✅ترک اعتیاد با متادون چه عوارضی دارد؟ 09196969223

✅ترک اعتیاد با متادون چه عوارضی دارد؟ 09196969223

1401/9/2 134 0

✅ترک اعتیاد با متادون چه عوارضی دارد؟ 09196969223

متادون در دسته ای از داروها و به عنوان اپیوئیدها و یک داروی ترک اعتیاد شناخته می شوند. این دارو در جنگ جهانی دوم توسط آلمان تولید و در آمریکا در ابتدا به عنوان ضد درد قوی به کار برده شد.

ترک اعتیاد با متادون چه عوارضی دارد؟ 

متادون چیست؟

متادون در دسته ای از داروها و به عنوان اپیوئیدها و یک داروی ترک اعتیاد شناخته می شوند. این دارو در جنگ جهانی دوم توسط آلمان تولید و در آمریکا در ابتدا به عنوان ضد درد قوی به کار برده شد. این دارو امروزه علاوه بر تسکین درد اغلب به عنوان بخشی از درمان وابستگی به مصرف هروئین یا نارکوتیک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

داروی متادون به فرم های قرص خوراکی، فرآورده تزریقی، پودر و محلول خوراکی در بازار دارویی ایران وجود دارد. متادون ماده ای به شدت اعتیادآور است و در کتب پزشکی از آن به عنوان شبه مخدر نیز نام برده می شود.

متادون در میناب

عوارض استفاده طولانی از متادون

افسردگی

اختلالات روانی

عدم اعتماد به نفس

عدم ثبات شخصیتی

ضربان نامنظم قلب

پوسیدگی دندان‌ها

کند یا متوقف شدن تنفس

بعضی مواقع افزایش میل به خودکشی 

شناسایی یک فرد معتاد به متادون 

افرادی که به اعتیاد مصرف مواد مخدر روی می آورند در ابتدا بیماری خود را انکار می‌کنند و تمایلی به گرفتن تست اعتیاد نشان نمی دهند. به همین دلیل از روی علائم ظاهری و تغییرات رفتاری می توان افراد مبتلا به سوء مصرف متادون و یا هر ماده مخدر دیگری کمک را شناسایی نمود. از بارزترین نشانه های ظاهری اعتیاد به متادون می‌توان این موارد را برشمرد:

تهوع

خارش بدن

دشواری در تکلم

فراموشی، کاهش تمرکز و حافظه

تورم صورت و کشیدگی پوست

خواب‌آلودگی غیر طبیعی

نامنظم شدن تنفس

کاهش سرعت حرف زدن

عوارض ترک متادون 

مصرف قرص یا شربت متادون به خصوص با دوز بالا، قدرت اعتیادآوری جسمی بسیار بالایی دارد. معمولا متادون برای درمان اعتیاد به اوپیات‌ها تجویز می‌شود، اما این درمان نامناسب گاهی زمینه‌ساز اعتیاد دیگری را فراهم می سازد. مصرف مداوم متادون باعث می‌شود که تحمل بدن مصرف‌کننده نسبت به اثر دارو به سرعت بالا برود که بیمار مجبور می‌شود مقدار بیشتری متادون را برای تجربه کردن همان اثرات دلخواه قبلی مصرف نماید.

وقتی بدن برای ارائه عملکرد عادی به متادون وابسته ‌شود، اعتیاد به متادون شروع می شود. مصرف‌کنندگانی که دچار وابستگی به متادون شده اند، پس از قطع مصرف با عوارض ترک متادون روبرو می شوند. دلیل ایجاد عوارض ترک اعتیاد به این صورت است که بدن مجبور است دوباره بیاموزد که چگونه عملکرد عادی و بدون وجود متادون داشته باشد.

در زمانی که بدن سعی می‌کند تا عملکردهای عادی را دوباره تثبیت کند، عوارض ترک متادون بروز می‌کند که ترک اعتیاد را دشوار می‌گند.

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

ممکن است بیماران پس از قطع مصرف متادون دچار عوارض شدیدی شوند، به همین دلیل توصیه می شود برای ترک اصولی و درست به کلینیک های معتبر و متبحر و خوشنام مراجعه شود، کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب، با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، تجربه و کارآمدی قابل توجهی کسب نموده است و آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

فرآیند ترک اعتیاد در هر فرد متفاوت است. عوارض و مدت زمان ترک اعتیاد به شدت و مدت زمان اعتیاد فرد، تحمل و شیمی بدن مصرف‌کننده بستگی دارد.

معمولا عوارض ترک متادون ۲۴ ساعت پس از آخرین بار مصرف شروع می‌شود، ۱۵ تا ۶۰ ساعت طول می‌کشد تا متادون از بدن خارج شود. برخی مصرف‌کنندگان نیز چند روز بعد از آخرین بار مصرف با عوارض خماری متادون مواجه می شوند.

عوارض ترک متادون بسته به شدت اعتیاد می تواند ۳ تا ۶ هفته به طول انجامد. این عوارض در ۷ تا ۱۰ روز اول درمان شدت بیشتری دارد و برای برخی بیماران طولانی‌تر است. متادون نسبت به بقیه داروها و مواد مخدر، مدت بسیار طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند و بعضی مواقع عوارض ترک آن تا روز هفتم به اوج نمی‌رسد. در این زمان فرد در حال ترک متادون، عوارض جسمی مشابه آنفلوآنزا و علائم روانی  مانند اضطراب را تجربه می کند. 

ترک اصولی متادون چند روز طول می کشد؟

ترک اعتیاد محرک متادون با روش های اصولی و صحیح با طی موفقیت آمیز مرحله سم زدایی حدودا 2 الی 3 هفته زمان نیاز دارد. افرادی به ترک اعتیاد در منزل اقدام می کنند بهتر است مرحله سم زدایی برای ترک هر ماده مخدری را در کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد انجام دهند.

عوارض خماری و درد های ناشی از آن با توجه به نوع اعتیاد و مدت زمان آن در هر فرد متفاوت است، طول دوره سم زدایی و ترک اعتیاد نیز در هر فرد متفاوت خواهد بود. در یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر بعد از انجام آزمایش های لازم و تجویز پزشک ترک اعتیاد، باید بهترین شرایط برای ترک اعتیاد بیماران فراهم شود تا طول دوره ترک به حداقل برسد.

در این روش با کاهش تدریجی دوز دارو میزان درد های عضلانی و استخوانی به کمترین حالت می رسد و سم زدایی مخدر متادون بین 7 الی 10 روز به طول خواهد انجامید.

در زمان بستری در مرکز ترک اعتیاد، بیمار بصورت شبانه روزی تحت نظر روانشناس و پرستار است و روزانه سه نوبت توسط روانپزشک ویزیت می‌شود و با توجه به سیر بیماری و شرح حال بیمار که توسط روانشناس ثبت شده است، داروهای او تغییر می‌کند. 

علائم ترک اعتیاد متادون

از جمله علائم شایع ترک اعتیاد به متادون می‌توان این موارد را برشمرد:

سرگیجه و غش

تعریق و عدم تحمل گرما

تهوع و استفراغ

پیچ و تاب و درد شکمی

اسهال

بسته به طول مدت اعتیاد و دوز مصرف متادون، بعضی از افراد علائم جدی تری را در دوره ترک تجربه خواهند کرد. اگر بیمار دوره درمانی خود را در مراکز تخصصی ترک متادون و تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و اعصاب و روان سپری کرده باشد، شرایط علائم ترک متادون او با توجه به مراقبت های شبانه روزی قابل تحمل خواهد بود. برخی علائم ترک متادون که بیمار نمی‌تواند آنها را کنترل کند و باعث مصرف دوباره متادون می شود از این قرار است:

از دست دادن قدرت عضلانی

افسردگی، تشنج، اختلال حافظه

دوره های قاعدگی نامنظم در زنان

اشکال در نعوظ و انزال در مردان

کاهش میل جنسی در هر دو جنس

 ترک اعتیاد در میناب

علائم ترک متادون

عوارض ترک ناگهانی متادون 

با ترک ناگهانی و یا خودسرانه متادون احتمال بروز سندرم پس از ترک اعتیاد حاد (PAWS) وجود دارد و می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و خطر بازگشت به اعتیاد را افزایش بدهد. PAWS با علائمی مانند تحریک‌پذیری، اضطراب، افسردگی، ناتوانی در لذت بردن از زندگی، اختلالات خواب، اختلالات جنسی و ضعف در هماهنگی همراه خواهد بود. کاهش دوز متادون و ترک تدریجی و سم زدایی زیر نظر متخصص ترک اعتیاد و روانشناس مجرب، بهترین روش برای کم کردن عوارض ترک متادون می باشد.

بی خوابی ترک متادون 

بی خوابی بعد از ترک متادون در برخی افراد تا ۶ ماه و یا حتی بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد و چند روز ابتدایی قطع مصرف می‌تواند مشکل‌ساز و نگران‌کننده باشد. بی خوابی بعد از ترک متادون از جمله دلایلی است که می‌تواند شروع درمان را برای بیمار سخت‌تر نماید.

اوردوز متادون

اگر میزان مصرف متادون بسیار بالا باشد، علائم این عوارض بروز خواهد کرد. اگر این علائم را در اطرافیانتان مشاهده کردید، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

خس خس کردن سینه و درد قفسه سینه

واکنش آلرژیک شدید همراه با متورم شدن صورت، لب‌ها، زبان و گلو

مشکل تنفسی، منگی یا کما به دلیل افزایش میزان دارو در بدن

غش کردن

یبوست شدید همراه با انسداد روده یا ناتوانی در ادرار کردن

راش پوستی شدید قرمز رنگ همراه با خارش یا کهیر

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟