تداخلات دارویی آمفتامین | 07642228010

تداخلات دارویی آمفتامین | 07642228010

1402/5/21 146 0

تداخلات دارویی آمفتامین | 07642228010

شیشه در رده داروهای سایکواکتیو و داروهای محرک قرار دارد. نام پزشکی آن مت آمفتامین (Methamphetamine) است، دیگر نام‌های این مخدر شامل کرانک، آیس، کریستال، یخ، قرص‌های اکستازی، دزوکسین (نوع دارویی) می باشد.

تداخلات دارویی آمفتامین

مخدر شیشه چیست؟

شیشه در رده داروهای سایکواکتیو و داروهای محرک قرار دارد. نام پزشکی آن مت آمفتامین (Methamphetamine) است، دیگر نام‌های این مخدر شامل کرانک، آیس، کریستال، یخ، قرص‌های اکستازی، دزوکسین (نوع دارویی) می باشد.طریقه مصرف آن بصورت تزریق، استشمام، بلع، اسنیف کردن است.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

شیشه دارای فرمول شیمیایی C۱۰H۱۵N و مدت زمان ماندگاری آن در بدن ۸ تا ۱۲ ساعت می باشد. مت آمفتامین  در بازار سیاه با نام  مخدر شیشه (crystal) شناخته می‌شود. این ماده یک روان‌گردان و محرک سیستم عصبی مرکزی با پتانسیل بالای اعتیاد است. از این ماده برای سرخوشی و احساس لذت و تفریح استفاده می‌شود، اما این دارو در مواردی برای درمان برخی بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود.

آمفتامین

عوارض اعتیاد به مخدر شیشه

مصرف شیشه عوارض طولانی مدت زیادی دارد و منجر به ابتلا به برخی بیمار‌ها می‌شود. اعتیاد به شیشه به‌بهانه احساس سرخوشی و فرار از مشکلات می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی شود، از جمله:

توهم کرم‌زدگی

احساس کرم‌زدگی، توهمی رایج میان افراد معتاد به مصرف مخدر شیشه و انواع مت آمفتامین است. دلیل ایجاد این توهمات، اثر محرک شیشه بر مغز است. فرد در این حالت احساس می‌کند کرم‌هایی تمام بدن او را فرا گرفته و در حال خوردن او هستند. این مورد می‌تواند باعث آسیب فرد به خود برای رهایی از این احساس، ابتلا به اختلال وسواس اجباری و حتی خودکشی برای رهایی از این حس شود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در هنگام مصرف بوپرنورفین

اسکیزوفرنی

یکی از عوارض روانی اعتیاد به مخدر آیس، بیماریی شبیه به اسکیزوفرنی است. در این حالت فرد دچار توهمات بینایی و شنوایی، بدبینی و پرخاشگری غیرعادی می‌شود.

لاغری بیش از حد

معتادان به مصرف شیشه، اغلب برای روزها اشتها ندارند. همین مورد بهانه‌ای برای تبلیغ قرص‌های لاغری غیرقانونی شده است که بیشتر حاوی موادی مانند شیشه هستند. افراد با دیدن‌ نتایج سریع این قرص‌ها و عدم اطلاع از محتویات آن، ناخواسته به مصرف مخدر شیشه، معتاد می‌شوند.

اعتیاد به شیشه می‌تواند باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی، کاهش اشتها و در نتیجه نقص در سیستم ایمنی بدن شود. این مورد در نهایت باعث خواهد شد که بدن در مقابل ورود ویروس‌ها و عفونت‌ها، مقاومت خود را از دست بدهد. این افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند.

عفونت‌های دهانی

معمولاً بوی دهان افراد معتاد به شیشه بسیار بد است. این بیماری به دهان عفونی معروف است و یکی از عوارض جانبی اعتیاد به مصرف متا آمفتامین‌ها است. همچنین این ماده باعث پوسیدگی دندان می شود. به‌دلیل تنگ شدن عروق خونی، خشکی دهان، مصرف سایر مواد مخدر همراه با شیشه و غیره، بروز عفونت‌های دهانی، پوسیدگی دندان و مشکلات پوستی بسیار رایج است.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های رفتاری هشدار دهنده مصرف هروئین کدامند؟

تاثیر اعتیاد به شیشه بر روابط زناشویی

اعتیاد به مصرف شیشه علاوه‌بر آثار جسمی، روحی و ذهنی در درازمدت، معمولا منجر به طلاق و فروپاشی خانواده می‌شود. فرد معتاد به شیشه، ممکن است در حالت توهم خیانت کند یا برعکس بی‌میلی جنسی داشته باشد. فرد معتاد به شیشه در حالت خماری پرخاشگر می شود و بعد از مصرف هم سبب اذیت و پرخاش به دیگران می شود. گاهی افراد معتاد تمام زندگی خود را برای داشتن جنس بهتر به‌خصوص شیشه از دست می‌دهند.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

بیماری‌ها و زخم‌های پوستی

اعتیاد به مخدر شیشه در کمتر از یک سال می‌تواند تأثیرات بسیاری چهره شخص مصرف کننده بگذارد. این ماده با ایجاد کم آبی، لاغری، راش‌های و زخم‌های پوستی باعث می‌شود ظاهر فرد به کلی تغییر کند. به‌مرر زمان زخم‌هایی شبیه به مته و جای سوراخ در بدن ایجاد می‌شود. این زخم‌ها بیشتر در ناحیه صورت و بازوی فرد دیده می‌شوند.

آزمایش‌های تشخیص اعتیاد به شیشه

آزمایش فولیکول‌های مو 

آزمایش بزاق دهان

آزمایش خون

آزمایش با تزریق ماده نالین 

بیشتر بخوانید: نحوه مصرف قرص متادون و کاربرد آن در پزشکی چیست؟

این آزمایش را می‌توان در خانه یا آزمایشگاه انجام داد. از آنجایی که بسیاری افراد راه‌های تقلب در منفی کردن آزمایش‌ها را می دانند، لذا بهترین راه، مراجعه به آزمایشگاه و انجام آزمایش تحت‌نظر پزشک و پرستار برای جلوگیری از تقلب است.

هر کدام از تست‌های تشخیص اعتیاد شیشه، مدت زمان آخرین مصرف را مشخص می‌کنند. در این میان، باید اشاره کرد که بهترین و دقیق‌ترین تست اعتیاد شیشه تاکنون، تست خون است. 

تست اعتیاد به شیشه چطور عمل می‌کند؟

به‌دلیل قیمت پایین و سهولت دسترسی به مخدر شیشه، مصرف مت آمفتامین‌ها بسیار رواجیافته است. آزمایش تست اعتیاد به شیشه، در آزمایشگاه‌های تخصصی و با حکم مراجع قانونی انجام می‌شود. تشخیص اعتیاد به شیشه بسیار آسان است. با تست ادرار، میزان مت آمتافین موجود در بدن اندازه‌گیری می‌شود.

همچنین در صورت مشکوک بودن می‌توان از کیت تست اعتیاد به شیشه استفاده نمود. این کیت‌ها در واقع یک تست غربالگری هستند که مانند تست‌های بارداری به‌سرعت اعتیاد فرد را نشان می‌دهند. این تست‌ها براساس بررسی آنتی بادی مونوکلونال در ادرار و میزان بالای آن نتیجه را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: داروی متادون چه مدت در بدن می ماند؟ 

آیا نتیجه آزمایش تست اعتیاد به شیشه قابل اعتماد است؟

در صورتی که آزمایش در فضای کنترل‌شده انجام شود، نتیجه آن قابل اعتماد خواهد بود، اما بازهم ممکن است به برخی دلایل مانند مصرف داروهای خاص یا تقلب فرد در حین آزمایش، نتیجه آزمایش اعتیاد به شیشه منفی شود. در‌صورتی‌که نشانه‌های اعتیاد به شیشه را در فرد مشاهده می‌کنید، اما نتیجه آزمایش او منفی شده است، بار دیگر آزمایش را تکرار نمایید.

 ترک اعتیاد در میناب

آمفتامین با چه داروهایی تداخل دارد؟

همان‌طور که گفتیم آمفتامین و مشتقات آن با داروهای زیادی تداخل دارند. برخی از این داروها عبارت‌اند از:

داروهای مخدر صنعتی مانند: متادون، ترامادول و غیره.

داروهای ضد افسردگی مانند: فلوکستین، سرترالین، آمی تریپتیلین و غیره.

مهارکننده‌های MAO مانند: ایزوکربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو

داروهای آرام بخش مانند: سیتالوپرام، دیازپام، اگزازپام، کاپتوپریل، آتنولول، آملودیپین، آسبوتولول.

داروهای حاوی بتا بلاکرها مانند: آستمیزول، بیزوپرولول، برومو دیفن هیدرامین، بروم فنیرامین مالئات، ریتالین.

داروهای ضد آلرژی مانند: استازولامید، اکریواستین، آلفنتانیل، آلفازوسین، آلماسیلات.

داروهای مسکن مانند: ایبوپروفن و استامینوفن.

برخی داروهای بیماری‌های قلبی و زمینه‌ای مانند: آلوگلوتامول، آلپرنولول، هیدروکسید آلومینیوم ، آمیودارون، آموکساپین.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟