این افراد معمولا بی‌قرار هستند، اشتها خود به غذا را از دست می‌دهند، بدون این‌که هیچ احساس خستگی داشته باشند، فعالیت جسمی زیادی دارند.

بعضی مواقع رفتارهای خشن بروز می دهند و ممکن است دچار سوء‌ظن و بدبینی شدید نسبت به دیگران و هذیان و توهم بینایی یا شنوایی بشوند. ضربان قلب، فشار خون، تنفس و درجه حرارت بدن در این افراد افزایش می‌یابد.  چهره آن‌ها سرخ می شود و علاوه بر قرمزی چشم‌ها، مردمک‌ها گشاد می‌شوند. بعضی افراد دچار وسواس می شوند و به تمیزی و ترتیب و جای اشیاء حساس می‌شوند.

نفس افرادی که از این مخدر مصرف کرده باشند، بویی شبیه مواد شیمیایی دارد. این افراد زیاد عرق می‌کنند و در خوابیدن دچار مشکل هستند. سریع و با هیجان صحبت می کنند. این نکته قابل ذکر است که همه علائم مذکور به‌طور یکسان در همه مصرف‌کننده ها ظاهر نمی شود و همچنین وجود این علائم در شخصی، دلیل بر مصرف شیشه نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: مهمترین عوارض جانبی مواد مخدر افیونی

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

اثرات کوتاه مدت مصرف شیشه 

شیشه بیشتر از هر ماده اعتیاد آور دیگری، فعالیت بدن و مغز را افزایش می دهد و در نتیجه عوارض ناشی از آن نیز، از سایر مواد بیشتر خواهد بود. علائم کوتاه مدت شایع مصرف شیشه عبارتند از:

 گشاد شدن مردمک‌ها

 قرمز شدن چشم‌ها

گلگون شدن چهره

 متصاعد شدن یک بوی شیمیایی از نفس آن‌ها

 تعریق بیش از حد

 ناتوانی در به‌خواب رفتن

افزایش ضربان قلب، فشار خون و ریتم تنفس

تکلم سریع

گیجی و پریشانی

اسهال

 افزایش درجه حرارت بدن و تب

تهوع و استفراغ

 از دست دادن اشتها و پس از مدتی کم شدن وزن بدن

 تحریک پذیری و عصبی بودن

رفتارهای خشن و آسیب زدن به خود یا دیگران 

بیشتر بخوانید: مهمترین علائم اعتیاد به مواد افیونی 

شیشه معمولا در آزمایشگاه‌های غیر قانونی و یا خانگی ساخته می‌شود و از درجه خلوص متفاوتی برخوردار است، به همین دلیل مسمومیت در مصرف‌کنندگان آن زیاد است. علائم مسمومیت و یا مصرف بیش از حد این ماده شامل تب، تشنج، اغما و در نهایت مرگ می‌باشد. مرگ ناگهانی نیز ممکن است در اثر تنگ شدن بیش از حد عروق خونی مغز و یا حمله قلبی اتفاق بیفتد.

 ترک اعتیاد در میناب

عوارض مصرف بلند مدت شیشه 

زخم‌های پوستی و آکنه

 آسیب به اندام‌ها به‌ویژه شش‌ها، کبد و کلیه‌ها

 خشک شدن پوست و خارش آن

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی

 دندان‌سایی

 بی‌قراری

پوسیدگی دندان‌ها

روان‌پریشی ناشی از مصرف مواد

مقاومت پایین در برابر بیماری‌ها

رعشه

اضطراب

خستگی مزمن

نوسانات هیجانی

افسردگی

از دست دادن حافظه

هذیان 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟