💫افسردگی بعد از ترک شیشه 07642228010

💫افسردگی بعد از ترک شیشه 07642228010

1402/5/18 111 0

💫افسردگی بعد از ترک شیشه 07642228010

شیشه یا مت آمفتامین یک داروی روانگردان با پتانسیل سوء مصرف بالا است. پس از مصرف آن، مقدار زیادی دوپامین در مغز آزاد می شود و حس لذت، انرژی بیشتر و هوشیاری را به دنبال دارد که به طور متوسط حدود ۱۲ ساعت به طول می انجامد.

افسردگی بعد از ترک شیشه

شیشه یا مت آمفتامین یک داروی روانگردان با پتانسیل سوء مصرف بالا است. پس از مصرف آن، مقدار زیادی دوپامین در مغز آزاد می شود و حس لذت، انرژی بیشتر و هوشیاری را به دنبال دارد که به طور متوسط حدود ۱۲ ساعت به طول می انجامد. به دلیل همین ویژگی، بسیاری از افراد پس از کنار گذاشتن آن، به افسردگی بعد از ترک شیشه دچار می‌شوند. این ماده روان گردان منشأ طبیعی ندارد و به صورت کاملا صنعتی و در آزمایشگاه‌های غیر قانونی تولید می‌شود.

شیشه

شیشه به راحتی شکر در مایعات حل می‌شود و همین مسئله، امکان سوء استفاده از آن را بیشتر می کند. این ماده بدون بو با طعم کمی تلخ است که می‌توان آن را به شکل‌های مختلف استنشاقی، تدخینی و تزریق وریدی استفاده نمود. پس از مصرف، این ماده به سرعت به جریان خون راه یافته و احساس نشاط و هوشیاری فوری را در مصرف کنندگان ایجاد می‌کند. به دلیل این سرعت اثرگذاری، شیوع آن در میان همه افراد و به ویژه جوانان زیاد است. 

بیشتر بخوانید: اشکال مختلف آمفتامین

شیشه پس از حشیش، دومین ماده مخدر پر مصرف در جهان است که میزان استفاده زنان و مردان از آن تقریبا برابر است. حتی در برخی مناطق، زنان بیشتر از مردان به استفاده از آن روی آورده‌اند. رابطه بین مصرف شیشه و افسردگی، یک رابطه دو طرفه است.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

مصرف این ماده، باعث تغییر در خلق و خو می شود و گاهی به عنوان یک خوددرمانی برای کاهش علائم افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف کنندگان در ابتدا احساس اعتماد به نفس بالا، افزایش تمرکز و شادابی خواهند داشت، اما پس از گذشت مدتی، وضعیت برعکس می شود و احساس افسردگی با شدت بیشتری بر می‌گردد. از مهم‌ترین عوارض مصرف شیشه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

افسردگی شدید

پرخاشگری

بی اشتهایی

مشکلات روحی و روانی

اضطراب شدید

کاهش وزن

بدبینی

تپش قلب

توهم و…

این مشکلات فرد را به مصرف بیشتر این ماده ترغیب نموده و بدن در وضعیت خطرناکی قرار خواهد گرفت. شخص مصرف کننده ناچار است برای دستیابی به حـال بهتر، مدام از دوز بالاتر شیشه استفاده کند، در نتیجه وابستگی به این ماده مخدر بیشتر شده و به همین نسبت، شرایط ترک دشوارتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف آمفتامین ها 

با این حال، بسیاری از مصرف کنندگان شیشه چه با تمایل قلبی خود و چه با اصرار اطرافیان به سراغ ترک می‌روند. ترک این ماده مخدر آسان نیست و نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارد. حضور در جلسات مشاوره و روان‌درمانی می‌تواند به این افراد کمک کند.

احساس افسردگی که بسیاری از مصرف کنندگان شیشه در هنگام اعتیاد و یا در اوایل بهبودی حس می‌کنند، از مهم‌ترین موانع ترک است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این افسردگی را می‌توان به خوبی کنترل نمود. در حقیقت، مراقبه، ذهن آگاهی، دارو، ورزش و روان درمانی می‌توانند علائم افسردگی را در این افراد کاهش دهند. 

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

درمان افسردگی پس از ترک شیشه

افسردگی و اعتیاد به مواد مخدر همپوشانی دارند. چنین درک جدیدی از رابطه پیچیده افسردگی و اعتیاد، باعث افزایش برنامه‌های درمانی ترکیبی می شود که به دنبال درمان همزمان این دو اختلال و بررسی تاثیر آن‌ها بر یکدیگر هستند. نه تنها بسیاری از مواد مخدر می‌توانند منجر به افسردگی در هنگام مصرف و ترک شوند، بلکه استفاده طولانی مدت از آن‌ها باعث ایجاد تغییرات اساسی در ساختار شیمیایی مغز هم می‌شود.

این مواد به تدریج مراکز احساس لذت در مغز را از بین می برد و تجربه هر لذت دیگری را به صورت فزاینده، غیر ممکن می‌کنند. متخصصان می‌گویند که مصرف شیشه باعث آزاد شدن دوپامین و نور اپی نفرین از طریق مغز می‌شود. بنابراین وقتی که فرد استفاده از آن را متوقف می‌کند، اثر قطعی بر مغز ایجاد شده که باعث آنهدونیا یا فقدان لذت می‌شود.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب می باشد. این مرکز با کادری متخصص، با تجربه و کارآمد و محیطی کاملا تخصصی، آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

بیشتر بخوانید: عوارض ترک آمفتامین 

بهبودی از اعتیاد شیشه تقریبا برای همه دشوار است، اما اثرات عصبی ناشی از مصرف شیشه، می‌تواند این روند را ناخوشایندتر کند. مطالعات تصویر برداری عصبی نشان می‌دهند که مغز می‌تواند در یک روند بسیار آهسته؛ گیرنده‌های آسیب دیده دوپامین را دوباره ترمیم کرده و رشد دهد.

ممکن است بازیابی عملکرد مغز در مکانی که قبل از مصرف مواد بوده، برای بسیاری از مصرف کنندگان و برخی از آسیب‌ها، تا دو سال هم به زمان نیاز داشته باشد. ناتوانی در لذت بردن و بی تفاوتی و خونسردی که اغلب همراه با بهبودی در بیماران ایجاد می‌شود؛ یکی از عوامل اعتیاد به مواد مخدر است. چون بسیاری از افراد در این مرحله، از این که بتوانند دوباره نوعی لذت را تجربه کنند، ناامید می‌شوند.

(برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با کلینیک مهر با شماره 07642228010 تماس بگیرید.)

چون خطر ابتلاء به افسردگی و یا تشدید آن در افرادی که درمان را شروع می‌کنند بسیار زیاد است و ممکن است برای طولانی مدت هم ادامه داشته باشد، بسیاری از وابستگان به شیشه در ابتدا تمایلی به درمان ندارند. مسلما، افراد کمی داوطلب درمان طولانی مدت با کمترین احساس لذت خواهند بود. پس وقتی آن‌ها قادر به احساس و درک هیچ پاداشی نیستند، چگونه انگیزه خود را حفظ کنند؟

تحقیقات اخیر نشان می دهد؛ برخی مداخلات پزشکی می‌تواند روند بهبودی را تسریع نماید و افسردگی بعد از ترک شیشه را تا حد زیادی کاهش دهد. این یافته‌ها نه تنها در کمک به افراد در حـال درمان موثر هستند، بلکه می‌تواند در از بین بردن موانع درمان برای کسانی که از آنهدونیا می‌ترسد هم موثر باشند. از از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بازسازی مغز بعد از ترک شیشه

پس از ترک شیشه، مغز تحت فرآیند نوروپلاستیسیته قرار می گیرد، به این معنی که می تواند خود را با ایجاد اتصالات و مسیرهای عصبی جدید سازماندهی کند. این فرآیند به مغز اجازه می دهد تا با تغییرات رفتاری و محیطی از جمله پرهیز از الکل سازگار شود.

بیشتر بخوانید: ترک هروئین چقدر طول میکشد؟

تحقیقات نشان می دهد، بسته به شدت مصرف الکل و سلامت کلی فرد، روند بهبودی ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. در این مدت، مغز ممکن است علائم ترک مانند اضطراب، افسردگی و بی خوابی و همچنین علائم فیزیکی مانند سردرد و حالت تهوع را تجربه نماید.

ترک اعتیاد در میناب

با این حال، با ادامه بازسازی مغز بعد از ترک شیشه، بسیاری از این علائم به تدریج بهبود می یابد. مطالعات همچنین نشان داده که پرهیز از الکل می تواند منجر به بهبود عملکرد شناختی، حافظه و سلامت کلی مغز شود. توجه به این نکته ضروری است که در حالی که مغز می تواند از اثرات الکل بهبود یابد، ممکن است عواقب طولانی مدتی برای مصرف کنندگان الکل داشته باشد، از جمله افزایش خطر زوال عقل و سایر اختلالات عصبی. 

از موارد دیگر می توان به مراقبه ذهن آگاهی، مصرف دارو زیر نظر متخصص، ورزش و روان درمانی اشاره کرد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟