اپیوم در هرمزگان | کلینیک ترک اعتیاد در میناب 07642228010

اپیوم در هرمزگان | کلینیک ترک اعتیاد در میناب 07642228010

1401/11/24 135 0

اپیوم در هرمزگان | کلینیک ترک اعتیاد در میناب 07642228010

مصرف این مخدر عوارض مخرب و جبران ناپذیری برای مصرف کننده خواهد داشت، این عوارض بسته به شرایط جسمانی و سلامت مصرف کننده، دوز و مدت زمان مصرف بسیار متفاوت است.

اپیوم در هرمزگان

عوارض شربت اپیوم

مصرف این مخدر عوارض مخرب و جبران ناپذیری برای مصرف کننده خواهد داشت، این عوارض بسته به شرایط جسمانی و سلامت مصرف کننده، دوز و مدت زمان مصرف بسیار متفاوت است، از متداول ترین عوارض مصرف شربت اپیوم می توان به این موارد اشاره کرد:

خارش

سرگیجه

بی اشتهایی

یبوست

خشکی دهان

اوردوز

نارسایی تنفسی

حالت تهوع

اپیوم در هرمزگان

عوارض شربت تریاک بر روی کبد

کبد یک کارخانه است که مواد مغذی دریافتی بدن را به انرژی تبدیل می کند و نقش مهمی در حفظ تعادل و تنظیم هورمون ها و سم زدایی از بدن دارا می باشد.  مصرف شربت تریاک یا استفاده از تریاک به شکل کشیدنی شاید بصورت مستقیم باعث ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب نشود ولی احتمال ابتلای افرادی که مستعد بیماری های کبدی هستند را تا سه برابر افزایش می دهد و بیماری افرادی که در معرض بیماری های کبدی هستند را تشدید خواهد کرد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

یکی از باورهای اشتباه افراد برای درمان بیماری کبد چرب استفاده از تریاک چه به صورت شربت و چه به صورت کشیدنی است. استفاده از شربت تریاک علاوه بر تشدید کبد چرب ممکن است باعث بروز انواع سرطان شود. یکی از موارد منع مصرف شربت اپیوم برای بیماران کبدی مانند کبد می باشد.

عوارض قطع ناگهانی و خودسرانه شربت اپیوم 

ترک اعتیاد یک درمان نیاز به تخصص و زمان دارد و ترک خودسرانه و غیراصولی هر نوع ماده مخدر عوارض جسمی و روحی شدید و جبران ناپذیری بر سلامت فرد مبتلا خواهد داشت. افرادی که اقدام به قطع مصرف ناگهانی می کنند علاوه بر آسیب های جسمی ناشی از ترک خودسرانه، در معرض خطر مصرف مجدد یا همان لغزش دوباره به سمت اعتیاد قرار می گیرند و افرادی که به مصرف دوباره این شربت روی می آورند نسبت به دفعه قبل میزان مصرف بیشتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اپیوم در بندرعباس

بهترین روش ترک شربت اپیوم 

بهترین روش ترک شربت اپیوم، بستری در مراکز ترک اعتیاد و زیر نظر متخصصان روان پزشکی و روانشناسی است تا فرد بیمار علاوه بر درمان جسمی، از طریق جلسات مشاوره، روان درمانی نیز بشود. ترک ناگهانی، غیر اصولی و خودسرانه شربت اپیوم دارای عوارض جسمی و روحی است و امکان بازگشت دوباره به اعتیاد و مصرف بیشتر از دوره قبل وجود خواهد داشت.

زمان لازم برای ترک اپیوم 

شربت اپیوم به دلیل وجود آلکالوئید های تریاک، بسیار اعتیاد آور است و درمان و ترک شربت اپیوم نیازمند بستری در کلینیک ترک اعتیاد می باشد. میزان مصرف این شربت هر چقدر که باشد برای ترک نیاز به پزشک متخصص و مرکز ترک اعتیاد مراجعه دارد، مدت زمان بستری با توجه به نظر پزشک تعیین می شود. مرحله ابتدایی ترک شربت اپیوم، سم زدایی است. 

بیشتر بخوانید: مصرف صحیح قرص ب 2

عوارض جوشاندن شربت اپیوم

برخی افراد به اشتباه تصور می کنند اگر شربت اپیوم را بجوشانند عوارض آن کمتر می شود در حالی که ناخالصی های موجود در داخل خود تریاک همچنان باقی می ماند و باعث رسوب در پرزهای معده و روده شده و ترکیبات چسبناک قیری شکل در معده و روده ایجاد خواهد نمود.

اپیوم

جوشاندن شربت اپیوم تنهاباعث تبخیر آب و الکل موجود در شربت تریاک می شود و عوارض آلکالوئید های موجود در تریاک مانند مرفین همچنان باقی می ماند.

چند توصیه مهم درباره استفاده از شربت اپیوم

توصیه می شود دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر زمان دوز بعدی برنامه ریزی شده رسیده از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد شربت اپیوم فورا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید، مصرف بیش از حد شربت تریاک می تواند کشنده باشد، مخصوصا در کودکان یا مصرف بدون نسخه پزشک. علائم مصرف بیش از حد شامل تنفس کند و ضربان قلب، خواب آلودگی شدید ، ضعف عضلانی، احساس سرما و غش است.

بیشتر بخوانید: مسمومیت با داروی بوپرنورفین

شربت تریاک در صورت استفاده طولانی مدت اعتیاد آور است. هرگز این دارو را با شخص دیگری، مخصوصا افراد با سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به اشتراک نگذارید. دارو را در محلی که دیگران به آن دسترسی نداشته باشند نگهداری کنید.

هر داروی تریاک حاوی مقدار متفاوتی تریاک است. اگر از برند دیگری از دارو استفاده کنید، دوز مصرفی  یکسان نخواهد بود. در صورت تغییر برند دارو قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

باقی مانده داروهای افیونی را در خانه نگه ندارید و از روش نابود کردن آن جویا شوید.

شربت تریاک را به طور ناگهانی و پس از استفاده طولانی مدت قطع نکنید، در غیر این صورت ممکن است علائم ناخوشایند ترک بوجود بیاید. 

موارد هشدار و احتیاط ویژه با مصرف داروی اپیوم 

چنانچه جراحی در پیش دارید، پزشک یا دندانپزشک را در جریان مصرف داروی اپیوم قرار دهید.

در مدت درمان با این دارو، برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر ناشی از مصرف این دارو، از تغییر وضعیت ناگهانی (برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته) بپرهیزید.

در بعضی موارد افراد مسن نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه تنفس کند یا کم عمق و خواب آلودگی حساس‌تر هستند.

در مدت درمان با شربت تریاک، از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود، قبل از انجام کارهایی مانند رانندگی و کار با ماشین آلاتی که به دقت کامل نیاز دارند، از هوشیاری خود مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: گزینه‌های درمانی اعتیاد به شربت اپیوم

این دارو حاوی الکل می‌باشد، در صورت ابتلا به دیابت، بیماری کبد یا هر بیماری دیگری که لازم است الکل را محدود کنید یا از آن اجتناب کنید و پزشک را مطلع سازید.

تداخلات داروها یا مکمل ها با شربت اپیوم 

از شربت تریاک نباید با داروهایی مانند نالترکسون و بوپرنورفین استفاده کرد، چون باعث افزایش آرام بخشی و کاهش اثر سودمند دارو می شود. این دارو حاوی مورفین است و به دلیل افزایش سمیت مرفین از جمله گیجی ، فشار خون بالا ، لرزش ، بیش فعالی ، کما و مرگ در بیمارانی که تحت درمان با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI) هستند منع مصرف دارد. 

داروهای این کلاس شامل فنلزین (ناردیل)، ایزوکارباکسازید (مارپلان)، سلژیلین (الدپریل) ترانسیل پرومین (پارنات) و پروکاربازین (ماتولان) و لاینزولید (زیووکس) است. مورفین نباید در طی ۱۴ روز پس از قطع MAO تجویز شود.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

در طول استفاده از این دارو از موارد زیر پرهیز کنید:

الکل

داروهای خاصی برای افسردگی ، اضطراب یا اختلالات روان پریشی

آنتی هیستامین برای آلرژی ، سرفه و سرماخوردگی

داروهای خاص برای حالت تهوع مانند درنابینول ، droperidol ، nabilone

داروهای خاص برای خواب

شل کننده های عضلانی

داروهای بیهوشی

شربت اپیوم

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟