عوامل موثر در ترک اعتیاد 07642228010 - ترک اعتیاد در میناب

عوامل موثر در ترک اعتیاد 07642228010 - ترک اعتیاد در میناب

1402/7/3 121 0

عوامل موثر در ترک اعتیاد 07642228010 - ترک اعتیاد در میناب

تقریباً عقیده تمام معتادان در ابتدا این است که می‌توانند مصرف مواد را ترک کنند، بسیاری از این افراد نیز سعی می‌کنند بدون مصرف دارو، مصرف مواد را کنار بگذارند.

عوامل موثر در ترک اعتیاد

تقریباً عقیده تمام معتادان در ابتدا این است که می‌توانند مصرف مواد را ترک کنند، بسیاری از این افراد نیز سعی می‌کنند بدون مصرف دارو، مصرف مواد را کنار بگذارند. البته برخی از این افراد موفق می‌شوند، ولی خیلی از تلاش‌های ترک اعتیاد پیش از آن که به ترک دائمی منجر شود، شکست خواهد خورد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

طبق تحقیقات انجام شده، سوءمصرف مواد در طولانی مدت، تغییراتی در مغز ایجاد می کند که تا مدت‌ها پس از ترک مواد نیز باقی خواهد ماند. این تغییرات ناشی از مصرف مواد، می‌تواند نتایج رفتاری زیادی داشته باشد، که از جمله این موارد می توان ناتوانی در کنترل کردن انگیزه‌های مصرف مواد علیرغم دانستن نتایج فاجعه‌بار آن را نام برد.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

دگرگونی در تصمیم‌سازی از عواقب اعتیاد به مواد است، این تصمیمات برای لذت، ارزش قائل هستند و خطرات آن را دست کم می‌گیرند و از اشتباهات عبرت نمی گیرند. در این صورت، لغزش‌های مسیر ترک، تنها یک عقب‌نشینی قابل ‌پیش‌بینی خواهد بود و نه شکست در درمان اعتیاد.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف کوتاه مدت کراک

محرک‌های خارجی 

محرک‌های خارجی بسیاری وجود دارند که می‌توانند شخص معتاد را به سمت مصرف مواد بکشاند؛ این محرک‌ها  برای هر شخص متفاوت است. گاهی مواقع، استرس روانی فرد را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد، مشکل کاری یا خانوادگی نیز می‌تواند فرد را برای در یافتن راه حلی برای مشکلات به اعتیاد سوق دهد. به علاوه، برای بیماران روانی و یا اشخاصی که مبتلا به دردهای مزمن ناشی از بیماری‌های خاص هستند، مواد مخدر می‌تواند راهی برای فرار از این مشکلات باشد.

هر چیزی می‌تواند یک محرک به حساب بیاید، همیشه محرک یک اتفاق خارق‌العاده و تغییردهنده مسیر زندگی نیست. برای بعضی افراد، گذراندن وقت با دوستان معتاد یا رفتن به جایی که قبلاً مواد مصرف کرده، انگیزه‌ای برای مصرف دوباره خواهد بود. همچنین بوها، اشیاء یا حتی احساسات بخصوص می‌تواند منجر به اشتیاق به مصرف شود. محرک‌ها شخصی و منحصربفرد هستند.

تغییرات ذهنی پس از مصرف مواد

یک شخص معتاد به مواد ، به احتمال خیلی زیاد، حداقل یکبار سعی کرده‌ بدون مصرف دارو، اعتیاد را ترک کند. خیلی از اشخاص سعی در انجام این روش دارند، ولی عده اندکی موفق می‌شوند.

علت این است که سوءمصرف طولانی مدت مواد، باعث بروز برخی تغییرات قابل توجه در مغز می شود و این تغییرات در مغز ، حتی در صورت ترک اعتیاد، نیز باقی خواهد ماند. این تغییرات باعث نتایج فاجعه‌باری می شوند و طوری بر روی شخص تأثیر می‌گذارند که دیگر نمی‌تواند ذات  خود را برای مصرف مواد کنترل نماید.

معمولا مغز با افزایش هورمون‌های شیمایی، به مصرف مواد واکنش نشان می‌دهد. این هورمون‌ها، حس سرخوشی به فرد می‌دهند و پس از زمان کوتاهی، مغز دوباره انتظار آن احساس را خواهد داشت. وقتی فردی تصمیم به ترک می‌گیرد و از مواد دوری می کند، مغز احساس کمبود خواهد کرد و در نتیجه سعی در بازگشت از ترک خواهد کرد. در اغلب موارد این بازگشت از ترک به لغزش منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف بلند مدت کراک

آسیب‌پذیری ژنتیکی

شواهد محکم علمی وجود دارد که زمینه وراثتی در افراد برای معتاد شدن وجود دارد. به عنوان نمونه، مطالعاتی که بر دوقلوها و فرزند خوانده‌ها انجام شده نشان می‌دهد که حدود نیمی از آسیب‌پذیری شخص نسبت به اعتیاد به الکل ژنتیکی است. این احتمال نیز وجود دارد که اعتیاد شدید به الکل می‌تواند تغییرات عمده‌ای در مغز ایجاد کند.

مصرف مواد

خاصیت اصلی اعتیاد به مواد این است که فرد معتاد؛ باوجود آگاهی از عواقب آن به مصرف مواد ادامه می‌دهد. نظریه اقتصاد رفتاری، اعتیاد را اینگونه تعریف می‌کند که اعتیاد، نتیجه عدم توانایی قربانی، در گرفتن تصمیماتی است که به برانگیختن وی برای مصرف منجر می‌شود. 

ترک اعتیاد در میناب

فقدان محرک‌های جایگزین

عدم وجود یک محرک جایگزین برای ترک مواد می‌تواند تقاضای فرد برای مصرف مواد را مشخص کند. فردی که در محله‌ای فقیر و محروم از رفاه زندگی می‌کند، احتمال بالایی دارد که برای اعتیاد به مواد برای به دست آوردن لذتی موقتی دست به کار شود. تحقیقات  نشان می دهد، ارائه محرک‌های جایگزین به کسانی که محروم از آنها بوده‌ند می‌تواند نتایج درمان اعتیاد را بهبود دهد. شرایط محیطی می‌تواند نقش بسیار زیادی در درمان اعتیاد به مواد و پیشگیری از لغزش‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: عوارض ترک مورفین

خودآگاهی معیوب

سوءمصرف مزمن مواد با خودآگاهی معیوب شخص را می توان عدم کارکرد قشر اینسولار کورتکس مغز دانست که می‌تواند باعث انکار شدت اعتیاد توسط شخص شود و در این صورت، نیازی به درمان احساس نمی کند. در میان معتادان بسیار شدید به الکل، تنها تعداد کمی به مشکل اعتیاد خود معترف هستند.

به همین دلیل فرد به نوشیدن الکل حتی پس از آگاهی نسبت به نابودی زندگی‌اش ادامه می‌دهد. آگاهی به خود یکی از مهمترین روش‌ها برای افزایش آگاهی و توقف شخص از مصرف مواد است.

خود درمانی

در رنج و سختی های احساسی ناشی از شرایط غیرقابل‌تحمل زندگی، یک سرخوشی کوچک می‌تواند به معنای ارضای روانی فرد و فرار از بدبختی‌ها باشد.

در مورد مصرف الکل می‌توان گفت، الکل باعث آرام شدن شخص و فراموشی دغدغه‌های می شود و متأسفانه، با گذشت زمان، مغز معتاد به الکل، خود را با مصرف دائمی الکل هماهنگ می کند که اضطراب و زودرنجی از نتایج این تطابق است.  پس از مدتی بجای این که فرد پس از نوشیدن احساس خوبی داشته باشد، احساسی معمولی خواهد داشت.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

استرس

ارتباط میان استرس مزمن و انگیزه برای سوءمصرف مواد بسیار محکم است. مطالعات علم انسان‌شناسی نشان می‌دهد که تجربیات ناسازگار کودکی، مثل سوءاستفاده جسمی و جنسی، غفلت، خشونت خانگی و ناکارآمدی خانوادگی، با افزایش احتمال اعتیاد ارتباط مستقیم دارد.

استرس هیجانی بالا، رابطه‌ای مستقیم با از دست دادن کنترل خود در روبرو شدن با محرک‌ها و ناتوانی در کامروایی بلند مدت دارد. به علاوه، فقر و نبود رفاه نیز استرس‌زاست و می‌تواند منجر به اضطراب هیجانی و مصرف مواد شود.

بیشتر بخوانید: علل و عوارض بازگشت به اعتیاد چیست؟

تعصب فروفکنی

این نوع تعصب به تمایل فرد هنگام عدم اشتیاق به مواد اشاره دارد که به شکل اشتباه نحوه رفتار خود را در زمان اشتیاق به مواد، پیش‌بینی می‌کند. ریشه بحشی از این نوع رفتار، در این نکته نهفته است که افراد نمی‌توانند شدت اشتیاق‌های گذشته خود را به یاد بیاورند.

این عدم توانایی در به یاد آوردن دقیق یا پیش‌بینی ناخوشی‌های اشتیاق به مواد، ‌می‌تواند دلیل تفکر شخص در توانایی بالا برای مقاومت در برابر این اشتیاق را بیان کند. چالش برای فردی که در گذشته معتاد بوده این است که خاطراتش را در مورد احساس ناخوشایند و قدرت اشتیاق زنده نگاه دارد.

ترک اعتیاد

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟