بوپر در میناب ☎️ 07642228010

بوپر در میناب ☎️ 07642228010

1401/9/1 167 0

بوپر در میناب ☎️ 07642228010

بوپرنورفین یا قرص ب 2 به دسته‌ای از داروهای آگونیست- آنتاگونیست اپیوئیدی تعلق دارد. این دارو برای درمان وابستگی و اعتیاد به اپیوئیدها مورد استفاده قرار می گیرد.

بوپر در میناب

بوپرنورفین یا b2چیست؟

بوپرنورفین یا قرص ب 2 به دسته‌ای از داروهای آگونیست- آنتاگونیست اپیوئیدی تعلق دارد. این دارو برای درمان وابستگی و اعتیاد به اپیوئیدها مورد استفاده قرار می گیرد. بوپرنورفین برای پیشگیری از ظهور علائم محرومیت از مواد اپیوئیدی استفاده می‌شود و به عنوان بخشی از برنامه درمانی ترک وابستگی به اعتیاد تجویز می‌شود.

این دارو، یک ماده مخدر نیمه صنعتی است که از تبائین مشتق شده و از آلکالوئید‌های خشخاش بدست می‌آید، این دارو نوعی مسکن قوی و ضد درد است و متاسفانه در بعضی مراکز ترک اعتیاد برای درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

بوپر در میناب

قرص ب 2 یک آگونیست نسبی است، یعنی هرچند این دارو نوعی مخدر است و مصرف آن عوارض دیگر مخدرها مانند نشئگی و تنگی نفس دارد ولی حداکثر تاثیر آن کمتر از مخدرهای مانند متادون و هروئین می باشد.

کاربرد اصلی این دارو مانند متادون برای درمان اعتیاد به صورت سرپایی است. البته نباید ترک مواد اعتیاد آور، خودسرانه و با استفاده از داروهای ترک مانند قرص ب 2 انجام گیرد زیرا عوارض این داروها بسیار مضر می باشد. توجه داشته باشید که ترک اعتیاد با این دارو می‌تواند به دلیل لذت ناشی از مصرف این قرص و عوارضی مانند نشئگی بسیار طولاتی گردد.

و شخص مصرف کننده متحمل هزینه‌های گزافی می شود و معمولا در این روش ترک اعتیاد، درمان به صورت کامل صورت نخواهد گرفت و تنها شکل اعتیاد عوض می‌شود.

انواع بوپرنورفین یا b2 

داروی ب2 در اشکال مختلف مانند قرص، آمپول، ایمپلنت داخل بدن و یا پد‌های درمانی قابل مصرف است که با توجه به شرایط بیمار توسط پزشک تجویز می‌ گردد.

قرص بوپرنورفین

قرص b2 به صورت زیر زبانی تجویز می‌شود و رایج‌ترین نوع مصرف بوپرنورفین است که به صورت قرص‌های ۲ و ۸ میلی گرم در بازار وجود دارد. احتمال جذب در روش زیر زبانی قرص بوپرنورفین فقط ۱۰ درصد است، به همین دلیل در مقایسه با آمپول بوپرنورفین علائم ترک اعتیاد کمتری خواهد داشت.

آمپول بوپرنورفین

آمپول بوپرنورفین می‌تواند به عنوان جایگزینی برای قرص بوپرنورفین معرفی شود ولی در مقایسه با قرص، عوارض جانبی بیشتری دارد و میزان مصرف آن باید طبق تجویز پزشک انجام شود. تزریق بوپرنورفین به ناحیه معده صورت می‌گیرد و معمولا یک بار در ماه تزریق می شود، بین دوز‌های مصرف حداقل ۲۶ روز فاصله قرار دارد.

ایمپلنت بوپرنورفین

ایمپلنت از جدید‌ترین روش‌های درمانی مصرف بوپرنورفین است، برتری این روش در مقایسه با مصرف قرص و تزریق آمپول، نبود نگرانی بابت فراموشی زمان مصرف دارو است. در استفاده از ایمپلنت باید دقت کافی صورت بگیرد، زیرا عوارض نادر اما جدی از جمله آمبولی و مرگ به علت قرار دادن نادرست ایمپلنت‌های دارویی وجود دارد.

پد بوپرنورفین

پد بوپرنورفین یک چسب دارویی است که روی پوست قرار می‌گیرد تا میزان خاصی از دارو از طریق پوست به جریان خون منتقل شود. مزیت استفاده از پد نسبت به سایر اشکال و روش‌ها، انتقال دوز مشخص از دارو به بیمار می باشد.

تاثیر قرص بوپرنورفین 

قرص ترک اعتیاد بوپرنورفین یک داروی اعتیاد آور است. این ماده شیمیایی اثر آندورفین ها را برای از بین بردن درد در بدن تقلید می کند پس می تواند درد را تسکین دهد و باعث خواب آلودگی شود، همچنین می تواند باعث سرخوشی خفیف، تنفس آرام، کند شدن حرکت روده ها و ایجاد یبوست و سایر عوارض مصرف مواد مخدر شود،اما این دارو یک آگونیست جزئی است.

یعنی فقط تا حدی علل و اثرات مواد مخدر را در گیرنده ایجاد می کند، بنابراین اثرات کمتری نسبت به آگونیست های کامل مانند هروئین، متادون و مورفین، تولید می کند.

خطرات استفاده از قرص بوپرنورفین 

در صورت استفاده بیش از حد از داروی افیونی امکان مرگ وجود دارد، مرگ به دلیل مشکلات تنفسی  رخ می دهد. در صورتی که شخصی به داروهای افیونی عادت نداشته باشد و یا تا به حال این مواد را مصرف نکرده باشد، در صورت مصرف عوارض جانبی جدی استفاده از این نوع داروها را تجربه خواهد کرد.

داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین یک آگونیست جزئی است و فقط یک اثر جزئی در گیرنده های مواد مخدر دارد و در مقایسه با هروئین و متادون، درصد مرگ ناشی از مصرف بیش از حد کمتری دارد. خطرات مرگ ناشی از مصرف بیش از حد، هنگامی افزایش می یابد که  این دارو با الکل و یا بنزودیازپین ها مصرف شود که تأثیرات منفی بر سیستم تنفسی دارند. 

داروی بوپرنورفین کنترل شخص مصرف کننده را کاهش می دهد و قضاوت او را مختل می کند و خطر تصادفات را نیز افزایش می دهد. خطر مشکلات تنفسی ناشی از مصرف داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین ممکن است در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند ضعف عضلانی، آپنه خواب یا بیماری های ریوی،  اختلالات تنفسی را افزایش دهد.

ترک اعتیاد در میناب

مضرات اعتیاد و ترک قرص بوپرنورفین 

یک دوره وابستگی مداوم به هر دارویی می تواند در کار و زندگی افراد اختلال ایجاد کند و باعث آسیب روحی و جسمی شود. ترک مواد افیونی نیز بسیار ناخوشایند است.

اثرات ترک برای بعضی از مصرف کنندگان قرص بوپرنورفین بسیار شدید و برای بسیاری از افراد خفیف تر خواهد بود. اثرات حاد ترک این دارو شامل لرز، خمیازه، احساس سرما و گرفتگی، برجستگی روی پوست، اسهال و استفراغ، علائمی شبیه آنفولانزا، تحریک، اضطراب، بی خوابی و حساسیت به صدا و نور است. 

علائم ترک این دارو ناخوشایند است اما زندگی را به خطر نمی اندازد. اثرات بالقوه استفاده طولانی مدت از داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین شامل یبوست و خستگی بیش از حد خواهد بود.

خطرات استفاده طولانی مدت از این دارو، اگر طبق دستورالعمل استفاده شود بسیار کم است. خرد کردن و تزریق این دارو به صورت غیر مجاز، فرد را در معرض خطر لخته شدن خون مانند DVT (ترومبوز ورید عمقی) و PE (Pul-monary Embolus) قرار می دهد، PE می تواند تهدید کننده زندگی باشد و بسیار خطرناک است. عوارض دیگر تزریق این دارو می تواند عفونت های مختلف در بدن باشد. 

عوارض زیر را سریعا به پزشک گزارش دهید:

درد شکمی

بیهوشی

گیجی بسیار شدید

اختلال تنفس در هنگام خواب یا آپنه خواب

اختلال خلق و خو  مانند اضطراب، بی قراری، گیجی و توهم

اختلال عملکرد غدد فوق کلیه با نشانه هایی مانند خستگی مفرط و کاهش وزن

ضربان نامنظم و تند قلب

خواب آلودگی غیر عادی یا دشواری در برخاستن از خواب

تنفس سطحی و کند

این دارو برای کاهش عوارض سندروم محرومیت تجویز می شود، اما در برخی موارد به خصوص در مواردی که فرد مبتلا به اعتیاد به موادی با اثر طولانی مانند متادون بوده، امکان بروز علائم ترک خود دارو وجود دارد. این علائم شامل اسهال، اضطراب، تحریک پذیری، اختلال خواب، لرزش و درد و سفتی عضلانی است.

ایجاد مشکلات جدی کبد با مصرف بوپرنورفین به ندرت ایجاد می شود اما اگر علائمی مانند ادرار تیره، تهوع و استفراغ مقاوم به درمان، کاهش اشتها، زردی در چشم و پوست و درد معده و دردهای شکمی را مشاهده نمودید به پزشک خود مراجعه کنید.

واکنش حساسیتی شدید به این دارو نادر است ولی راش پوستی، اختلال تنفس، تورم در ناحیه گلو، صورت و زبان از جمله عوارض ناشی از حساسیت به مصرف این دارو است.

نکات مهم در مصرف بوپرنورفین

کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب اولین مرکز خصوصی ترک اعتیاد در شهرستان میناب به سرپرستی دکتر مهدی افشاری آماده ارائه خدمات تخصصی از جمله سم زدایی درمان نگهدارنده با استفاده از متادون، اپیوم و بوپره نورفین مشاوره فردی و خانوادگی گروه درمانی در میناب، با سابقه 4000 بیمار تحت درمان از بدو تاسیس تاکنون، تجربه و کارآمدی قابل توجهی کسب نموده است و آماده است تمام تبحر و توانایی خود را در خدمت عزیزان مورد نیاز به ترک اعتیاد قرار دهد.

این دارو باعث خواب آلودگی و گیجی می شود. استفاده همزمان الکل و ماری جوانا به همراه وپرنورفین، باعث تشدید این اثرات می شود و امکان ایجاد خطرات جدی از جمله اختلال در تنفس برای فرد وجود دارد.

قبل از انجام اعمال جراحی و یا پیش از مراجعه به دندانپزشکی مصرف دارو را به پزشک یا دندانپزشک اطلاع دهید.

در هنگام مصرف این دارو از کار با وسایل سنگین یا رانندگی خودداری نمایید.

در زمان مصرف بوپرنورفین بهتر است پزشک به صورت ادواری، عملکرد کبد را از طریق تست های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دهد.

در صورت قصد بارداری، پیش از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. در صورت بارداری به دلیل عوارض دارو برای جنین، تنها در موارد بسیار ضروری از دارو استفاده کنید. 

از مصرف بیش از مقدار تجویز کرده در طولانی مدت خودداری کنید.

استفاده ناصحیح و خودسرانه این دارو عوارض زیاد و حتی خطر مرگ به دنبال خواهد داشت.

حل کردن این قرص در آب به منظور تزریق خطرات زیادی دارد و حتی باعث مرگ مصرف کننده می‌شود.

افراد خانواده را از مصرف قرص ب 2 مطلع کنید تا در مواقع ضروری بتوانند واکنش مناسبی داشته باشند.

از بلعیدن و یا جویدن این قرص بپرهیزید.

در صورتی که قبل از درمان دارویی با بوپرنورفین یا در حین درمان دارویی دچار هر یک از علائم و بیماری های زیر شدید حتما به پزشک اطلاع دهید:

آسیب های سر یا بیماری های مغزی

آسم یا سایر مشکلات تنفسی

مشکلات کبدی یا کلیوی

تنگی مجرای ادرار

فشار خون پایین

مشکل پروستات

کلینیک ترک اعتیاد در میناب

تداخلات دارویی بوپرنورفین

داروها و مواد زیر با بوپرنورفین تداخل دارند:

نالتروکسون بوتورفانول، نالبوفین، پنتازوسین، آمیودارون، سوتالول، پروکایین آمید، کینیدین، سیتریزین، دیفن هیدرامین،  آلپرازولام،ف دیازپام، زولپیدم، کدئین، هیدروکدون، الکل  ماریجوانا

مصرف هرگونه دارو، مواد مخدر یا روانگردان و یا فرآورده های گیاهی، مکمل و سنتی 

آدرس ما : هرمزگان-میناب - میدان شهدا بلوار امام خمینی - جنب داروخانه دکتر زارع-کلینیک ترک اعتیاد مهر میناب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 


×

چطور میتونم کمکت کنم؟