ترک اعتیاد با متادون 07642228010 🔷- ترک اعتیاد در میناب

ترک اعتیاد با متادون 07642228010 🔷- ترک اعتیاد در میناب

1401/9/2 145 0

ترک اعتیاد با متادون 07642228010 🔷- ترک اعتیاد در میناب

بعضی افراد در برنامه ترک اعتیاد با متادون علائم ناخواسته ای در طول درمان اعتیاد تجربه می کنند که به خصوص در شروع درمان ایجاد می شود.

ترک اعتیاد با متادون

بعضی افراد در برنامه ترک اعتیاد با متادون علائم ناخواسته ای در طول درمان اعتیاد تجربه می کنند که به خصوص در شروع درمان ایجاد می شود. بعضی از این علائم ناشی از عوارض خود متادون است و هنگامی که مقدار تجویز شده بسیار کم باشد  علائم مصرف ناخواسته متادون شبیه به آنفلوانزا می باشد.

در صورتی که فردی مصرف متادون را یکدفعه کنار بگذارد ممکن است بسیاری از علائم ترک متادون در او بروز کند. علائم ترک معمولا یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف شروع شده و در حدود روز ششم به اوج می رسد.

ترک اعتیاد با متادون

چرا متادون اعتیادآور است؟

متادون از انواع داروهای افیونی است و در آزمایشگاه‌ها و با تقلید از ترکیبات شیمیایی مرفین ساخته می‌شود، به همین دلیل مصرف آن درست مانند تریاک و سایر مواد افیونی باعث ایجاد آرامش و یک احساس خوشایند در فرد خواهد شد. به دنبال تجربه این لذت، فرد برای تجربه مجدد آن به سراغ مصرف متادون می رود.

یکی دیگر از دلایل اعتیاد این موضوع می باشد که با مصرف متادون برای یک دوره زمانی، تغییراتی در ترشح مواد ضد درد به صورت طبیعی از مغز پیش می آید و توانایی کارکرد طبیعی مغز تغییر نموده و فرد برای تجربه احساس طبیعی بودن باید بصورت مرتب مقداری از این ماده را مصرف کند، در غیر این صورت نشانه‌های ناخوشایند جسمی و روانی ترک این ماده ظاهر خواهد شد. در این شرایط برای جلوگیری از بروز این احساسات منفی، مصرف متادون ادامه خواهد یافت.

مرگ در اثر مصرف متادون معمولا به این دلایل رخ می دهد:

مصرف بیش از حد یا همزمان با داروها یا الکل و ایجاد تداخل 

خودکشی به دلیل اختلالات عاطفی 

صدمات و آسیب ها از جمله تصادف

ترک تریاک با متادون چند روز طول می کشد؟

مدت زمان ترک تریاک با متادون به به عوامل مختلفی از جمله سن و سلامت جسمانی بیمار، میزان و مدت مصرف تریاک بستگی دارد. ترک تریاک روزها یا هفته ها ادامه دارد و مصرف داروهایی مانند متادون علائم آزاردهنده طول درمان را کمتر و خفیف تر خواهد کرد.

اگر اعتیاد به تریاک طولانی مدت باشد، مدت ترک آن ممکن است به بیش از 8 ماه تا یک سال زمان نیاز داشته باشد، اما امکان ترک مصرف کم تریاک در کمتر از 5 ماه وجود دارد.

اگر مراحل درمان اعتیاد به درستی و بصورت اصولی انجام گیرد، سم زدایی برای ترک تریاک با متادون حدود 2 تا 3 هفته به طول می انجامد. ترک تریاک با متادون باید به صورت اصولی و تحت نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد انجام گیرد.

در غیر این صورت با مصرف خودسرانه و بیش از حد متادون برای ترک اعتیاد در منزل، نه تنها اعتیاد به تریاک درمان نمی شود بلکه اعتیاد به متادون و عوارض ناشی از آن نیز برای بیمار ایجاد خواهد شد. مصرف نابجا و غلط متادون در منزل خطر اوردوز و مرگ را افزایش می دهد.

ترک تریاک با متادون برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از متادون برای ترک کردن تریاک و سایر مواد مخدر برای همه افرادی که قصد درمان اعتیاد را دارند مناسب نخواهد بود، همچنین مصرف متادون به جای هر ماده مخدر دیگری روشی برای درمان اعتیاد نمی باشد، بلکه فقط با نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد گاهی مصرف متادون می تواند در کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر با دوز بالا مفید باشد.

برای معتادانی که مواد مخدری مانند کراک را به صورت تزریقی و با دوز بالا استفاده می کنند و در معرض ابتلاء به هپاتیت یا ایدز هستند، طبیعی است که پزشک متادون را برای این افراد جایگزین نماید.

ترک تریاک با متادون چگونه است؟

متادون ماده ای افیونی و اعتیادآور است و مصرف این دارو برای ترک اعتیاد باید حتما با تشخیص و تجویز پزشک متخصص انجام گیرد. معمولا متادون برای کاهش و کنترل علائم ترک اعتیاد به تریاک و سایر مواد مخدر در افرادی که اعتیاد طولانی مدت و دوز مصرفی بالایی داشته اند تجویز می شود. مصرف متادون با تغییر نحوه پاسخ دهی مغز و سیستم عصبی بدن نسبت به درد، علائم خماری را کاهش می دهد و اثرات شادی آور مخدرهایی نظیر هروئین، مرفین و تریاک را قطع می کند.

مصرف متادون برای ترک مواد مخدر معمولا یک بار در روز می باشد، مگر این که به تشخیص پزشک نیاز به افزایش داشته باشد. این دارو درد ناشی از خماری را به مدت 4 تا 8 ساعت تسکین می دهد. متادون تنها بخشی از برنامه ترک اعتیاد تریاک است و دوز و مدت مصرف متادون باید توسط پزشک تعیین شود و بیمار به دقت آن را اجرا نماید. قسمت اصلی و مهم تر برنامه ترک اعتیاد اراده و درمان روانشناختی بیمار می باشد.

مصرف بیش از حد و طولانی مدت متادون اثر بخشی دارویی آن را از بین می برد و اعتیاد به متادون اتفاق می افتد که عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

خطرات مصرف همزمان تریاک و متادون

تریاک و متادون هر دو بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارند و مصرف همزمان آن ها موجب کاهش عملکرد سیستم عصبی مرکزی و عوارضی مانند افت شدید فشار خون، مشکلات تنفسی شدید، کما و حتی مرگ خواهد بود. متادون و تریاک را نباید به صورت همزمان مصرف کرد. اگر متادون و تریاک را با هم مصرف کردید هرچه سریعتر به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان اعتیاد با کمک متادون

هدف از درمان اعتیاد به تریاک با کمک متادون دو مورد است:

1-سم زدایی با متادون

با سم زدایی، بدن از مواد مخدر پاک می شود و در صورت عدم مصرف بیمار خماری پیش نمی آید. سم زدایی فقط وابستگی جسمانی را درمان می کند و برای درمان وابستگی روانی به مصرف مواد مخدر روان درمانی و درمان اختلالات زمینه ای اعتیاد مورد نیاز است.

در سم زدایی تریاک با متادون، ابتدا مصرف متادون جایگزین مصرف تریاک می شود و مقدار متادون مصرفی به تدریج کاهش می یابد تا به طور کامل قطع شود. سم زدایی اولین بخش از شروع برنامه بلند مدت ترک اعتیاد است و درمان کلی نیست. پیگیری درمان اعتیاد و پیشگیری از وسوسه مجدد مراحل بعدی درمان اعتیاد هستند. سم زدایی با متادون حدود 3 تا 4 هفته زمان نیاز دارد.

سم زدایی با متادون باید تحت نظر پزشک درمانگر اعتیاد و در کلینیک ترک اعتیاد انجام شود. مصرف متادون برای ترک اعتیاد در منزل اصلا توصیه نمی شود.

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب، با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، تجربه و کارآمدی قابل توجهی کسب نموده است و آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

متادون در میناب

2-درمان نگهدارنده با متادون

دلیل استفاده از متادون به عنوان درمان نگهدارنده کاهش آسیب مصرف مواد مخدر است. درباره بیماری که به دلیل مصرف تزریقی مواد مخدر به هپاتیت مبتلا شده و در صورت ادامه این روند خطر ابتلا به ایدز نیز برای او وجود دارد، پزشک مصرف متادون به جای مواد مخدر دیگر را تجویز می کند. به این ترتیب بیمار از آسیب هایی که در حین تهیه، نگهداری و مصرف مواد مخدر ایجاد خواهد شد در امان است.

در درمان نگهدارنده، مقدار داروی متادون به تدریج افزایش می یابد، به طوری که علائم ترک مشهود نباشدو فرد به مصرف مجدد مواد مخدر گرایش پیدا نکند. این درمان طولانی مدت است و از چندین ماه تا بیش از یک سال یا مادام العمر ادامه خواهد داشت. در درمان نگهدارند ه با متادون بیمار باید به طور مرتب با مراکز درمانی و ترک اعتیاد در ارتباط باشد.

فواید درمان نگهدارنده با متادون

کاهش مصرف مواد مخدر

کاهش مصرف خودسرانه داروها

کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد

کاهش رفتار های پرخطر

کاهش ارتکاب جرم و اعمال غیر قانونی

ایجاد ثبات در زندگی بیمار

عوارض ترک غیر اصولی تریاک و شیره با متادون

اختلال در خواب

اضطراب و بی قراری در طول مصرف متادون

یبوست

سرگیجه، تهوع و استفراغ

کاهش میل جنسی

درد های عضلانی

افسردگی و احساس نارضایتی از خود

خارش و التهاب پوست

ورم دست و پا

ضعف و بی اشتهایی

تاری و کاهش دید

بی حالی و سستی

افزایش تعرق بدن

بی نظمی قاعدگی در زنان

افت شدید فشار خون

پوسیدگی دندان

ترک اعتیاد در میناب

برای ترک تریاک متادون بهتر است یا قرص ب2 ؟

قرص بوپرنورفین یا ب2 و متادون هر دو از گروه داروهای نگهدانده ترک اعتیاد به تریاک و شیره هستند و هر دو این داروها اعتیادآورند و نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

متادون و ب2 فواید و عوارض جانبی مشابهی دارند و تنها تفاوت اصلی آن ها در تداخل با سایر داروها می باشدو فقط پزشک متخصص ترک اعتیاد می تواند بهتر بودن متادون یا ب2 را برای بیمار در حال ترک اعتیاد شیره و تریاک تشخیص دهد.

بهترین راه برای ترک اعتیاد با دارو مراجعه به مرکز تخصصی ترک اعتیاد می باشد. با ترک اعتیاد در کلینیک ، اعتیاد خود به مواد مخدر تحت نظر کادر درمان مجرب و تیم متخصص روانشناسی و مشاوره به طور قطعی و اصولی درمان خواهد شد.

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟