علل و عوارض بازگشت به اعتیاد چیست؟ 07642228010

علل و عوارض بازگشت به اعتیاد چیست؟ 07642228010

1402/7/2 133 0

علل و عوارض بازگشت به اعتیاد چیست؟ 07642228010

برای کسی که دچار سوء مصرف مواد مواجه است، حفظ هوشیاری اغلب یک مبارزه ی روزمره است.

علل و عوارض بازگشت به اعتیاد چیست؟

برای کسی که دچار سوء مصرف مواد مواجه است، حفظ هوشیاری اغلب یک مبارزه ی روزمره است. احتمال عود بیماری همیشه وجود دارد، اما اطلاع از علائم هشدار دهنده که یک عود را پیش بینی می کند، می تواند به جلوگیری از بروز آن کمک کند. بهتر است دوستان و خانواده در مورد آنچه به عنوان محرک های احتمالی عود به دنبال آن هستند، آموزش ببینند و برای افراد در دوره بهبودی توانایی کنترل خویشتن بسیار با اهمیت است.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

طبق گزارش موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA) ، افرادی که از هر نوع اعتیادی بهبود می یابند، در بیشتر موارد حداقل یک عود را تجربه می کنند. عود بیماری به خصوص برای شخصی که مدت طولانی از مصرف مواد مخدر خودداری کرده، می تواند خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: علائم ترک مورفین

افرادی که مدت طولانی در دوره ترک و به دور از مواد مخدر بوده اند، تحمل خود را نسبت به سوء مصرف مواد مخدر از دست می دهند و اگر در این مدت مقداری از مواد که در مدت اعتیاد خود به استفاده از آن عادت کرده بودند را استفاده کنند؛ می تواند منجر به اُوِر دوز و حتی مرگ شود.

اعتیاد یک بیماری مزمن است و مهم نیست که فرد چه مدت از سوء مصرف مواد خودداری نموده، پس از عود بیماری، بازگشت فرد به مسیر بهبودی آسان نخواهد بود. شاید این افراد تمایل زیادی برای ادامه استفاده از مواد،حتی برای یک بار احساس کنند که در نتیجه، به دنبال عود، بازگشت مجدد افراد به درمان در اسرع وقت، برای سلامتی و بهبودی طولانی مدت آنها بسیار حائز اهمیت است. 

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

مراحل لغزش اعتیاد

عود مجدد را می توان بیشتر یک پروسه ی پیچیده دانست تا از سرگیری مصرف. به اعتقاد روانشناسان و روانپزشکان عود به سه مرحله تقسیم می شود:

روحی (عاطفی)

عود عاطفی اغلب اولین مرحله عود است؛ این مرحله قبل از این که شخص در حال بهبود باشد و حتی شروع به مصرف دوباره کند، شروع می شود. معمولاً فرد شروع به تجربه واکنش های عاطفی منفی مانند عصبانیت تنش و احساس اضطراب خواهد کرد.

همچنین امکان این که عادت های غذایی نامنظم و مشکلات خواب را تجربه کنند و تمایل آن ها برای بهبودی به دلیل عدم استفاده از سیستم های پشتیبانی جسمی، کم شود وجود دارد. این ها علائم هشدار دهنده اولیه هستند که می تواند فرد در حال بهبودی را وارد روند عود کند و مهم است که این علائم را در اسرع وقت تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد به هروئین

این مرحله قبل از این اتفاق می افتد كه شخص حتی آگاه باشد كه می تواند در معرض عود قرار گیرد و مداخله قبل از شروع عود روانی می تواند مانع از بروز این مسئله باشد.

روانی

عود روانی مرحله دوم فرایند است که معمولا در زمان مبارزات درونی فردی که در حال بهبودی است پیش می آید، چون بخشی از شخص می خواهد در هوشیاری طولانی مدت بماند. این بخش، درگیر جنگ جدی با بخش دیگری ست که می خواهد به مصرف مجدد بازگردد.

اعتیاد به همین دلیل یک بیماری مزمن به حساب می آید؛ چون همیشه امکان دارد بخشی از فرد بخواهد دوباره به مصرف مواد بازگردد. با پیشرفت این مرحله از روند عود، مستقیمی در مورد مصرف بوجود می آید و متوقف کردن روند بسیار دشوار خواهد بود.

معمولاً وقتی شخصی که درگیر اعتیاد است تصمیم به مصرف مواد می گیرد، این تصمیم قطعی است؛ ولی نیاز به صرف زمانی نامعلوم است دارد. عود روانی مرحله بسیار دشواری برای بازگشت است و اغلب جای خود را به مرحله سوم و آخر روند عود می دهد.

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد به مواد مخدر

جسمی

معمولا پس از عود روانی، طولی نمی کشد که مرحله عود جسمی اتفاق بیفتد. عود جسمی زمانی اتفاق می افتد که فرد ماده را مصرف می کند و هوشیاری خود را از دست می دهد. فقط یک بار استفاده می تواند باعث ادامه میل شدید شدود. احتمال بازگشت به مصرف مواد مداوم شایع است و بازگشت هر چه سریعتر یک شخص به روند درمان بسیار حیاتی می باشد.

 ترک اعتیاد در میناب

علائم هشدار دهنده بازگشت اعتیاد

شناخت علائم هشدار دهنده قبل از عود، بهترین راه برای جلوگیری از بروز عود می باشد. یک علامت هشدار دهنده بسیار رایج، خیالبافی درباره مصرف مواد مخدر است. احتمال دارد، شخص در حال بهبودی روز های سوء مصرف مواد مخدر خود را به یاد بیاورد و با دیدگاهی مثبت به آن ها نگاه کند.

نگاه مثبت به همه لحظاتی که به فرد خوش گذشته، می تواند محرک خطرناکی باشد که ایده استفاده مجدد را در ذهن او می سازد. این یک حمله ی روانی است که به سرعت می تواند منجر به عود جسمی و در نهایت عود کامل خواهد شد. برای یک فرد معتاد، آسان است که تنها نکات مثبت سوء مصرف را بیاد آورد و تمام درد و رنج هایی که تحمل کرده، فراموش کند.

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد به گل

احتمال دارد، فرد در حال بهبودی به این باور برسد که می تواند بدون معتاد شدن، دوباره مصرف کند، اما در اینصورت اعتیاد هرگز از بین نمی رود. این یک بیماری مزمن است که باید به طور مداوم با آن مقابله کرد.

شخص معتاد شاید فکر کند که به دلیل آنچه که در دوره نقاهت آموخته، می تواند به صورت تفریحی از مواد مخدر استفاده کند ، اما بهبودی تنها با پرهیز کامل از مصرف مواد امکان پذیر است. اگر فردی در دوران نقاهت در مورد اینکه می تواند بدون اعتیاد مجدداً از مواد استفاده کند صحبت کند، اغلب نشانه ای از پیش آمدن عود است.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

نظارت بر اینکه فرد در طول دوره بهبودی با چه کسانی در ارتباط است، به جلوگیری از عود کمک خواهد کرد. اگر فردی در حال بازنگری روابط قدیمی است که به مصرف مواد مخدر او مرتبط بوده است، می تواند محرکی باشد که منجر به سوء مصرف مواد شود. محیط های منفی به دلیل آسیب پذیری در برابر چنین تأثیراتی، می تواند روی فرد در حال بهبودی تأثیر جدی بگذارد.

عموما، رفتار یک علامت هشدار دهنده در مورد عود است. تغییرات ناگهانی در نحوه عملکرد شخص در دوران نقاهت، اکثرا قبل از عود پیش می آید که می تواند با افزایش انزوا و دوری از سیستم پشتیبانی هوشیاری فرد مشاهده شود. همچنین ممکن است شخص، علایق و سرگرمی هایی که در دوره نقاهت داشته را ترک کند.

شاید روشن ترین نشانه هشدار دهنده این است که فرد در دوران نقاهت؛ به اثربخشی روند بهبودی شک کند. اگر شروع به خراب کردن روند کار کنند یا نسبت به بهبودی ابراز نارضایتی نمایند، می تواند نشانه این باشد که آن ها در حال بازگشت به عود هستند.

بیشتر بخوانید: خطرات اعتیاد به شیشه

محرک های عود اعتیاد

موارد زیادی وجود دارند که می تواند باعث عود در فرد شود. یکی از شایع ترین محرک ها افسردگی است. معمولا افسردگی و سوء مصرف مواد مرتبط هستند. افرادی که با افسردگی دست به گریبان هستند، معمولاً برای مقابله با تجربه ی احساس افسردگی از مواد استفاده می کنند.

به علاوه، سوء مصرف مواد اغلب می تواند منجر به افسردگی شود، بنابراین چرخه معیوب استفاده از مواد مخدر و افسردگی پس از آن آغاز می شود. افسردگی، مانند سوء مصرف مواد، فرد را در معرض خطر بیشتری برای خودکشی قرار خواهد داد و ترکیب این دو با هم خطر خودکشی را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. 

متادون

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟