در صورت مصرف تریاک چه اتفاقی رخ میدهد؟ | 07642228010

در صورت مصرف تریاک چه اتفاقی رخ میدهد؟ | 07642228010

1402/3/22 122 0

در صورت مصرف تریاک چه اتفاقی رخ میدهد؟ | 07642228010

مصرف کننده در ابتدا با این تصور که احساس آرامش و تمرکز بیشتری پیدا کرده و عملکردش بهبود یافته است و این که می تواند مصرف خود را کنترل نماید و هرزمان اراده کند مصرف خود را قطع خواهد کرد

در صورت مصرف تریاک چه اتفاقی رخ میدهد؟

مصرف کننده در ابتدا با این تصور که احساس آرامش و تمرکز بیشتری پیدا کرده و عملکردش بهبود یافته است و این که می تواند مصرف خود را کنترل نماید و هرزمان اراده کند مصرف خود را قطع خواهد کرد، اما با گذشت زمان متوجه می شود برای رسیدن به حال و هوایی که در روزهای اول تجربه نموده، باید مصرف خود را افزایش بدهد و بدون مصرف تریاک نمی تواند زندگی عادی داشته باشد. تشخیص اعتیاد به تریاک در روزهای ابتدایی مصرف دشوار است، اما بعد از مدتی نشانه ها و علائم اعتیاد به تریاک در فرد آشکار می شود.

تریاک

علائم اعتیاد به تریاک و شیره را می توان به دو دسته علائم رفتاری و علائم جسمانی تقسیم نمود:

1- علائم رفتاری اعتیاد

کاهش مسئولیت پذیری در امور مختلف

افت شغلی یا تحصیلی

ناتوانی در تمرکز 

احساس افسردگی و غم 

کاهش اعتماد به نفس 

درخواست پول غیر معمول از اطرافیان

بی قراری و تحریک پذیری

انزوا و گوشه گیری

خود کم بینی

آشفتگی و ژولیدگی ظاهر

بیشتر بخوانید: اهمیت مشاوره در ترک اعتیاد به هروئین

2- علائم جسمانی

تعریق شدید

کاهش تمایلات جنسی

تهوع و استفراغ

انقباض مردمک چشم

تب و لرز

اختلال در خواب 

اسهال

بی اشتهایی

گیجی و منگی

مشکل در بینایی و تنفس

ترک اعتیاد در میناب

دلایل اعتیاد افراد به تریاک

یکی از دلایل اعتیاد افراد به تریاک باورها و نگرش های اشتباهی است که جنبه علمی ندارند. بعضی افراد از قدیم بر این باورند که مصرف تریاک با عوارض جانبی کمتر برای تسکین و کاهش درد های مزمن، به خصوص در افراد مسن بسیار موثر است و موجب درمان دیابت و کنترل قند خون می شود.

بیشتر بخوانید: اهمیت مشاوره در ترک اعتیاد به گل

همینطور اعتقاد دارند مصرف تریاک باعث افزایش قوای جنسی و بهبود کیفیت روابط جنسی می شود. این افراد معتقدند تریاک قدرت تمرکز را افزایش می دهد و در مقایسه با سایر مواد افیونی اعتیاد آوری کمتری دارد.

این باور های غلط، در کنار در دسترسی آسان به این ماده و استفاده از آن به عنوان نوعی وسیله پذیرایی از مهمان در برخی مناطق، گرفتار شدن افراد در دام اعتیاد به تریاک را باعث می شود.

عوارض اعتیاد به تریاک و شیره

شیره یکی از مشتقات تریاک است که از جوشاندن و صاف کردن ترکیب تریاک و سوخته تریاک به دست می آید. شیره کدئین و مورفین بیشتری دارد به همین علت تاثیرات آن از خود تریاک شدیدتر و بیشتر است، اما نئشگی آن نسبت به تریاک زود تر از بین می رود. شیره نسبت به سایر مواد مخدر مشابه اعتیادآوری بیشتری دارد. شیره به صورت تدخینی و خوراکی مصرف می شود، عوارض مصرف خوراکی آن شدیدتر است.

شخص برای این که اعتیاد به شیره را از خانوده و اطرافیان خود مخفی کند؛ روش خوراکی را ترجیح می دهند و برای از بین بردن آثار مصرف نیز مواد غذایی با طبع سرد مصرف می کند.

تریاک تا 8 ساعت پس از مصرف عوارضی مانند تهوع و استفراغ، کاهش احساس درد، خشکی دهان، سنگینی و رخوت دست و پا، کاهش فشار خون، تغییرات رفتاری و روانی، احساس گرما و گرگرفتگی، خارش بینی، افت عملکرد شغلی و اجتماعی،انقباض مردمک و انقباض عضلات صاف حالب و مجاری، تعریق زیاد، سردرد شدید و تب و لرز را بوجود می آورد.

بیشتر بخوانید: اهمیت مشاوره در ترک اعتیاد به شیشه 

اما مصرف طولانی مدت تریاک اثرات شدید تر و گاهی مواقع جبران ناپذیری را بر جسم و روح فرد خواهد داشت. از جمله این عوارض می توان به اعتیاد و وابستگی، کاهش مسئولیت پذیری، کاهش علایق و انگیزه ‌ها، از دست دادن اعتماد به نفس و عزت نفس، داشتن افکار خودکشی، افسردگی، کاهش فعالیت روده ها و یبوست مزمن، انزوا طلبی و دوری از اطرافیان،بی قراری و اضطراب، آسیب های ریوی، کبدی و کلیوی و اختلال در دوره قاعدگی در زنان اشاره نمود.

از دیگر عوارض اعتیاد به تریاک و شیره می توان به بی اشتهایی و سوء تغذیه، کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ در مردان، بی حسی و عدم تعادل بدن، تیرگی لب ها، کهیر، خارش و تیره شدن پوست، کاهش وزن شدید، اختلال در خواب، بی خوابی شبانه و خواب آلودگی و چرت زدن در طول روز اشاره کرد.

اعتیاد به این ماده مخدر عوارض دیگری مانند تضعیف سیستم دفاعی بدن و افزایش احتمال ابتلاء به بیماری ها و عفونت های ویروسی مزمن مانند ایدز و هپاتیت، بیماری های دهان و دندان، کاهش سلامت عمومی به دلیل بی توجهی به وضع بهداشت و مراقبت های فردی، کاهش و بی نظمی تنفس و خطر مرگ به دنبال مصرف زیاد را نیز در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اهمیت مشاوره در ترک اعتیاد به تریاک 

تاثیر مصرف تریاک بر مغز

تریاک باعث تضعیف مغز می شود و با کاهش جریان خون در نواحی خاصی از مغز فعالیت های آن را کند می کند، این عملکرد می تواند سبب کاهش هوشیاری، اغماء و حتی مرگ شود. مغز به صورت طبیعی برای مواجهه با درد و استرس ماده ای به نام اندورفین ترشح می کند که با پر کردن فواصل بین سلول های عصبی، مانع از مخابره پیام درد می شود و به این ترتیب فرد احساس درد کمتری خواهد داشت.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

مواد افیونی با مکانیسمی شبیه به اندورفین احساس لذت خاصی در فرد ایجاد می کنند. هنگامی که شخص به صورت مداوم و طولانی این مواد را مصرف نماید؛ دچار اعتیاد می شود، چون مغز به وجود دائمی مواد مخدر عادت کرده است و آن را جایگزین اندورفین طبیعی نموده است. وقتی تریاک به سلول های مغز نرسد، فرد درد شدیدی را در بدن خود احساس خواهد کرد و برای رهایی از این احساس ناخوشایند، شروع به مصرف دائمی و افزایشی تریاک خواهد نمود. از جمله اثرات دیگر تریاک بر مغز لخته شدن خون در مغز و خطر سکته مغزی نیز می باشد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟