💫عوارض جانبی شربت اپیوم چیست؟  07642228010

💫عوارض جانبی شربت اپیوم چیست؟ 07642228010

1401/10/7 728 0

💫عوارض جانبی شربت اپیوم چیست؟ 07642228010

مصرف کننده شربت اپیوم زمانی دچار عوارض می شود که با سوء مصرف این شربت به آن معتاد شه باشد یعنی به طور خودسرانه به عنوان مسکن یا ماده مخدر از آن استفاده شود.

عوارض جانبی شربت اپیوم چیست؟

عوارض شربت تریاک یا اپیوم

مصرف کننده شربت اپیوم زمانی دچار عوارض می شود که با سوء مصرف این شربت به آن معتاد شه باشد یعنی به طور خودسرانه به عنوان مسکن یا ماده مخدر از آن استفاده شود. این شربت یک ماده مخدر و خطرناک به شمار می آید، پس عوارض بسیاری در بر خواهد داشت.

شربت اپیوم

این عوارض جسمانی و یا روانی است. اثرات و عوارض مصرف این شربت برای طولانی مدت، خطرناک و جبران ناپذیر است و در استفاده از آن باید بسیار محتاط بود چون در بعضی شرایط، ترک شربت تریاک به آسانی امکان پذیر نخواهد بود. بعضی از عوارض مصرف شربت اپیوم را به اختصار شرح می دهیم:

بیشتر بخوانید: علائم مصرف بیش از اندازه متادون چیست؟

مشکلات کلیوی

ایجاد مشکلات کلیوی از عوارض مصرف شربت اپیوم است. این شربت مخدر، برای کلیه ها اثرات مضری خواهد داشت و در نتیجه افراد با مشکلات کلیوی نظیر مشکلات دفع ادرار و یا مقدار ادرار روبرو می شوند و در اینصورت دفع ادرار به راحتی امکان پذیر نخواهد بود و یا میزان دفع ادرار طبیعی نسبت به گذشته با مشکل مواجه شده است.

حساسیت و آلرژی

بسیاری از افراد با مصرف این شربت، دچار حساسیت های پوستی نظیر کهیر، خارش و التهابات پوستی شده اند، همچنین ممکن است زبان و یا دهان این افراد در اثر حساسیت دچار تورم، خارش و یا التهاب شود.

مشکلات تنفسی و گوارشی

مواد و ترکیبات موجود در این شربت برای ریه ها مضر است، در نتیجه فرد به انواع مشکلات تنفسی دچار شده و  تنفس فرد با سختی و مشکل مواجه خواهد شد. مشکلات گوارشی از دیگر عوارض شایع مصرف شربت های اپیوم است. دستگاه گوارش افراد با مصرف این شربت دچار مشکل خواهد شد و روده و معده فرد را درگیر می کند. معده درد، تهوع های مکرر، عدم هضم غذا، یبوست و … از مشکلات گوارشی ناشی از مصرف شربت اپیوم هستند.

خواب آلودگی شدید

شربت اپیوم دارای مورفین بسیاری است، درنتیجه خواب آلودگی می تواند از عوارض مصرف شربت اپیوم باشد. بیشتر موارد استفاده از این شربت به منظور تسکین درد و ایجاد احساس آرامش است. همچنین احساس کسالت و خستگی های مفرط در اثر مصرف این شربت ناشی می شود.

بیشتر بخوانید: روش ترک قرص ب 2 

ضعف، بی حالی و سر درد

مورفین موجود در این شربت بدن فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و ایجاد ضعف، بی حالی و سر درد می کند. با مصرف شربت اپیوم بدن دچار خستگی، ضعف و بی حالی می شود. 

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

ایجاد اختلالات حواس و فکری

افراد با مصرف شربت تریاک به اختلالات حواس و فکری دچار می شوند، اپیوم دارای تریاک و مواد مخدر نظیر آن است که بر روی حواس افراد تاثیر می گذارد، ذهن افراد آشفته می شود و مانند گذشته نمی توانند بر روی کار و فعالیت خود تمرکز کنند. همچنین در موارد شدید مصرف، افراد دچار فراموشی خواهند شد و دیگر نمی توانند گذشته و خاطرات خود را به یاد بیاورند و یا این کار به سختی صورت می گیرد.

متادون در میناب

عوارض جانبی که معمولاً به مراقبت پزشکی نیاز ندارند اما بهتر است در صورت ادامه یا آزار دهنده بودن به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی گزارش داده شود به این قرار است:

بیشتر بخوانید: ترک شربت اپیوم

حالت تهوع

یبوست

ناراحتی معده

دهان خشک

خارش

تداخلات داروها یا مکمل ها با شربت اپیوم 

از شربت تریاک نباید با داروهایی مانند نالترکسون و بوپرنورفین استفاده کرد، چون باعث افزایش آرام بخشی و کاهش اثر سودمند دارو می شود. این دارو حاوی مورفین است و به دلیل افزایش سمیت مرفین از جمله گیجی ، فشار خون بالا ، لرزش ، بیش فعالی ، کما و مرگ در بیمارانی که تحت درمان با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI) هستند منع مصرف دارد. 

داروهای این کلاس شامل فنلزین (ناردیل)، ایزوکارباکسازید (مارپلان)، سلژیلین (الدپریل) ترانسیل پرومین (پارنات) و پروکاربازین (ماتولان) و لاینزولید (زیووکس) است. مورفین نباید در طی ۱۴ روز پس از قطع MAO تجویز شود.

در طول استفاده از این دارو از موارد زیر پرهیز کنید:

الکل

داروهای خاصی برای افسردگی ، اضطراب یا اختلالات روان پریشی

آنتی هیستامین برای آلرژی ، سرفه و سرماخوردگی

داروهای خاص برای حالت تهوع مانند درنابینول ، droperidol ، nabilone

داروهای خاص برای خواب

شل کننده های عضلانی

داروهای بیهوشی

چند توصیه مهم درباره استفاده از شربت اپیوم

توصیه می شود دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر زمان دوز بعدی برنامه ریزی شده رسیده از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

بیشتر بخوانید: ب ۲ در میناب

در صورت مصرف بیش از حد شربت اپیوم فورا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید، مصرف بیش از حد شربت تریاک می تواند کشنده باشد، مخصوصا در کودکان یا مصرف بدون نسخه پزشک. علائم مصرف بیش از حد شامل تنفس کند و ضربان قلب، خواب آلودگی شدید ، ضعف عضلانی، احساس سرما و غش است.

شربت تریاک در صورت استفاده طولانی مدت اعتیاد آور است. هرگز این دارو را با شخص دیگری، مخصوصا افراد با سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به اشتراک نگذارید. دارو را در محلی که دیگران به آن دسترسی نداشته باشند نگهداری کنید.

هر داروی تریاک حاوی مقدار متفاوتی تریاک است. اگر از برند دیگری از دارو استفاده کنید، دوز مصرفی  یکسان نخواهد بود. در صورت تغییر برند دارو قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

باقی مانده داروهای افیونی را در خانه نگه ندارید و از روش نابود کردن آن جویا شوید.

شربت تریاک را به طور ناگهانی و پس از استفاده طولانی مدت قطع نکنید، در غیر این صورت ممکن است علائم ناخوشایند ترک بوجود بیاید. 

بوپر در میناب

بارداری یا شیردهی و مصرف شربت اپیوم 

شربت تریاک حاوی مورفین است و مورفین در شیر مادر ترشح می شود و می تواند سلامت کودک شیرخوار را تهدید نماید. با این حال ، کمیته آکادمی اطفال آمریکا اظهار داشته که استفاده از آن در دوران شیردهی بی خطر است.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟