نحوه مصرف بوپر زیر زبانی | 07642228010

نحوه مصرف بوپر زیر زبانی | 07642228010

1401/10/27 165 0

نحوه مصرف بوپر زیر زبانی | 07642228010

قرص b2 یا Buprenorphine دارویی است که برای درمان اعتیاد به مواد افیونی مانند هروئین، متادون و دارو‌های مسکن تجویز می‌شود.

نحوه مصرف بوپر زیر زبانی 

قرص b2 یا Buprenorphine دارویی است که برای درمان اعتیاد به مواد افیونی مانند هروئین، متادون و دارو‌های مسکن تجویز می‌شود. قرص ب2 (بوپرنورفین) به نام تجاری Subutex و Suboxone نیز شناخته می‌شود و برای درمان دردهای شدید نیز استفاده می شود. 

نحوه مصرف بوپر زیر زبانی

انواع مخدر بوپرنورفین 

قرص بوپرنورفین

رایج‌ترین نوع مصرف قرص b2 به صورت زیر زبانی تجویز می‌شود و  ۲ و ۸ میلی گرم عرضه می شود. احتمال جذب در روش زیر زبانی قرص بوپرنورفین فقط ۱۰ درصد است، به همین دلیل در مقایسه با آمپول بوپرنورفین علائم ترک اعتیاد کمتری دارد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

پد بوپرنورفین

پد بوپرنورفین یک چسب دارویی است که روی پوست قرار می‌گیرد تا میزان خاصی از دارو را از طریق پوست به جریان خون منتقل نماید. مزیت استفاده از پد نسبت به سایر روش‌ها، انتقال دوز مشخصی از دارو به بیمار می باشد.

آمپول بوپرنورفین

آمپول بوپرنورفین که بعضی مواقع توسط مراکز غیر مجاز و به صورت قاچاق تجویز می‌شود، می‌تواند جایگزینی برای قرص بوپرنورفین باشد که البته در مقایسه با قرص، عوارض جانبی بیشتری دارد و میزان مصرف آن باید طبق تجویز پزشک انجام شود. تزریق بوپرنورفین به ناحیه معده صورت می‌گیرد و معمولا یک بار در ماه تزریق می‌شود. بین دوز‌های مصرف حداقل ۲۶ روز فاصله نیاز است.

بیشتر بخوانید: ترک متادون تا چند روز طول میکشد؟

ایمپلنت بوپرنورفین

ایمپلنت از جدید‌ترین روش‌های درمانی مصرف بوپرنورفین است. ویژگی این روش در مقایسه با مصرف قرص و تزریق آمپول این است که نگرانی بابت فراموشی مصرف دارو وجود نخواهد داشت. در استفاده از ایمپلنت باید دقت شود، زیرا عوارض نادر اما جدی از جمله آمبولی و مرگ ناشی از قرار دادن نادرست ایمپلنت‌های دارویی، سلامتی بیمار را تهدید می‌کند.

نحوه مصرف بوپرنورفین زیر زبانی

بوپرنورفین را دقیقا مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. برای مصرف قرص های زیر زبانی بوپرنورفین باید قرص را به مدت 5 تا 10 دقیقه زیر زبان قرار دهید تا به طور کامل حل شود. معمولا این دارو به صورت روزانه و در یک دوز تجویز می شود. اگر بیش از یک قرص در روز برای شما تجویز شده، می توانید همه قرص ها را با هم یا هر بار 2 قرص را زیر زبان خود قرار دهید.

هرگز قرص های زیر زبانی بوپرنورفین را نبلعید یا نجوید. نحوه مصرف این قرص با قرار دادن دارو زیر زبان و حل شدن آهسته آن می باشد.

بوپر در میناب

بهترین عملکرد بوپرنورفین در جلوگیری از بروز علایم ترک مواد، در صورتی است که دوز اول با ظهور علائم سندروم محرومیت یا ترک مواد مصرف شود. اگر زودتر از این زمان و با فاصله کم از آخرین مصرف مواد، بوپرنورفین مصرف شود امکان ایجاد علائم سندروم محرومیت در اثر مصرف دارو وجود دارد، پس حتما دارو را بر اساس دستور پزشک مصرف کنید.

دوز دارو بر اساس وضعیت بالینی بیمار و پاسخ دهی به درمان، تنظیم می شود. بنابراین هرگز دوز دارو، طول درمان یا تکرار دوزها را زیادتر نکنید. 

قطع ناگهانی این دارو موجب بروز علائم ترک اعتیاد خواهد شد خصوصا اگر دارو را برای مدت طولانی استفاده کرده باشید. 

بیشتر بخوانید: تداخلات دارویی بوپر

چنانچه در طول درمان با بوپرنورفین، به علائم سندروم ترک اعتیاد دچار شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. این علایم به این قرار است:

بیقراری و اختلال خلق مانند اضطراب، اختلالات خواب یا افکار خودکشی.

اشک ریزش، آبریزش بینی، تهوع، اسهال، تعریق زیاد، درد عضلانی یا تغییر رفتار ناگهانی.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

کاربردهای بوپرنورفين 

Buprenorphine در ترک اعتیاد به مواد افیونی مانند هروئین، تریاک و شیره تریاک استفاده می شود. مکانیسم اثر قرص ب2 به مشابه مشتقات تریاک است، یعنی به گیرنده‌های خاصی از مغز متصل می‌شود و وسوسه مصرف مواد افیونی و باعث کاهش تأثیر آنان بر روی مغز می شود.

نئشگی و عوارض اعتیاد به بوپرنورفین بسیار کمتر از مشتقات تریاک است و این بدین معنا نیست که مصرف کنترل نشده بوپرنورفین بدون آسیب و پیامدهای منفی خواهد بود. از کاربردهای دیگر این دارو درمان اعتیاد به شیشه می باشد.

ضد درد بودن بوپرنورفین زمانی بصورت مثبت و سازنده بکار می آید که تحت نظر یک پزشک متخصص استفاده شود. در غیر این صورت، استفاده نادرست این دارو، زمینه اعتیاد و وابستگی را فراهم نموده و عوارض جسمی و روحی مختلفی بوجود خواهد آورد. در موارد حاد، تداخل b2 با سایر داروها باعث  اثرات مرگباری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: هنگام مصرف شربت اپیوم از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

چند نکته مهم در استفاده از قرص بوپر زیر زبانی

زمانی که فرد تصمیم ترک تریاک می گیرد، استفاده از داروهای مکملی که بتواند نشئگی و درد ناشی از فقدان مواد مخدر در بدن آنان را کاهش دهد، بسیار اهمیت دارد. این داروها اغلب دارای مورفین های قوی هستند تا بتوانند میزان درد را کاهش دهند. از جمله این داروها بوپرنورفین است که استفاده از آن بسیار متداول است.

ترک اعتیاد در میناب

این دارو در زمان استفاده باید تحت شرایط خاص و با توجه به پارامترهای بسیار حساس، مورد استفاده قرار گیرد که از جمله آن موارد چند نمونه ذکر می شود :

در بسیاری از موارد مصرف خودسرانه و بیش از حد این دارو خطر مرگ در بر خواهد داشت.

مصرف دائمی و بیش از حد قرص ب ۲ برای ترک تریاک می تواند منجر به اعتیاد به آن شود.

استفاده از قرص ب۲ به صورت حل شده در آب و تزریق آن می تواند باعث مرگ شود.

اطرافیان فرد باید درک درستی از نحوه استفاده از این قرص داشته باشند تا در صورت بروز مشکل مسمومیت سریعا اقدامات لازم را انجام دهند.

قرص بوپرنورفین برای ترک تریاک نباید به صورت جویدنی مصرف شود.

استفاده از قرص ب ۲ به صورت همزمان با دیگر داروهای سرکوب کننده خطرات زیادی را به دنبال دارد.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟