✔️مضرات اعتیاد و ترک قرص بوپرنورفین چیست؟ | 07642228010

✔️مضرات اعتیاد و ترک قرص بوپرنورفین چیست؟ | 07642228010

1401/10/8 382 0

✔️مضرات اعتیاد و ترک قرص بوپرنورفین چیست؟ | 07642228010

Buprenorphine در ترک اعتیاد به مواد افیونی مانند هروئین، تریاک و شیره تریاک کاربرد دارد. اثر قرص ب2 به دقیقا مانند مشتقات تریاک است، یعنی به گیرنده‌های خاصی از مغز متصل می‌شود و وسوسه مصرف مواد افیونی و تأثیر آن را بر روی مغز کاهش می‌دهد.

مضرات اعتیاد و ترک قرص بوپرنورفین چیست؟

کاربردهای بوپرنورفين 

Buprenorphine در ترک اعتیاد به مواد افیونی مانند هروئین، تریاک و شیره تریاک کاربرد دارد. اثر قرص ب2 به دقیقا مانند مشتقات تریاک است، یعنی به گیرنده‌های خاصی از مغز متصل می‌شود و وسوسه مصرف مواد افیونی و تأثیر آن را بر روی مغز کاهش می‌دهد. نئشگی و عوارض اعتیاد به بوپرنورفین بسیار کمتر از مشتقات تریاک است، اما به این معنی که مصرف کنترل نشده بوپرنورفین بدون آسیب و پیامدهای منفی است. از دیگر کاربردهای این دارو، می‌توان استفاده در ترک شیشه را اشاره نمود.

قرص بوپرنورفین

خاصیت ضد درد بوپرنورفین، زمانی می تواند موثر باشد که تحت نظر یک پزشک متخصص مصرف شود. در غیر این صورت، استفاده نادرست و خودسرانه آن، زمینه اعتیاد و وابستگی به این دارو را فراهم نموده و عوارض جسمی و روحی مختلفی پیش می آورد. در موارد حاد، تداخل b2 با سایر داروها، اثرات مرگباری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: کدام داروها یا مکمل ها با شربت اپیوم تداخل می کنند؟

نکات مهم درباره مصرف صحیح قرص ب 2

اگر به هردلیلی پزشک برای درمان درد و بیماری این دارو را تجویز کرده؛ بهتر است با رعایت این نکات قرص را مصرف کنید:

از مصرف بیش از آنچه دکتر تجویز نموده در طولانی مدت خودداری کنید.

حل کردن این قرص در آب به منظور تزریق خطرات می تواند باعث مرگ مصرف کننده ‌شود.

استفاده نادرست و خودسرانه این دارو عوارض زیاد و حتی خطر مرگ به همراه دارد.

افراد خانواده را از مصرف قرص ب 2 مطلع کنید تا در مواقع ضروری بتوانند به شما کمک کنند.

مصرف همزمان این دارو با مخدرهای دیگر باعث تشدید عوارض جانبی این دارو خواهد شد، بنابراین باید این قرص را طبق تجویز پزشک مصرف کنید و خودسرانه دوز مصرفی را تغییر ندهید.

در به پزشک، دندانپزشک یا متخصص بهداشتی اطلاع دهید این دارو را مصرف می‌کنید.

قرص را زیر زبان بگذارید و صبر کنید تا کاملا حل شوند.

از بلعیدن و یا جویدن این قرص خودداری کنید.

در صورت تجویز دو قرص در هر وعده توسط پزشت، هر دو قرص را همزمان زیر زبان بگذارید تا کاملا حل شوند.

بعد از مصرف نسبتا طولانی مدت این دارو ، قطع یک باره آن باعث بروز نشانه‌های ترک خواهد شد.

اگر صورت نیاز به عمل جراحی، قبل از عمل پزشک جراح را از مصرف این قرص مطلع سازید.

بدون مشورت با پزشک و خودسرانه مصرف را قطع نکنید. 

در صورت مصرف بیش از اندازه ی این قرص، سریعا شخص را به اورژانس منقل کنید. مصرف این قرص در دوزهای اشتباه خطر مرگ به همراه دارد.

به هیچ وجه به خاطر فراموشی یک نوبت مصرف، در نوبت بعدی دوز مصرف را دو برابر نکنید.

در صورت فراموشی یک وعده‌ مصرف، به محض یادآوری دارو را مصرف کنید، اگر به وعده بعدی نزدیک باشد صبر کنید تا زمان مصرف دارو برسد.

این دارو باید در دمای اتاق، به دور از گرما و نور آفتاب نگهداری شود.

متادون در میناب

دارو نباید مورد سوء استفاده سایر افراد قرار گیرد.

بعد از پایان درمان باقی مانده قرص‌ها را از بین ببرید.

قرص ب 2 را دور از دسترس دیگران قرار دهید.

بیشتر بخوانید: قرص بوپرنورفین چقدر اعتیاد آور است؟ 

عوارض اعتیاد به بوپرنورفين 

نئشگی حاصل از مصرف ب‌2 به اندازه مواد افیونی شدید و مزمن نیست، نوعی حس سرخوشی ملایم از پس مصرف این دارو بوجود می آید که محرک اصلی مصرف دوزهای بالاتر است. از نظر میزان عوارض، به شرطی که مصرف خودسرانه و نادرست آن صورت نگیرد این دارو آسیب‌های کمتر و خفیف‌تری دارد. بوپرنوفین به دو شکل مختلف فرد را معتاد می کند و عوارض منفی خود را نشان می دهد. وابستگی به این دارو، منجر به بروز عوارض جسمی و روانی می شود:

1- عوارض جسمانی اعتیاد به بوپرنورفين

از رایج ترین عوارض جسمانی اعتیاد به بوپرنورفین حالت تهوع، استفراغ و یا یبوست، بروز مشکلات تنفسی و به هم خوردن ریتم تنفس؛ کم شدن و آهسته شدن تنفس و در موارد حادتر توقف تنفس مصرف کننده باعث سردرد را می توان برشمرد، همچنین خشکی دهان و سرگیجه، تب و لرز، بی‌خوابی و اسپاسم عضلانی از جمله دیگر عوارض این اعتیاد می باشد.

2- عوارض ذهنی اعتیاد به بوپرنورفين

اغلب افرادی که به اعتیاد گرفتار می شوند، ترس از بازگشت به اعتیاد را دارند. این ترس باعث می شود تا مصرف قرص ب2 را که به منظور درمان اعتیاد تجویز شده، ادامه دهند. بعضی دیگر نیز از تجربه مجدد دردهای سندروم ترک، هراس دارند؛ به همین دلیل، به صورت روانی به این دارو معتاد می شوند.

بیشتر بخوانید: قرص ب ۲ برای ترک تریاک

گاهی مصرف ب 2 به دلیل خاصیت درمانی آن در زودانزالی آغاز شده و ادامه پیدا می کند. در هر صورت، در اعتیاد روانی، فرد معتاد تصور می کند با کنار گذاشتن نوپرنورفین مشکلات و اعتیاد قبلی مجددا بازخواهد گشت. ادامه اعتیاد می‌تواند عوارض روحی دیگری همچون توهم نیز به همراه بیاورد.

مراحل درمان و ترک اعتیاد بوپرنورفين

ترک اعتیاد به هر ماده مخدر از جمله داروی ب 2 با سم زدایی شروع می شود. در این مرحله از کار، بیمار به صورت تدریجی اعتیاد خود را کنار می گذارد و بدن را پاکسازی می کند. گاهی نیز قطع مصرف به صورت یکباره انجام می شود. در طول مرحله سم زدایی بیمار از جلسات مشاوره و روش های درمانی جایگزین استفاده می کند تا بتواند مهارت های لازم را برای ترک بدون بازگشت و کنترل عوامل تحریک کننده بیاموزد.

یکی از مهمترین بخش‌های فرآیند درمان، کشف علت های گرایش به اعتیاد است. از آنجایی که اعتیاد به بوپرنورفين می تواند زمینه ساز اعتیاد به سایر مواد افیونی باشد، لازم است که انگیزه و هدف معتاد از مصرف مشخص و برطرف شود. روانشناس می تواند در طول درمان برای رفتارهای موفقیت آمیز بیمار پاداش هایی را در نظر بگیرد.

این سیستم که به عنوان درمان انگیزشی شناخته شده است، در بیشتر مصرف کنندگان کم سن و سال موثر می باشد. خانواده درمانی سیستم مهم دیگری است که در طول آن عملکرد خانواده و رفتار آن با فرد معتاد از نو بازسازی می شود.

بیشتر بخوانید: عوارض قرص ب 2

در مرحله بعد علائم ترک و خماری شروع می شود. اگرچه خماری بوپرنورفين به اندازه خماری ناشی از مواد افیونی شدید و آزاردهنده نیست، اما باید تحت نظر یک پزشک کنترل و مدیریت شود. زمانی که پزشک مصرف بوپرنورفين به تدریج و در طول چند هفته کاهش می دهد، علائم خماری بسیار کمتر از قطع مصرف یکباره است. در این حالت خطری بیمار را تهدید نمی کند.

بوپر در میناب

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟