کدام داروها یا مکمل ها با شربت اپیوم تداخل می کنند؟ | 07642228010☎️

کدام داروها یا مکمل ها با شربت اپیوم تداخل می کنند؟ | 07642228010☎️

1401/10/8 2118 0

کدام داروها یا مکمل ها با شربت اپیوم تداخل می کنند؟ | 07642228010☎️

از شربت تریاک نباید با داروهایی مانند نالترکسون و بوپرنورفین استفاده کرد، چون باعث افزایش آرام بخشی و کاهش اثر سودمند دارو می شود.

کدام داروها یا مکمل ها با شربت اپیوم تداخل می کنند؟

تداخلات داروها یا مکمل ها با شربت اپیوم 

از شربت تریاک نباید با داروهایی مانند نالترکسون و بوپرنورفین استفاده کرد، چون باعث افزایش آرام بخشی و کاهش اثر سودمند دارو می شود. این دارو حاوی مورفین است و به دلیل افزایش سمیت مرفین از جمله گیجی ، فشار خون بالا ، لرزش ، بیش فعالی ، کما و مرگ در بیمارانی که تحت درمان با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI) هستند منع مصرف دارد. 

شربت اپیوم

داروهای این کلاس شامل فنلزین (ناردیل)، ایزوکارباکسازید (مارپلان)، سلژیلین (الدپریل) ترانسیل پرومین (پارنات) و پروکاربازین (ماتولان) و لاینزولید (زیووکس) است. مورفین نباید در طی ۱۴ روز پس از قطع MAO تجویز شود.

بیشتر بخوانید: قرص بوپرنورفین چقدر اعتیاد آور است؟

در طول استفاده از این دارو از موارد زیر پرهیز کنید:

الکل

داروهای خاصی برای افسردگی ، اضطراب یا اختلالات روان پریشی

آنتی هیستامین برای آلرژی ، سرفه و سرماخوردگی

داروهای خاص برای حالت تهوع مانند درنابینول ، droperidol ، nabilone

داروهای خاص برای خواب

شل کننده های عضلانی

داروهای بیهوشی

چند توصیه مهم درباره استفاده از شربت اپیوم

توصیه می شود دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر زمان دوز بعدی برنامه ریزی شده رسیده از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد شربت اپیوم فورا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید، مصرف بیش از حد شربت تریاک می تواند کشنده باشد، مخصوصا در کودکان یا مصرف بدون نسخه پزشک. علائم مصرف بیش از حد شامل تنفس کند و ضربان قلب، خواب آلودگی شدید ، ضعف عضلانی، احساس سرما و غش است.

شربت تریاک در صورت استفاده طولانی مدت اعتیاد آور است. هرگز این دارو را با شخص دیگری، مخصوصا افراد با سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به اشتراک نگذارید. دارو را در محلی که دیگران به آن دسترسی نداشته باشند نگهداری کنید.

هر داروی تریاک حاوی مقدار متفاوتی تریاک است. اگر از برند دیگری از دارو استفاده کنید، دوز مصرفی  یکسان نخواهد بود. در صورت تغییر برند دارو قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: قرص ب ۲ برای ترک تریاک 

باقی مانده داروهای افیونی را در خانه نگه ندارید و از روش نابود کردن آن جویا شوید.

شربت تریاک را به طور ناگهانی و پس از استفاده طولانی مدت قطع نکنید، در غیر این صورت ممکن است علائم ناخوشایند ترک بوجود بیاید. 

درمان طولانی مدت و پیگیری

بعد از اتمام سم‌زدایی برای پیشگیری از بازگشت اعتیاد پیگیری درمان لازم و ضروری است. این مرحله درمانی را نیز می‌توان در مراکزی که سم‌زدایی انجام شده گذراند و یا در یک مرکز دیگر و یا به صورت سرپایی انجام داد. درمان طولانی مدت ترک اعتیاد یا سوء مصرف شربت اپیوم معمولا شامل مشاوره شخصی، مشاوره گروهی و درمان شناختی – رفتاری می باشد.

متادون در میناب

درمانگر و بیمار برای یافتن علت اصلی اعتیاد به شربت اپیوم با یکدیگری همگاری می‌کنند و برای مقابله با وسوسه‌هایی که در آینده به سراغ او خواهد آمد و یا مواجهه با مواد، برنامه درمانی خاصی را تدارک می‌بینند. برخی افراد در برنامه‌های 12 گام که بخشی از درمان درازمدت است ملحق می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: عوارض قرص ب 2 

در این طرح معتادان دیگر با حمایت خود فردی که در حال بهبود از اعتیاد است را پاک و عاری از مواد مخدر نگه می دارند. در برخی موارد، ممکن است داروی نگهدارنده بوپرونورفین به‌عنوان بخشی از درمان ترک اعتیاد باشد. این دارو همانند موادمخدر دیگر روی همان گیرنده‌های مغز عمل می‌کند می‌تواند از بازگشت فرد به مصرف شربت اپیوم ممانعت کند. شربت اپیوم به‌عنوان ماده مخدر نوع دوم شناخته می شود و باید کاملا تحت نظارت می‌باشد.

علائم ترک شربت تریاک

با شروع ترک شربت اپیوم، علائم مختلفی در فرد بروز خواهد کرد. این علائم به نوع شربت بستگی دارد. این موضوع برای همه افراد یکسان نیست و به شرایط بدنی وی و سایر عوامل بستگی دارد. شاید علائم ترک شربت اپیوم بلافاصله پس از ترک آن بروز کنند. حتی ممکن است و گاهی این علائم مدتی پس از ترک شربت اپیوم خود را نشان دهند. از جمله علائم ترک شربت اپیوم می توان موارد زیر را برشمرد:

افزایش فشار خون و ضربان قلب

با قرار گیری در دوران ترک، فشار خون و ضربان قلب دچار افزایش می شود. قطع مصرف شربت اپیوم، فشار در رگ های خونی را افزایش می دهد و به دنبال آن فعالیت قلب بیشتر شده و ضربان قلب نیز افزایش پیدا می کند، این موارد واکنش بدن به وضعیت جدید است.

تغییر در مردمک چشم ها

از علائم ترک این شربت گشاد شدن مردمک چشم ها می باشد. به طور کلی با ترک هر گونه ماده مخدر، مردمک چشم ها گشاد می شود. این موضوع می تواند نشان دهنده ترک شربت تریاک یا اپیوم نیز باشد.

بیشتر بخوانید: عوارض جانبی شربت اپیوم چیست؟

درد های ناحیه شکمی

در زمان ترک شربت تریاک، در ناحیه شکم درد هایی احساس می شود. احتمال دارد منشاء این درد ها به آسیب های معده، روده و سایر اندام های شکم مربوط شودکه اکنون با پایان اثر مسکن شربت اپیوم، بروز پیدا کرده است.

درد های عضلانی

درد های عضلانی شایع ترین عوارض ترک شربت تریاک است. امکان تشدید دردهای عضلانی در ابتدای ترک شربت اپیوم بیشتر است و به حداکثر خواهد رسید، در صورت اقدام به ترک زیر نظر یک پزشک این موارد قابل کنترل است پس به شدت توصیه می شود و از مصرف دارو به صورت خودسرانه برای کاهش درد اجتناب نمایید.

ضعف و خستگی

ایجاد ضعف و خستگی از بارز ترین عوارض ترک شربت اپیوم است، در این زمان بدن ضعیف می شود چون برای ترک شربت تریاک انرژی زیادی مصرف شده و بدن بسیاری از مواد مغذی را از دست داده است

بوپر در میناب

خطر مرگ

خطر مرگ نیز یکی از عوارض ترک شربت اپیوم است، این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که فرد پس از ترک شربت به مشتقات اپیوم روی آورد، زیرا در این زمان مصرف اپیوم تکرار می شود و فرد وارد مرحله اُوردوز خواهد شد. به شدت توصیه می شود پس از ترک شربت اپیوم، از مصرف دارو و مشتقات اپیوم خودداری شود.

بیشتر بخوانید: علائم مصرف بیش از اندازه متادون چیست؟

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد. آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟